3 צפייה בגלריה
אוטובוס הצוערים השרוף
אוטובוס הצוערים השרוף
אוטובוס צוערי שב"ס השרוף. ארכיון
(צילום: זהר שחר)
פנסיונר שירות בתי הסוהר ששימש כחובש באסון השריפה בכרמל, ובין היתר טיפל בכוויותיה הקשות של קצינת המשטרה תת-ניצב אהובה תומר ז"ל מפקדת תחנת משטרת חיפה, הוכר לאחר 11 שנים כנפגע חרדה. קצין התגמולים של משרד הביטחון קבע כי הוא סובל מחרדה בעקבות התפקיד אותו מילא באסון.
מהתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד מיכאל פסקל נגד קצין התגמולים, עולה כי החובש בשנות ה-50 המאוחרות לחייו, התגייס לשירות בתי הסוהר בשנת 1986. בעת שכיהן כמנהל מרפאה באחד מבתי הכלא בצפון, הוזעק לסייע לטיפול בפצועים באוטובוס צוערי שב"ס שנקלע למוקד האש בשריפה בכרמל.
3 צפייה בגלריה
כבאים
כבאים
"התעורר מסיוטים בשל מראות הקצינה השרופה"
(צילום: גיל נחושתן)
החובש חבר לצוותי מד"א ובהגיעו סמוך למוקד האש קיבל דיווחים על כך שכמה מחבריו נספו באסון וכי למעשה "אין את מי להציל". תוך כדי ההתקדמות לעבר האוטובוס סייע החובש בפינוי לאמבולנס של קצינת המשטרה שנפגעה באורח אנוש מכוויות. מספר ימים לאחר מכן נפטרה הקצינה בביה"ח רמב"ם.
בתביעה טען החובש כי חצי שנה לאחר האירוע, הוא החל לסבול מסיוטים ליליים כאשר מראות הקצינה השרופה ופצועים נוספים גרמו לו להתעורר משינה כשהוא מזיע ורועד. לאור מצבו, טופל החובש בשב"ס. כשבע שנים לאחר מכן הוחלט לשחררו לפנסיה מוקדמת בהמלצת פסיכיאטר לאור מצבו הדיכאוני שמנע ממנו לתפקד. עוד נטען כי עד היום לא הצליח החובש להשתלב בשום עבודה אחרת.
3 צפייה בגלריה
אהובה תומר
אהובה תומר
תנ"צ אהובה תומר ז"ל. ארכיון
(צילום: זהר שחר)
בעקבות התביעה, שהגיש בא כוחו עו"ד פסקל העוסק בתביעות נגד משרד הביטחון, נבדק החובש בידי פסיכיאטרית מטעם קצין התגמולים. זו קבעה כי החרדה ממנה הוא סובל היא תוצאה של אותם אירועים שהתרחשו ואליהם נחשף במהלך שירותו כחובש בשב"ס.
הפסיכיאטרית מצאה כי החובש תפקד לאורך השנים בצורה תקינה ונורמטיבית ונחשף במהלך שירותו לאירועים ומראות קשים ובראשם אסון הכרמל שהשפיע עליו משמעותית. היא קבעה כי עצם העובדה שטופל בשב"ס מחזקת את הערכתה כי חווה קושי רגשי ומצוקה הקשורים לשירותו.
עו"ד מיכאל פסקלעו"ד מיכאל פסקל
בעקבות קביעת הפסיכיאטרית מטעם קצין התגמולים, משרד הביטחון החליט להכיר בו באופן חריג כסובל מחרדה, למרות שלא נמצא תיעוד רפואי לפיו הוא סובל מפוסט טראומה. קצין התגמולים קבע כי הוא יוכר כנכה צה"ל כי נחשף במהלך ועקב שירותו בשב"ס למראות שגרמו לו לחרדה. בעקבות כך, הוא יזומן לוועדה רפואית שתקבע את שיעור הנכות ממנה הוא סובל ובהתאם לכך ייקבעו גובה הקצבה והזכויות להן יהיה זכאי לכל חייו.
בעוד שבועיים יצוין 11 שנה לאסון הכרמל, השריפה שגבתה את חייהם של 44 בני אדם בהם צוערים של שירות בתי הסוהר, שלושה קציני משטרה, נער צופה אש ונהג האוטובוס שהסיע את צוערי שב"ס.