ברחבי העולם מתרבות היום (ב') ההאשמות כי ישראל גורמת לרעב ברצועת עזה ונושאת באחריות לכך שלפלסטינים שם אין די מזון. בהצהרה חריפה שניפק הבוקר טען שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל כי ישראל יוצרת בעזה רעב בכוונה, ומשתמשת בהרעבה כנשק במסגרת המלחמה שלה.
5 צפייה בגלריה
פלסטינים מתקהלים ליד מחסנים של אונר"א ב עזה
פלסטינים מתקהלים ליד מחסנים של אונר"א ב עזה
פלסטינים צובאים על מחסן של אונר"א כדי לקבל מזון בעיר עזה. סכנה מיידית של חרפת רעב
(צילום: REUTERS/Mahmoud Issa)
5 צפייה בגלריה
פלסטינים מתקהלים ליד מחסנים של אונר"א ב עזה
פלסטינים מתקהלים ליד מחסנים של אונר"א ב עזה
5 קילו קמח למשפחה. "שמישהו כבר ידאג לנו באופן קבוע"
(צילום: REUTERS/Mahmoud Issa)
5 צפייה בגלריה
ילד פליט פליטים פלסטיני פלסטינים אוכל סנדוויץ' בצל דיווחים על רעב ב רצועת עזה
ילד פליט פליטים פלסטיני פלסטינים אוכל סנדוויץ' בצל דיווחים על רעב ב רצועת עזה
ילד פלסטיני אוכל כריך בחודש שעבר, בצל הדיווחים על רעב הולך וגובר
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
שעה קלה אחרי דבריו של בורל האשים גם יו"ר אונר"א, סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים הפלסטינים, כי הרעב שיש לטענתו ברצועת עזה כעת הוא רעב "מעשה ידי אדם". "אנחנו מנהלים מרוץ נגד הזמן בניסיון לעצור את פגיעתו של הרעב המתפשט ברצועה", אמר פיליפ לזריני במסיבת עיתונאים בקהיר עם שר החוץ המצרי סאמח שוקרי, והוסיף כי אפשר לפתור את המשבר ולהחזיר את המצב לקדמותו אם יהיה די רצון פוליטי ועזה "תוצף" במזון דרך מעברי הגבול.
סוכנות המזון של האו"ם פרסמה בצהריים דו"ח שלפיו לצפון הרצועה נשקפת "סכנת מיידית של חרפת רעב", וכ-70% מהאוכלוסייה שם מתמודדים עם רעב קטסטרופלי. לפי הדו"ח, המסוקר בהרחבה בתקשורת העולמית, בצפון עזה צפויים גילויי הרעב להיראות בבירור לכל המאוחר בחודש מאי.
על פי הדו"ח של סוכנות המזון, הלכה למעשה כל אדם ברצועת עזה מתקשה להשיג די אוכל, וכ-210 אלף איש בצפון הרצועה סובלים מרעב בדרגה 5, הדרגה הגבוהה ביותר, שפירושה רעב קטסטרופלי. בדו"ח מזהירה הסוכנות כי אם ישראל תרחיב את המתקפה שלה לתוך רפיח, העיר שבה מתקבצים כעת המוני עזתים שברחו מאזורים אחרים ברצועת עזה, עלולה כמחצית מאוכלוסיית הרצועה להידרדר למצב של רעב קטסטרופלי.
5 צפייה בגלריה
ג'וזף בורל
ג'וזף בורל
שר החוץ האירופי בורל ואוהלי פליטים ברפיח. בעולם חוששים מכניסה של ישראל לשם
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar, Johan ORDONEZ / AFP)
5 צפייה בגלריה
לזריני
לזריני
מנהל אונר"א לזריני. "אנחנו במרוץ נגד השעון"
(צילום: REUTERS/Johanna Geron)

לפי הדיווחים בכלי תקשורת בעולם, ארגוני סיוע טוענים כי תהליך הביקורת הארוך שכופה ישראל על כל סיוע הומניטרי המוכנס לרצועה מקשה עליהם מאוד, וכי הפצת הסיוע ברוב עזה, במיוחד בצפון, בלתי אפשרית למעשה בשל ההגבלות הישראליות, הקרבות שנמשכים שם והתמוטטות שלטון החוק והסדר באזור. בסוכנויות הידיעות מדגישים כי ישראל טוענת שהיא אינה מגבילה את הכנסת הסיוע ומסבירה שהקושי של שליחי האו"ם לחלק את המזון הוא שמונע את הגעתו אל היעד. בתקשורת העולמית, כך נראה, לא מתרשמים מההסבר הזה.
ביומיים האחרונים הצליחו משאיות קמח להיכנס סוף-סוף לצפון הרצועה אחרי מכשולים רבים, ואלפי פלסטינים נראו עומדים שעות בתורים הארוכים אליהן. אנשי חמולות מקומיות הופקדו על חלוקתם של שקי הקמח. "באתי לקחת 5 קילו קמח אחרי 5 חודשים", אמר אחד מהם, ודרש: "שמישהו כבר ידאג לנו באופן קבוע". פלסטינית אחרת אמרה: "לכל משפחה מגיעים 5 קילו קמח. הגענו למצב קשה מאוד, התחלנו לחפש אוכל בגינות, אכלנו הרבה צמחים שלא הכרנו רק כדי לשרוד. הרבה ילדים לא שרדו את המחסור במהלך ההמתנה לסיוע".