הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA) גייסה ותרמה כעשרה מיליון דולר לטובת הפליטים מהמלחמה באוקראינה. השר לשעבר איציק שמולי, נציג הפדרציה בישראל, אמר בהתייחסו לסיוע המדובר כי "אנחנו רואים יותר ויותר תשתיות אזרחיות שמופגזות ואנחנו לא יכולים ולא מתכוונים להישאר אדישים".
בימים הקרובים ייצא שמולי לאזור מזרח אירופה כדי לאמוד מקרוב את הצרכים של הפליטים האוקראינים בשטח. תחילה יגיע השר לשעבר לנקודות הגבול בפולין ומולדובה, ומשם ימשיך למקומות נוספים שאליהם מגיעים הפליטים. "יש לנו כוונה להמשיך ולסייע ככל שאנחנו יכולים כדי לעזור לכמה שיותר בני אדם שנקלעו למצוקה ולסכנה".
1 צפייה בגלריה
איציק שמולי באולפן ynet
איציק שמולי באולפן ynet
השר לשעבר שמולי
(צילום: עידן ארבלי)

הפדרציה תומכת בהרבה ארגונים באספקה, סיוע הומניטרי ואף חילוץ מתוך אוקראינה. "בעזרת הרבה שותפים על הקרקע, ארגונים שפועלים גם בתוך עומק השטח במקומות נצורים ומבודדים, אנחנו מצליחים בדרכים לא דרכים לדחוף אספקה וסיוע הומניטרי ולחלץ פליטים, לא רק יהודים", אמר שמולי. "אנחנו גם עוסקים בעידוד עלייה למי שרוצה כמובן. יש אנשים שנתלשו ממציאות החיים שלהם באופן מהיר וטרגי ולא כולם בשלים לקבל החלטות מהירות על עלייה. מציאות החיים מכתיבה כרגע בעיקר הישרדות".
שמולי אמר עוד: "הקהילה היהודית הכי גדולה בעולם חוץ מישראל היא הקהילה בניו יורק וחוץ מישראל עליה מוטלת אחריות גדולה מאוד. זה מדהים ומחמם את הלב לראות איך הקהילה היהודית המדהימה של ניו יורק פותחת את הלב ואת הכיס כדי לעזור לכמה שיותר אנשים. זה בא לידי ביטוי לא רק בתרומה אלא גם בכך שחברי הקהילה מתקשרים ושואלים מה עוד אפשר לעשות כדי לעזור. המנכ"ל שלנו, אריק גולדסטין, עזב הכול וכבר נמצא שם. הפדרציה מאוד אקטיבית באירוע המצער".

"הממשלה מעורבת מבחינת סיוע הומניטרי"

אחרי הזגזוגים של הממשלה בנוגע לטיפול בפליטים שמבקשים להיכנס לישראל, מנסה שמולי לשמור על דיפלומטיות. "אנחנו שותפים למאמצים של כולם, גם של ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית, הג'וינט, חב"ד וארגונים אחרים. אנחנו רואים אנשים במצוקה ועוזרים להם וזה ברור לכולם שכך צריך לנהוג. ממשלת ישראל בסך הכול מקבלת את ההחלטות כפי שהיא רואה לנכון, ואנחנו לא נכנסים לקטע הפוליטי. הממשלה מעורבת מבחינת סיוע הומניטרי וגם בהקשר של עידוד עלייה".
במסעו למזרח אירופה צפוי שמולי להיפגש עם בכירים במולדובה, פולין ורומניה. "חלק גדול מהסיוע ההומניטרי ניתן במעברי הגבול אבל גם יש מענים יותר הוליסטיים גם במדינות השכנות וזה חשוב", אמר השר לשעבר. "הלב נמחץ והעיניים דומעות לאור התמונות הקשות המגיעות מאוקראינה וחושפות טרגדיה לאומית ואסון הומניטרי אדיר של מיליוני בני אדם חפים מפשע, שנקלעו למצוקה ולסכנה על לא עוול בכפם".
"סיוע החירום האדיר שגייסנו בפדרציית ניו יורק לא רק שיאפשר תמיכה הומניטרית בשעה שבו היא נדרשת יותר מכול, אלא גם מעביר מסר חשוב של חיזוק וסולידריות עם הקהילה היהודית של אוקראינה בשעה קשה זו. תפילותינו ומחשבותינו עמם. נמשיך לעקוב מקרוב ולהושיט סיוע ככל יכולתנו".