2 צפייה בגלריה
"חשוב לתת גיבוי לצוות התביעה במשפט נתניהו". מנדלבליט
"חשוב לתת גיבוי לצוות התביעה במשפט נתניהו". מנדלבליט
"חשוב לתת גיבוי לצוות התביעה במשפט נתניהו". מנדלבליט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, פרופ' אביחי מנדלבליט, התייחס היום (רביעי) לתחקיר שערכה רשת CNN על מות עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה בריאיון שהעניק לפרשנית ynet טובה צימוקי בכנס לשכת עורכי הדין באילת. "לא מדובר בתחקיר קדוש", אמר מנדלבליט על התחקיר שלפיו אבו עאקלה נורתה במכוון על ידי צה"ל במחנה הפליטים ג'נין מוקדם יותר החודש.
לדברי מנדלבליט, העניין צריך להיבדק על-ידי הדרג המשפטי בישראל. "הקהילה הבינלאומית מכירה בחוזקה של המערכת המשפטית הישראלית", הסביר. "באשר לתחקור המשפטי, הגישה במשפט הבינלאומי היא להעניק עדיפות למדינה שבה קרה האירוע, כאשר המערכת המשפטית חזקה - וכזו היא המערכת הישראלית. בית המשפט העליון שלנו יבחן את הדברים".
2 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה
"בית המשפט העליון יבחן את נסיבות מותה". שירין אבו עאקלה
היועמ"ש לשעבר, שסבור כי המשפט הבינלאומי הוא אחד הנושאים החשובים ביותר שעמו מתמודדת המדינה, התייחס להתנהלות צה"ל מול הדין הבינלאומי בעת לחימה. "אני לא חושב שעצם ההקמה של בית הדין הפלילי הבינלאומי הוא איום הגדול, למרות שיש בעייתיות בדרך שבה הוא פועל וחשוב מאוד שהוא לא יהיה מוטה פוליטית", הסביר. "מבחינתנו, כל עוד אנחנו פועלים לפי הכללים של דיני הלחימה - ננצח את המלחמה".
"בתוך דיני המלחמה אין חסינות לאף אחד", המשיך מנדלבליט. "גם בלחימה מורכבת, אורבנית, כשמסתירים את הרקטות בתוך בתי מגורים, יש כללים באשר לאיך מנהלים את זה, אבל זה לא אומר שלא נוכל להילחם. למרבה הצער זה גורם נזק רב, אבל מי שמחביא רקטות בתוך הבית - שלא יתפלא אחר כך שהבית שלו נופל. לא תהיה חסינות לא לחמאס, לא לחיזבאללה ולא לאף אחד. צה"ל פועל לפי הדין הבינלאומי, ובתוכו האויב לא חסין".
מנדלבליט, שהגיש את כתב האישום נגד יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, התייחס למשפטו שמתנהל בימים אלו. "אני חושב שחשוב לתת גיבוי לצוות התביעה", אמר. "הם עושים את עבודתם בצורה המיטבית, וכמובן גם הסנגורים. יש דה-לגיטימציה, אבל בסוף אלה אנשי מקצוע ואין הצדקה לרדת לפסים אישיים. צריך לתת להם גיבוי לעשות את עבודתם - כך פועלת מערכת דמוקרטית של שלטון החוק" .