"כל הכאבים מלבינים בכותנה הנפתחת", כתב מאיר אריאל כשרצה לתאר את שמחתו של החקלאי בפריחת הכותנה, אחרי עמל רב של חודשים בשדה. השנה, מתברר, יש סיבה לשמוח, ובשנה הבאה עוד יותר: ענף הכותנה בישראל במגמת עלייה, ובשנה הבאה השוק אף יוכפל.
כך, למשל, אחרי 35 שנים שבהן לא זרעו וקטפו כותנה חברי קיבוץ להב שבנגב החליטו להחזיר עטרה ליושנה - והחלו אתמול בבוקר (ראשון) לקטוף כ-200 דונם של כותנה בסדר גודל של 36 טון. זאת כאמור אחרי הפסקה של שנים, שבהן פשוט לא היה משתלם לחקלאים לגדל כותנה בגלל המחירים הנמוכים. בישראל כמעט לא נראו בשנים האחרונות שדות כותנה, לאחר שבמשך עשרות שנים שדות לבנים של כותנה צבעו את נופי הארץ.
2 צפייה בגלריה
קטיף כותנה בקיבוץ להב
קטיף כותנה בקיבוץ להב
קטיף כותנה בקיבוץ להב
(צילום: רועי עידן)
אלא שהשנה חלה התעוררות. חקלאים - בעיקר בקיבוצים וארגוני פלחה - גידלו יותר מ-27 אלף דונמים של כותנה. את הכותנה זורעים בחודש אפריל וקוטפים בחודשי הסתיו, ממש עכשיו.
קטיף הכותנה, שנחשב פעם עבודת כפיים מפרכת שדורשת ידיים עובדות, הפך לתהליך הייטקי שמעורבות בו מכונות מתוחכמות ומעט מאוד מעורבות אנושית: מכונה אחת קוטפת, מהדקת וגם מאגדת את הכותנה. את הכותנה שנקטפת מעבירים למועצת הכותנה שאחראית למיין את הכותנה לפי סוגיה, כדי לשווק את הסיבים על פי טיב ואיכות מדויקים. המיון גם מיועד לתת לחקלאי את התמורה הכספית המדויקת עבור איכות תוצרתו.
2 צפייה בגלריה
קטיף כותנה בקיבוץ להב
קטיף כותנה בקיבוץ להב
(צילום: רועי עידן)
"אנחנו שמחים מאוד לחזור ולגדל כותנה אחרי 35 שנה", אומר עידו סהר, מנהל ענף הכותנה בקיבוץ להב. "התחלנו קטיף בתשע בבוקר, איך שנגמרת הלחות והכותנה מספיק יבשה, וקוטפים עד השקיעה והחושך. כבר עכשיו אנחנו יודעים שהיבולים הם מאוד גבוהים. מחירי הכותנה בעולם עלו ומאפשרים לנו לגדל את הכותנה באופן רווחי".
"באופן כללי יש עלייה בכל הענפים - חיטה, תירס ועוד - וגם ענף הכותנה מתאושש אחרי שנים שכמעט נעלם", אומר יזהר לנדאו, מנכ"ל מועצת הכותנה בישראל. "במקביל לקטיף שנערך בימים אלו אנחנו נערכים בצורה משמעותית לקראת הקטיף ב-2022. עוד קטפות, עוד ציוד, עוד זרעים ועוד שטחי גידול. מחירי הכותנה בעולם עולים מסיבות רבות. אנחנו בישראל מגדלים זן בשם 'פימה', שנחשב למבוקש ביותר בעולם".