מהומה חריגה הבוקר במליאת הכנסת - בעקבות מעצרים של תלמידי ישיבת חומש: יו"ר הכנסת מיקי לוי הורה להוציא מהפרסה - החלק שמאחורי המליאה - את חברי הכנסת שמחה רוטמן ואורית סטרוק מהציונות הדתית במהלך עימות שהתפתח לצעקות רמות ושבמהלכו אחד מהסדרנים נחבט בטעות ונפל. במסיבת עיתונאים שקיים ח"כ בצלאל סמוטריץ' הוא חשף כי אחד העצורים הוא אחיינו: "הוא נלקח ממיטתו לעיני אשתו וילדיו". צפו בתיעוד שהגיע לידי ynet.
"חצוף שאתה. איבדת את השכל שלך. משוגע. אתה לא תאיים עליי", צעק רוטמן הבוקר (יום ד') על יו"ר הכנסת לוי שהגיב: "הוא לא יגיד לי משוגע". התקרית החריגה כמעט והתפתחה לעימות פיזי בין חברי הכנסת, ובמהלך העימות מאבטח אף קיבל מכה ממרפק ונפל כשניסה להוציא את רוטמן מהמקום. המאבטח שנפגע נפל על הרצפה והשתהה עליה במשך כמה דקות.


3 צפייה בגלריה
העימות בין רוטמן ללוי
העימות בין רוטמן ללוי
העימות בין רוטמן ללוי
העימות אירע בזמן ההצבעות בכנסת על חוק הגבלת כהונת ראש ממשלה של שר המשפטים גדעון סער. האופוזיציה ניצלה את העובדה שראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, ומכיוון שנדרש רוב של 61 חברי כנסת לשינוי חוק יסוד, משכה את ההסתייגויות שלה והפכה את ההצבעה לאי-אמון בממשלה. סער הודיע לאחר התרגיל של האופוזיציה כי ההצבעה על החוק בקריאה שלישית תידחה לשבוע הבא, לאחר שעבר הלילה בקריאה שנייה ברוב הנדרש. לפי התיקון המוצע לחוק יסוד: ממשלה, כהונת ראש ממשלה תוגבל לשמונה שנים רצופות - אך לא תחול רטרואקטיבית, כלומר לא תהיה תקפה לגבי יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו - שכיהן בתפקיד 12 שנים ברציפות.
הרקע לעימות מאחורי המליאה - שאירע במהלך הצבעות על ההסתייגויות - הוא מעצר של שמונה צעירים מישיבת חומש על ידי המשטרה, זמן קצר לפני כן - וביניהם גם שניים מפצועי הפיגוע לפני כחודשיים.
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
האופוזיציה משכה הסתייגויות, סער הודיע על דחיית ההצבעה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
קנצל גרמניה אולף שולץ ב בונדסטאג הפרלמנט הגרמני בברלין
קנצל גרמניה אולף שולץ ב בונדסטאג הפרלמנט הגרמני בברלין
נפגש עם ראש הממשלה בנט. קנצלר גרמניה שולץ
(צילום: Getty Images)
עילת המעצר היא, לפי המשטרה, תקיפת חיילי צה"ל ופלסטינים באירוע בשומרון לפני כחודש. בנוסף למעצרים בוצע חיפוש גם בחלק מבתי החשודים, מה שהוביל לזעם של חברי הכנסת מהאופוזיציה. בהודעת המשטרה נכתב כי השמונה, תושבי שומרון, נעצרו בחשד שתקפו חיילי צה"ל ותקפו פלסטינים. הבוקר לאחר שהוצאו בבית המשפט צווי מעצר נגד החשודים הם נעצרו לחקירה. השר לביטחון הפנים עמר בר-לב כתב בטוויטר כי הוא מברך על המעצר: "משטרת ישראל וצה"ל לא ירתעו ממעצר חשודים - יהודים או פלסטינים".
בעת שדבר המעצרים נודע לסטרוק וליו"ר מפלגתה בצלאל סמוטריץ', הם החלו לצעוק על ח"כ ניר אורבך (ימינה) - והתקרית הסלימה במהירות. חברי כנסת אמרו שמעולם לא ראו תקרית כזו ותיארו הלם גדול מהסיטואציה שנוצרה. חבר כנסת בכיר אמר ל-ynet: "הכנסת הזאת שוברת שיאים. הפרסה שמאחורי המליאה תמיד היתה האזור שבו כל העימותים נשארים בחוץ. חברי כנסת היו מנהלים שם יחסים חבריים ותקינים למרות פערי אידיאולוגיה. מה שקרה לפנות בוקר בכנסת עוד שיא שלילי חדש של הכנסת הזאת שמספקת מראות שכמותם לא נראו".
סמוטריץ' החליט בהתייחסותו לאירוע לצאת נגד השופט אלעד לנג שלדבריו, "אפשר הלילה למשטרה לפרוץ באישון ליל ולהפוך בתים של משפחות עם נשים וילדים קטנים שכל חטאם הוא שהם גיבורים מסורים שנאחזים באדמת חומש. זה האיש שלא מהסס לשחרר מחבלים ממעצר אבל רודף את המתיישבים".

חברת הכנסת אורית סטרוק, שהורחקה מהפרסה במהלך העימות, אמרה כי "הממשלה הזו מתעללת באנשי חומש". היא הוסיפה: "נבצר מבינתי איך בנט, אורבך וכלפון לא עוצרים את ההתעללות הזו, וממשיכים להצביע כאילו כלום".
ב"ציונות הדתית" הפנו אצבע מאשימה ליו"ר הכנסת לוי ואמרו כי "ההתנהגות הברוטלית של מיקי לוי הבוקר במליאת הכנסת היא עוד שיא שנשבר". לדבריהם, "הרמת ידיים וגירוש חסר תקדים של חברי הכנסת סטרוק ורוטמן מהפרסה רק כי אמרו משהו שלא מצא חן בעינייו הם בריונות לא-חוקית, חצופה ומסוכנת".
כמה חברי כנסת צייצו כי דרשו בשלומם של הסדרן שהתעלף, כלשון חברת הכנסת אבתיסאם מראענה ממפלגת העבודה, "בשל התפרעותם של הסמוטריצ'ים ב-5:00 בבוקר". היא טענה כי "הם צעקו, התפרעו והשפילו את יו"ר הכנסת". גם חבר הכנסת גלעד קריב מהעבודה התייחס לתקרית ואמר כי "סטרוק הביאה הלילה את הפרקטיקות של פורעי הגבעות אל תוך הכנסת. התנהגותה הביריונית, בגיבוי חברי האופוזיציה, היא תזכורת לחשיבות חוקי היסוד המסדירים את החלפת השלטון ואת ביזור הכוח בדמוקרטיה הישראלית".
אתמול בערב בלמו כוחות צה"ל כניסה של עשרות צעירים לחומש, בזמן שבמקום התקיימה סעודת הודיה לניצולי הפיגוע לפני כחודשיים. היום או מחר צפוי דיון מיוחד במליאת הכנסת לגבי חומש, בעקבות הצעה שהגישה ח"כ סטרוק.
פורסם לראשונה: 06:47, 02.03.22