4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"נתניהו אמר לעבאס שרק הוא יכול - אז לא". גדעון סער
(צילום: יונתן בלום)
לא קל להיות גדעון סער בזמן האחרון. הפסדים בהצבעות דרמטיות בכנסת, התנהלות מקרטעת של הקואליציה, הטרלות של האופוזיציה ולילות לבנים של נאומים מתישים הם רק חלק ממה שמעסיק את השותפים בממשלת השינוי המתנדנדת. לא בטוח מה היה חושב עליו איש הימין המובהק סער, שלפני שנתיים עוד הילל את נתניהו כ"אחד מגדולי המדינאים שקמו לישראל", אבל סער מודל 2021 מקפיד להציג חזית מרוצה. מהחלפת השלטון, מהחברים מהשמאל בממשלה ואפילו מיו"ר רע"מ האיסלאמיסטית, מנסור עבאס.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בהצהרה על העלייה בתחלואת הקורונה
נפתלי בנט בהצהרה על העלייה בתחלואת הקורונה
סער אומר שהוא מתואם איתו בעניין "חוק נתניהו". בנט
(צילום: חיים צח, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"מהלך אמיץ". מנסור עבאס
(צילום: שרון צור)
"אני לא מוכן לקבל את הסטנדרטים הכפולים שמטילים מגבלה בהקמת קואליציה רק על מי שאינו נתניהו", הוא אומר בהתייחס לבחירתו להקים ממשלה עם העבודה, מרצ ורע"מ. "כולם זוכרים כיצד נתניהו חיזר אחרי רע"מ. אבו-יאיר פתח בתהליך הזה. רק שהוא אמר למנסור עבאס, 'רק אני אוכל לעשות את זה'. אז זה לא רק הוא.
"אני חייב להגיד שלא הכרתי את מנסור עבאס. נפגשתי איתו לראשונה לפני כחודש לשיחה שנמשכה שעתיים. אני מתרשם, ואני שם לרגע את הפערים האידיאולוגיים בצד, שהוא ביצע מהלך אמיץ. אני גם רואה בהתנהלות שלו הרבה מאוד תבונה. הוא בעיניי מאנשי הציבור היותר מעניינים היום. כל השנים באנו בטענות כלפי המפלגות הערביות – למה אתם לא עוסקים באזרחים ערביי ישראל? למה אתם תמיד מתעסקים בנושאים של הרשות הפלסטינית? ופעם ראשונה בא מנהיג של מפלגה ערבית ואומר: אני רוצה שיתוף פעולה שבסיסו הנושאים האזרחיים. אני חושב שחשוב לתת לזה צ'אנס".
סער גם חשף בריאיון את הסערה הבאה שעתידה להתרחש בכנסת: "הנחיתי השבוע את הדרג המקצועי במשרד המשפטים להכין הצעת חוק שלפיה נשיא המדינה לא יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. אני מתכוון להגיש את הצעת החוק הזו לכנס החורף של הכנסת או למושב החורף והיא תחול מהבחירות לכנסת ה-25. גם בהגבלת הכהונה למקסימום שמונה שנים, כמו שהתחייבנו, נעסוק להערכתי במושב החורף הקרוב".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"לא נכון להציב את המדינה במצב דומה בעתיד". נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
אתה מתואם עם בנט בנושא הזה? "צאו מנקודת הנחה שלא הייתי מתחיל בהליך הזה בלי להיות מתואם עם ראש הממשלה. אני מזכיר מה הנורמות שחלות במדינת ישראל בנושא: ראשי ערים שמוגש נגדם כתב אישום יוצאים להשעיה. ואני מזכיר שראשי ערים נבחרים בבחירות ישירות ולמרות זאת המחוקק קבע בקונצנזוס רחב שצריך להשעות אותם אם הם נאשמים בפלילים".
ב"חוק נתניהו" כזה אתה לא פוסל את חברי הליכוד שבחרו את המועמד שלהם לראשות הממשלה? יגידו שזה לא דמוקרטי. "כל מפלגה רשאית לבחור את נציגיה אבל כבר ראינו שניהול המדינה על ידי מי שהוגש נגדו כתב אישום מייצר העדפת אינטרסים אישיים על טובת המדינה. ראינו את זה בהרבה מאוד סוגיות כולל בזה שלא הובא מינוי פרקליט מדינה לאישור ממשלה ובתמונה המפורסמת מיום פתיחת משפט נתניהו, כשהוא השתלח במערכת המשפט ושרי הממשלה עמדו מאחוריו. לכן, ברור שלא נכון להציב את המדינה במצב דומה בעתיד. מדובר בנורמה כללית שתחול על כולם. קיימתי התייעצויות במשרד המשפטים וברור לי שההצעה שנביא תעמוד בכל המבחנים החוקתיים, ואני מתכוון לקדם את ההצעה הזאת".
בימינה טוענים כי הם יודעים שסער ביקש מהיועץ המשפטי לממשלה להכין את החוק, והדבר נעשה בהסכמה. עם זאת, לפי שעה ישנם במפלגה גם מי שמתנגדים לחוק.
כשנשאל על חאן אל-אחמר השיב סער: "הנושא נמצא על הפרק כבר למעלה מעשר שנים. אני מכיר את העניין הזה של האופוזיציה, שתוך חודש כבר היינו צריכים לבצע את כל הדברים שהם לא ביצעו. נתניהו לא טיפל בנושא הזה 12 שנה. שנית, עמדתי בסוגיה הזאת לא השתנתה, אבל זה בסדר אם הממשלה תקיים דיון ותקבל החלטות. ידענו מראש שיש בה גישות שונות ומחלוקות והם יבואו לידי ביטוי. עמדתי שונה מעמדתו של שר החוץ לפיד. אבל לקיים דיון בממשלה שקיימת חודש זה לגיטימי".
הריאיון המלא - היום ב"ידיעות אחרונות"
השתתפה בהכנת הכתבה: מורן אזולאי