גם אחרי החשיפה בדבר סיכול הפיגועים על אדמת טורקיה, האיום על הישראלים במדינה עדיין מרחף. אבל ישראלים רבים שרכשו כרטיסי טיסה עוד לפני אזהרות המסע נתקלים באטימות מצד חברות התעופה שלא מחזירות את הכסף עבור הכרטיס, כל עוד המדינה לא נותנת הנחיה לבטל את הטיסות - ומפנים אצבע מאשימה לממשלה.
רויטל אילוז (45) הייתה אמורה לנסוע עם בן זוגה וילדה בתחילת חודש יולי. בעקבות ההתרעות מפני פיגועים בטורקיה נגד ישראלים, היא פנתה לחברה שבה רכשה את הדיל של הטיסות והמלון, אך לדבריה, שם מסרבים להחזיר לה את הכסף. "הזמנתי את הטיסות והמלון בחודש מאי, עוד לפני שהייתה אזהרת המסע", ציינה אילוז. "פניתי לפני שבוע לחברה שבה רכשתי את הדיל במיילים ובהודעות, והם אמרו שאין לי אפשרות לבטל אלא רק לשנות יעד, אבל מאז אף אחד לא חזר אליי. כל יום אני שולחת להם הודעות אבל אין מענה".
במצב הנתון, אילוז אובדת עצות. "או שאני לוקחת את הסיכון ונוסעת למרות האזהרות, או שאני מפסידה את הכסף", היא אמרה. "הכסף ירד וזה סכום לא מבוטל. זה 8,500 שקלים שייתכן שילכו לפח. אמרו לי במפורש שזה מאה אחוז ביטול. הם שלחו לי מייל שאם אני משנה יעד, אני צריכה לשלם 300 דולר. פשוט חוצפה".
4 צפייה בגלריה
טסים לטורקיה בנתב"ג
טסים לטורקיה בנתב"ג
נוסעים טסים לטורקיה בנתב"ג, השבוע
(צילום: יריב כץ)
אילוז מפנה אצבע מאשימה להתנהלות המדינה בנושא. "זו התנהלות קלוקלת וטריקת דלת בפני האזרח הקטן. ברגע שיש אזהרת מסע, הממשלה צריכה לקחת אחריות על אלה שסגרו טיסות ולתת הוראה להחזיר לאנשים את הכסף שלהם. אחרת אני חסרת אונים. אני אגיע למצב שאני אסע בכל מחיר כי זו החופשה המשפחתית השנתית ואני לא מתכוונת לוותר על זה ולהפסיד את הכסף. השאלה מי ייקח את האחריות אם יקרה לי שם משהו? המדינה צריכה להתעשת. היא מצד אחד מעוררת פחד ומצד שני מאפשרת טיסות כרגיל. זה ממש זלזול באזרחים".
גם יפה רביבו (58) אמורה לנסוע עם בן זוגה לטורקיה. בעקבות ההתרעות היא ביקשה לבטל את הטיסה, ונתקלה גם היא במחסום שלא מאפשר לה לקבל את כספה. "החברה שממנה קניתי את כרטיס הטיסה אמרה שכל עוד הממשלה לא נותנת הוראה לבטל טיסות, הם לא נותנים כסף חזרה על ביטול הכרטיס. המדינה אומרת לנו לא לנסוע לטורקיה אבל לא דואגת שכספנו יוחזר", אמרה.
4 צפייה בגלריה
יפה רביבו, לא מצליחה לבטל כרטיס טיסה לטורקיה
יפה רביבו, לא מצליחה לבטל כרטיס טיסה לטורקיה
"המדינה אומרת לא לטוס, אבל לא דואגת להחזיר את הכסף". יפו רביבו
4 צפייה בגלריה
שוטרים טורקים מסיירים ליד המסגד הכחול באיסטנבול
שוטרים טורקים מסיירים ליד המסגד הכחול באיסטנבול
שוטרים טורקים מסיירים ליד המסגד הכחול באיסטנבול
(צילום: AFP)
"מדובר באלפי שקלים שאני מפסידה", הוסיפה רביבו. "ביקשתי מהחברה שממנה קניתי את הדיל לשנות למלון בארץ וגם את זה הם לא מסכימים. זה ממש לזרוק את הכסף שעבדתי עליו קשה לפח. אני מאוד כועסת ומאוד מאוכזבת. אין לי בעיה לשלם קנס אבל לא את כל הכסף. אני גם כועסת מאוד על המדינה כי אף אחד לא בא ואמר לסוכני הנסיעות להחזיר את הכסף. למה הם נותנים אפשרות לטוס אם כל כך מסוכן כפי שהם אומרים? מה אתם מפחדים מארדואן ולכן לא מבטלים טיסות?".
חן כהן (40), שתכננה לטוס לחופשה עם בן זוגה ושלושת ילדיהם בחודש אוגוסט, הזמינה דיל כבר בחודש מאי. כשהתחילו ההתערות היא ניסתה לבטל את הטיסה, אך החברה שממנה רכשה לא מאפשרת זאת. "אני מנסה לבטל את הטיסה דרך חברה שהיא לא ישראלית", הדגישה כהן. "דיברתי עם נציגה שאמרה שהם מבינים שיש אזהרת מסע, אבל כל עוד חברת התעופה לא מבטלת את הטיסה, אין אפשרות לבטל ולקבל החזר".
4 צפייה בגלריה
יפה רביבו, לא מצליחה לבטל כרטיס טיסה לטורקיה
יפה רביבו, לא מצליחה לבטל כרטיס טיסה לטורקיה
"גם אם הייתי עושה ביטוח, אין החזר". חן כהן
"הנציגה אמרה שהיא לא יכולה לבטל, אלא שיש אפשרות לקבל עד 20% החזר", הוסיפה כהן. "מדובר בחמש נפשות ואלה יחסית טיסות מאוד יקרות שעלו 8,000 שקלים. גם אם הייתי עושה ביטוח טיסה, רק אם יש לך קורונה או מצב רפואי אפשר לקבל החזר. אין ביטוח טיסה לדברים כאלה".
"איך יכול להיות שיש דיווחים בלתי פוסקים על התרעות מפני פיגועים נגד ישראלים בטורקיה והמדינה לא מתערבת ומבטלת טיסות?", תהתה כהן. "אם המדינה הייתה מתערבת ונותנת הנחיה לחברות התעופה לבטל את הטיסות, היינו מקבלים את הכסף בחזרה. אנחנו לא ניסע לאילת במחירים המטורפים שיש פה. יש אזהרת מסע, אז אני צריכה להישאר עם חור בכיס של אלפי שקלים? אני לא מבינה את ההיגיון. אם יש אזהרת מסע, למה אין הוראה לבטל את הטיסות לאיסטנבול? אלה מסרים כפולים כי אומרים לא לנסוע, אבל מאפשרים טיסות לטורקיה כרגיל".
"אני מקווה שיהיה שינוי בהנחיות, או שהממשלה תתאפס על עצמה ותבטל טיסות", אמרה כהן. "אחרת יקרה מצב שאו שניסע למרות האזהרות עם חששות, או שנבטל ונפסיד כסף. לנסוע לטורקיה עם שלושה ילדים זה לקחת סיכון. הממשלה פה חסרת אחריות ואם יש אזהרת מסע, תבטלו טיסות ותעמדו מאחוריי ההנחיה שלכם".