זה תוכנן להיות פיגוע אסטרטגי. פיגוע שכמותו לא הכרנו, שמורכב משורת אירועים בלב העיר הערבית הגדולה בישראל ובאתרים נוספים. על הכוונת: תחנת משטרה, מפעל מזון וגם תיכון מוסלמי בו לומדים מאות תלמידים. שישה צעירים מנצרת היו מוכנים נפשית לפוצץ את בית הספר ולהצית את אוטובוס ההסעות - רק כדי לעצור את שיעורי החינוך המיני בתיכון, שאחד מהנאשמים אפילו למד בו.
מהחקירה עלה כי השישה - מוחמד איהאב סלימאן (25), ג'פאר סלימאן (21), מואמן ניג'ם (20), אחמד בלאל סלימאן (18), ג'האד בכר (20) וקטין נוסף שפרטיו אסורים בפרסום - צרכו תכני דאעש תוך כדי גלישה לאתרים המזוהים עם הארגון, והחלו להזדהות באופן מלא עם מטרות הארגון ורעיונותיו. בתום החקירה הגישה פרקליטות מחוז צפון כתב אישום נגד שש הנאשמים. לבקשת "ידיעות אחרונות" ו-ynet, השופטת תמר נסים שי מבית המשפט המחוזי בנצרת התירה לפרסם את כתב האישום המלא נגדם.
3 צפייה בגלריה
תכננו לפוצץ תיכון, לירות על אנשי שב"כ ולהשליך רימונים לעבר תחנת משטרה
תכננו לפוצץ תיכון, לירות על אנשי שב"כ ולהשליך רימונים לעבר תחנת משטרה
תכננו לפוצץ תיכון, לירות על אנשי שב"כ ולהשליך רימונים לעבר תחנת משטרה
(צילום: תקשורת שב''כ)
"לאחר שווידאנו שרוצים ללמד חינוך מיני, דיברנו על פיצוץ בית הספר חאלד סלימאן, פיצוץ אוטובוס שמוביל תלמידים, וגם לפגוע במורה שילמד חינוך מיני"
התיק נחקר על ידי השב"כ וימ"ר צפון, והפרקליטות האשימה את הנאשמים בשורת עבירות, בהן חברות בארגון טרור, הכנה לביצוע מעשה טרור מסוג רצח וחבלה בכוונה מחמירה ועוד. "עצרנו אותם ממש בדקה התשעים", מדגיש מפקח מתן תורג'מן, קצין חקירות בימ"ר צפון. כחלק מההכנה להוצאה לפועל של הפיגועים הסכימו הנאשמים להקים "קופת חיסכון" משותפת, כשכל אחד יפריש 2,000-1,000 שקלים מדי חודש לצורך רכישת כלי נשק.
וכך מספר אחד הנאשמים: "לפני חודש בערך פגשתי את חבריי במקום הנקרא 'המדרסה'. ובמקום הזה לומדים על דת האיסלאם וקוראים בקוראן. התחלנו לדבר על רצוננו במניעת העברת חומר מיני בביה"ס חאלד סלימאן. לא זוכר מי יצא ברעיון של שריפת אוטובוסים של החברה שמסיעה את התלמידים לבתי הספר".
חוקר: איך רציתם לשרוף את האוטובוסים? נחקר: "עם בקבוקי מולוטוב".
3 צפייה בגלריה
תיכון ע"ש חאלד סלימאן בנצרת
תיכון ע"ש חאלד סלימאן בנצרת
"רצינו לפוצץ תיכון שמלמד חינוך מיני"
נאשם אחר תיאר בחקירתו איך הבשיל הרעיון לפוצץ את בית הספר: "נחקרתי ע"י חוקר שב"כ, סיפרתי לו שלפני שנה וחצי הקמתי קבוצה ללימוד ובבית הספר מתחת לבית שלי, כדי ללמוד דת איסלאמית... איאד דיבר על זה שרוצים ללמד חינוך מיני בביה"ס, הדבר הדליק ועיצבן אותו, כי זה נוגד את דת האיסלאם". חוקר: מה החלטת לעשות בעניין? נחקר: "לאחר שווידאנו שרוצים ללמד חינוך מיני בביה"ס, דיברנו שצריכים לדבר עם הורי התלמידים, למנוע חינוך מיני, דיברנו גם על פיצוץ בית הספר חאלד סלימאן, וגם פיצוץ אוטובוס שמוביל תלמידים, וגם לפגוע במורה שילמד חינוך מיני, כל זה כדי למנוע חינוך מיני... דיברנו עוד על ירי לעבר בתי ספר שרוצים ללמד חינוך מיני, כדי להפחיד אותם". חוקר: למה בחרת לבצע פיגוע נגד חיילים ישראליים? נחקר: "עבדתי בנהריה, הייתי רואה חיילים שם, חשבתי לבצע פיגוע ירי נגד החיילים, לרצוח הרבה מביניהם... נכנסתי לאינטרנט ובדקתי כמה עולה אקדח".
