משפחות הקורבנות של הפיגוע באלעד קוראות לממשלה לא לבלום את הצעת החוק שנועדה להחמיר את תנאי הכליאה של המחבלים. "אנשים שרצחו בני אדם בגרזנים אמורים להיכנס עכשיו לקייטנה", הן זועקות, "זה פשוט לא נתפס".
4 צפייה בגלריה
משפחתו של יונתן חבקוק שנרצח בפיגוע באלעד ראובן חבקוק
משפחתו של יונתן חבקוק שנרצח בפיגוע באלעד ראובן חבקוק
"הם כאילו הולכים לבית מלון". ראובן חבקוק
(צילום: דנה קופל)
מליאת הכנסת תצביע מחר (רביעי) בקריאה טרומית על הצעת החוק להחמרת תנאי הכליאה של מחבלים. החוק שאותו הגישה חברת הכנסת אורית סטרוק (הציונות הדתית) מבקש להתאים את תנאי הכליאה למתחייב באמנות בינלאומיות - ולא יותר מכך.
4 צפייה בגלריה
משפחתו של בועז גול יוסי גול
משפחתו של בועז גול יוסי גול
"התנאים בכלא מפתים אותם". יוסי גול
(צילום: דנה קופל)

החוק של סטרוק מתבסס על מסקנות ועדה בראשות ניצב בדימוס שלומי קעטבי, שאותה מינה השר לביטחון הפנים לשעבר גלעד ארדן. זו הגישה שורת מסקנות בנוגע לתנאי הכליאה של המחבלים. ממשלות הליכוד לא הפכו את מסקנות הוועדה לחוק, וכעת מבקשת סטרוק לעגן אותן.
רבים מסעיפי החוק רק מבקשים להשוות את תנאי הכליאה שניתנים למחבלים לאלה של אסירים פליליים, שלמרבה האבסורד תנאי הכליאה שלהם קשים יותר.
החוק, שזכה לכינוי "חוק איסור פינוק מחבלים", כולל שלל סעיפים ובהם הפסקת הקשר בין המתווך בין המחבלים הכלואים לבין שירות בתי הסוהר. כיום לכל ארגון טרור ישנו דובר מטעמו שמנהל את היחסים בין המחבלים הכלואים לבין הנהלת הכלא. החוק קובע כי פניות ובקשות של אסיר ביטחוני לשירות בתי הסוהר יועברו ויטופלו במישרין ולא באמצעות אסיר אחר.
4 צפייה בגלריה
נופר בן יפתח האלמנה, ליאור בן יפתח האח של הנרצח.
נופר בן יפתח האלמנה, ליאור בן יפתח האח של הנרצח.
נופר, אלמנתו של אורן בן יפתח, ואחיו ליאור
(צילום: שאול גולן)
החוק מבקש לקבוע עוד כי מחבלים לא יוחזקו בתאים יחד עם חברי אותו ארגון טרור, כפי שקורה כיום. על פי ההצעה, מחבלים כלואים גם לא יוכלו לקבל כספי קנטינה מהרשות הפלסטינית, כפי שקורה כיום, ובנוסף שבקנטינה יימכרו רק מוצרים בסיסיים. בנוסף, הבישול והאכילה לא יתקיימו באגפי התא במשותף, כמו במצב הנוכחי, אלא רק בתוך התא. עוד מבקש החוק לקבוע כי בטלוויזיות המוצבות בתאים לא ישודרו ערוצים פלסטיניים.
ביטוי ליחס המקל לכאורה שמקבלים המחבלים בכלא נתן אתמול ג'ונתן פולארד במאמר ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet. "אני יודע היטב איך נראה בית סוהר שמיועד להוציא מהאסיר את הרצון לחיות", כתב, "אבל כאן רק מעודדים את המחבלים הבאים להצטרף למועדון".
הקואליציה צפויה להתנגד לחוק בהצבעה בקריאה טרומית מחר, מי שמרימים כעת קול מחאה בנושא הם בני המשפחות השכולות, גול, חבקוק ובן יפתח, שאיבדו ביום חמישי את יקיריהם בטבח הגרזנים באלעד. שני הרוצחים שביצעו את הפיגוע נתפסו שלשום. אם תנאי הכליאה לא ישונו, אומרות המשפחות, הם צפויים לזכות גם כן בתנאים מיטביים. שלוש המשפחות האבלות ביקשו אתמול להעביר מסר לממשלה: צריך לקדם את הצעת החוק.
4 צפייה בגלריה
יונתן חבקוק, בועז גול, אורן בן יפתח
יונתן חבקוק, בועז גול, אורן בן יפתח
יונתן חבקוק, בועז גול ואורן בן יפתח
ראובן חבקוק, אחיו של יונתן חבקוק ז"ל, אמר אתמול: "אח שלי אהב כל אדם. עזר לכל אדם ורק רצה לשמח אותו. לא עניין אותו אם הוא חילוני, דתי או ערבי. הוא היה מחובר לכולם. טוב הלב שלו והרצון שלו לעזור הם שהביאו אותו להיאבק במשך ארבע דקות עם שני המחבלים האלה. הוא עיכב אותם מלעשות טבח המוני ואפילו שבר לאחד מהם את הרגל. ומה אמור לקרות איתם עכשיו? אנשים שרצחו בני אדם בגרזנים? הם אמורים להיכנס לקייטנה שהיא גם בית מלון. זה פשוט לא נתפס".
יוסי גול, אחיו של בועז גול ז"ל, אמר: "איך אנחנו מונעים מחיות אדם כאלה לעשות שוב פעם את אותם מעשים? הם יודעים שירצחו יהודים ויקבלו משכורת ותנאים של חמישה כוכבים, אז ברור שזה מפתה אותם. אנחנו מדינה מתאבדת, מעודדים בעצמנו את הרוצחים הבאים. אני נמצא רק כמה ימים בתוך המכה הענקית הזאת ולא מאחל אותה לאף אחד. חייבים לעשות כל דבר כדי להחמיר את התנאים של המחבלים בכלא כדי שהבאים בתור יבינו שזה לא משתלם".
הוועדה לביטחון פניםח"כ אורית סטרוקצילום: דוברות כנסת
ח"כ סטרוק אמרה אמש כי "כולנו יודעים שהביטוי 'ידנו הארוכה תגיע אל המחבלים' מסתיים בסופו של יום בתנאי כליאה מפנקים ששום טרוריסט בעולם לא יכול אפילו לחלום עליהם. גם המחבלים, בצאתם לבצע את הפיגועים, יודעים זאת, וצוחקים עלינו כל הדרך אל הפיגוע הבא. את המצב הזה חובה לשנות, לא רק למען הצדק, אלא בראש ובראשונה למען ההרתעה. הצעת החוק הזו, המבוססת על דוח ממשלתי רציני ויסודי, היא המינימום המתבקש, ואני מצפה מכל חברי הקואליציה להצביע בעדה".