נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נשמע בסוף השבוע כמי שרומז שהבחירות לנשיאות בשנה הבאה יהיו האחרונות שבהן יעמיד עצמו לבחירה, ואמר כי לאחר מכן יועבר השרביט ל"אנשים צעירים". בנאום שנשא אתמול (שבת) בסמסון שבצפון טורקיה אמר ארדואן: "ב-2023 נבקש מהעם את תמיכתו בפעם האחרונה. נעביר את הדגל המקודש הזה לצעירים". הבחירות הקרובות לנשיאות ולפרלמנט מתוכננות לחודש יוני.

2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן. הודה: "גם אני עושה טעויות"
(צילום: EPA)
ארדואן שולט בטורקיה מאז שנת 2003, תחילה כראש הממשלה ואחר כך, עם שינוי שיטת המשטר, כנשיא, ובפרלמנט שולטת לאורך השנים האלה מפלגת "הצדק והפיתוח" (AKP) האיסלאמית שלו. עם זאת, בשנים האחרונות מתמודד ארדואן עם שלל אתגרים, ובראשם המצב הכלכלי של טורקיה, שבה הגיעה האינפלציה לשיעור של 85.1%, שיא של 24 שנה, וירידה חדה חלה בערך המטבע. בעקבות זאת צנחה רמת איכות החיים של רבים מהטורקים.
באוקטובר האחרון הצהיר ארדואן כי ברצונו לקבוע לטורקיה חוקה חדשה, שתהיה "דמוקרטית, פשוטה ומלאת חזון". יש מי שמזהירים כי בכוונתו לנצל זאת לביטול המגבלה החוקתית המונעת מנשיא למלא את התפקיד במשך יותר משתי כהונות.
2 צפייה בגלריה
טורקיה לירה טורקית מטבע שפל חדש
טורקיה לירה טורקית מטבע שפל חדש
ערך הלירה צנח, האינפלציה גאתה, ואיכות החיים של טורקים רבים פחתה
(צילום: רויטרס)
בנאומו אתמול הצהיר ארדואן כי מפלגת "הצדק והפיתוח" שלו הפכה את טורקיה לשחקנית מרכזית בזירה הבינלאומית: "ב-20 שנה לא רק פתרנו בעיות שנמשכו עידנים, אלא גם הקמנו תשתיות שאפילו מדינות מפותחות מקנאות בהן. כעת טורקיה היא מדינה באמת אחרת. כל משבר עולמי גורם לנו להבין טוב יותר את עוצמתה של ארצנו".
בנאומו הודה ארדואן כי גם הוא אינו חף משגיאות: "ברור שלאדם שמנהיג את המדינה שנים רבות כל כך יש חסרונות, וברור שגם הוא עושה טעויות".