"למנוע כניסת ילדים מתחת לגיל 12 אם לא עשו בדיקת קורונה זה בעצם אומר לא להכניס ילדים. כשאתה רוצה לקפוץ עם הילד שלך לאכול שניצל שעלותו היא 40 שקל - לא תעשה בדיקה שעולה 50 שקל בשביל זה".
כשברקע הרחבת מתווה "התו הירוק" מיום ראשון גם למקומות שבהם ישנה התקהלות בת פחות מ-100 אנשים ובהמשך - החל מ-20 באוגוסט - גם לילדים עד בני 12, נערכים בעלי עסקים למהלך.
לילך ספיר, שבבעלותה בר המסעדה "הפיקוק" וחברה באיגוד המסעדות בתל אביב, טענה היום (רביעי) כי הגבלת כניסת ילדים תמוטט שוב את הענף: "להגביל כניסת ילדים אומר למעשה לא להכניס ילדים. צריך להבדיל בין נסיעה למלון, שלזה צריך בדיקה, לבין יציאה למסעדה. לא תעשה בדיקה שעולה 50 שקל בשביל ארוחה במסעדה".
לדבריה, מדובר בפגיעה חמורה בענף המסעדנות - וזה קורה בזמן שאנשיה רק מתחילים לצאת מהמשבר האחרון. לכן, היא וחבריה החליטו לפנות לחברי הממשלה בבקשה לשנות את ההחלטה: "הממשלה הזו עושה רושם של ממשלה שמקבלת החלטות הגיוניות. חלק מאנשיה נפגשו איתנו בעבר.
3 צפייה בגלריה
לילך ספיר, בעלים של בר מסעדה ״הפיקוק״ בתל אביב
לילך ספיר, בעלים של בר מסעדה ״הפיקוק״ בתל אביב
אי אפשר לקבל החלטות מבלי לדאוג לפצות אותנו". לילך ספיר
(צילום: רועי רובינשטיין)
"הם הסכימו איתנו אז שאי אפשר להטיל הגבלות מבלי לדעת מהיכן יבוא הפיצוי. אז כן, זה מאוד יפה שהם מודיעים שבוע מראש על כל הגבלה, אבל עם זאת צריך לפרסם גם את הפיצוי הרלוונטי לאותה הגבלה. צריך לתת אותו מראש כדי שנוכל להמשיך לשלם. אי אפשר לקבל החלטות מבלי לדאוג לפצות אותנו".
עוד הוסיפה בעלת העסק: "אני מצפה שהממשלה תעשה מה שליברמן ובנט אמרו לי לפני שנה. חל״ת 'גרמני', ופיצוי על הארנונה; כי עצם הדיבור על סגר והגבלות אפשריים גורם לאנשים לרצות להישאר בבית. אנחנו כבר בפגיעה". היא קראה למקבלי ההחלטות: "ממשלת השינוי - תנהגי כממשלת שינוי ותודיעי כיצד תפצי אותנו".
ספיר טוענת עוד כי יהיה קשה מאוד למסעדות קטנות יותר, שעד כה יכלו להתעלם מההגבלות, להתמודד עם ההחלטה שלפיה כל מי שנכנס בשעריהן - לרבות ילדים עד גיל 12 - צריכים בדיקה או חיסון. "עד עכשיו התו דיבר על מסעדות של מעל 100 איש והן יכולות להתמודד עם זה, אבל 90% מבתי האוכל בישראל הם לא מסעדות גדולות ואי אפשר שכל מסעדה קטנה תעסיק מארחת ותבדוק מי נכנס. זה הגיוני במקום גדול, אבל אי אפשר לכפות בדיקות על כל כניסה למסעדות קטנות".
3 צפייה בגלריה
מבצע אכיפת מסכות של המשטרה בגרנד קניון בחיפה
מבצע אכיפת מסכות של המשטרה בגרנד קניון בחיפה
אכיפה בקניון בחיפה. ארכיון
(צילום: שמיר אלבז)
גם בקניון חורב בחיפה נערכים לכניסת הנחיות התו הירוק לתוקף ביום ראשון הקרוב. מוריאל שטרית, שמנהלת בקניון חנות למסיבות וימי הולדת, מציינת כי קיימת הקפדה על כלל הנחיות - ובעיקר על כך שכל לקוח שנכנס לעסק יעטה מסכה: "אם לקוח נכנס ללא מסכה, אני ניגשת אליו ומבקשת ממנו לשים מסכה. בסך הכול אפשר להגיד שיש הקפדה. אנשים מאוד נזהרים עכשיו".
בינתיים, בעלי העסקים ומנהלי החנויות עוקבים אחר ההנחיות, ומנכ"ל הקניון אבי שייט מבטיח כי צוותי האבטחה מתודרך להקפיד על כלל ההנחיות.
"בסך הכול אנחנו קניון שמאורגן מאוד לנושא הזה. אנחנו מחזיקים פה את מרכז השירות של מכבי בכל אזור חיפה והכרמל ואת מכון מור; אנחנו נותנים שירותים רפואיים ובהתאם לכך אנחנו ערוכים לתת מענה בכל הנושא שקשור לתו הירוק - החל מתדרוך לשומרים שיבדקו שכל מי שנכנס עושה זאת עם מסכה, עובר לזה שיש נקודות חיטוי עם אלכוג'ל, שמירת ריחוק חברתי וגם כמות של אנשים,.יש לנו מונה דיגיטלי שסופר לנו את כמות האנשים שנכנסת וגם מתריע אם יש עומס מעבר למותר".
3 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
התו הירוק. בכל חלל סגור
(צילום: EPA)
מה המשמעות מבחינתכם? "המשמעות היא שמיום ראשון כל מי שירצה להיכנס לקניון יצטרך להציג בכניסה גם אישור חיסון וגם יצטרך להגיע עם מסכה. בעבר, בשלבים קודמים של המחלה, בדקנו גם חום לכל אחד מהנכנסים כך שהנוהל הוא די מוכר וידוע".
שייט מציין כי קיים חשש בקרב בעלי עסקים מסגר חוזר. "יש חשש", הוא אומר, "יש אי-ודאות, ואי-הוודאות קשה לבעלי העסקים. הם עוד לא החליטו אם כן להזמין מלאי, או להזמין פחות. רואים בשבוע האחרון ירידה בכמות האנשים שמגיעה, סה"כ אנחנו קניון שחלק מהאוכלוסייה בו היא גם אוכלוסיה בגיל יותר מבוגר ואתה רואה פחות אנשים שמגיעים לחנויות. כן, זה בהחלט מטריד אותם, וכולם מקווים שבסופו של דבר זה יסתדר".