אתר החדשות האמריקני "פוליטיקו" דיווח אמש (רביעי, שעון ישראל) כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן דן לאחרונה עם צוותו הבכיר באפשרות שימיו של בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל ספורים. על פי הדיווח, הנשיא הציג את ההערכה הזאת גם לנתניהו עצמו באחת השיחות שניהלו לאחרונה, ככל הנראה ברקע טבח 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל. נטען כי במקביל משוחחים גורמים אמריקנים רשמיים עם בני גנץ, נפתלי בנט ויאיר לפיד, ושהם חוששים שנתניהו יסלים את הסכסוך מול עזה בגלל הסכנה לעתידו הפוליטי.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
נתניהו עם ביידן בתל אביב לפני שבועיים
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
דוברת במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אדריאן ווטסון, הכחישה את המתואר בכתבה ב"פוליטיקו" ואמרה כי "התיאור שמופיע בכתבה הוא שקרי. הנושא לא נדון בעבר על ידי הנשיא ביידן והוא לא נדון כעת. אנחנו מתמקדים בטיפול במשבר הנוכחי".
האתר מצידו מייחס את הדברים לשני בכירים בממשל ביידן. לדבריהם, הנושא עלה בפגישות שהתקיימו אחרי חזרתו של הנשיא מהביקור בישראל לפני שבועיים. הם ציינו כי ביידן אף הציע לנתניהו לחשוב על לקחים שיוכל להעביר למי שיחליף אותו בתפקיד.
הדיווח מתבסס על שני מקורות נוספים – אחד מהם מכהן היום בתפקיד רשמי והשני כיהן בכזה בעבר – שגם לפיהם נותר לנתניהו זמן מוגבל בלבד כראש ממשלת ישראל. הראשון סבר שההערכה היא שהוא ימשיך בתפקיד חודשים ספורים בלבד, או לפחות עד סיום השלבים הראשונים של המלחמה בעזה.
עם זאת, ארבעת המקורות שעליהם מתבסס הדיווח – כולם ביקשו להישאר אנונימיים – הדגישו שהפוליטיקה הישראלית בלתי ניתנת לחיזוי. "בחברה הישראלית יתבצע חשבון נפש בגלל מה שקרה", אמר אחד מהם, והוסיף שבסופו של דבר האחריות מונחת לפתחו של ראש הממשלה.

גיבוש ההנחה שעתידו הפוליטי של נתניהו מתעמעם מגיע בזמן שהנשיא וצוות מדינות החוץ שלו מנסים לעבוד לצד ישראל באופן דיפלומטי ברקע המלחמה מול חמאס והאפשרות שתתרחב למזרח התיכון. כלפי חוץ ביקור ביידן בישראל נועד להביע תמיכה, אולם מאחורי הקלעים, נטען, הוא דחק בנתניהו לפעול בזהירות, לא להרחיב את המלחמה ולהתקדם לפתרון שתי מדינות מול הפלסטינים.
בשלב מסוים בביקור, דווח, ביידן יעץ לנתניהו לשקול למנות יורש בתפקיד, רמיזה לכך שהוא לא יישאר בתפקיד לאורך העימות הצבאי הצפוי להיות ארוך. עם זאת, גורם אחר בבית הלבן הכחיש שעתידו של נתניהו היה נושא מרכזי בשיחה ושמדובר בספקולציה.
השתתפו בהכנת הכתבה: דניאל אדלסון, ניו יורק
פורסם לראשונה: 23:29, 01.11.23