3 צפייה בגלריה
מתן תורג'מן
מתן תורג'מן
"עצרנו אותם בדקה ה-90". מפקח מתן תורג'מן
(צילום: דוברות המשטרה)
חוקר: האם תכננתם פיגועים נוספים? נחקר: "ישבתי עם החברים ב'מדרסה', דיברנו על החיים והעבודה, ולאחר מכן מ' יצא ברעיון שהוא פיגוע נגד המשטרה: זריקת רימונים או קניית נשק, ולעשות בו שימוש נגד המשטרה שנמצא בנצרת בקישלה, או שנתקוף שוטרים וניקח להם את הנשקים ונהרוג אותם...". חוקר: בהמשך לחקירה האם ברצונך להוסיף פרטים נוספים? נחקר: "אחד החברים הציע רעיון לקחת משכנתא, ובכסף שנקבל מהבנק רצינו לרכוש נשק, ובנשק להשתמש בפיגועים, רצינו שאחד מאיתנו יילך לבנק ויגיד שברצונו לקנות בית או לשפץ בית, רצינו לקנות נשק כדי שנקים קבוצה שמורכבת משלושתנו, שתבצע פיגועי טרור מהתכנונים שלנו". חוקר: האם תכננת פיגועים נוספים שלא דיברת עליהם עד עכשיו?
נחקר: "רצינו לבצע פיגוע, כשאחד מאיתנו יתקשר למשטרה, יגיד שקרה משהו, המשטרה תגיע, נצא שלושתנו עם נשקים ונתעמת איתם... רצינו להרוג את השוטרים או שהם יהרגו אותנו...". חוקר: מה רצית לעשות בדיוק? נחקר: "יש לי 10 עיזים ששמתי אותם באדמות שלנו, התכוונתי למכור אותם עוד חודש, ולקנות רובה קלצ'ניקוב ולעשות פיגוע, אחד החברים הציע לעשות פיגוע נגד חיילים והשני הציע פיגוע על תחנת המשטרה ואני הצעתי לחבל במרכז מזון גדול... כדי לחבל בכלכלה של המדינה...". חוקר: כשדיברתם על פיגועים, באיזה תאריך רציתם לבצע פיגוע? נחקר: "הצעתי בחגי היהודים, כי הם לא ערניים ואז הם מתאספים, רציתי שייפצעו וימותו כמה שיותר...". חוקר: מי רצה לעשות פיגוע נגד השב"כ? נחקר: "אני, אמרתי שנעשה משהו בכדי שהשב"כ יגיעו אלי לבית, אעשה להם כיפה אדומה ונירה עליהם".
עו"ד בדר אגבאריהעו"ד בדר אגברייה
עו"ד בדר אגברייה, שמייצג שלושה מהנאשמים בתיק, מסר בתגובה: "שלושתם כופרים בכל כתב האישום, נוכיח את חפותם בבית המשפט. מעולם לא תכננו לפגוע ביהודים או בערבים או בביה"ס".
עו"ד פתחי פוקראעו"ד פתחי פוקרא
עו"ד פתחי פוקרא, שמייצג את אחד הנאשמים מטעם הסניגוריה הציבורית: "הנאשם כופר בעובדות כתב האישום, טוען שלא הייתה לו כל כוונה לפגוע בביטחון המדינה או במוסד ציבורי אחר".
עו"ד יחיא דהאמשהעו"ד יחיא דהאמשהצילום: פיאד ספורי
עו"ד יחיא דהאמשה, שמייצג את הנאשם הקטין מטעם הסניגוריה הציבורית: "הקטין מכחיש בתוקף שעשה מעשה כדי לקדם פיגועים חלילה או לפגוע באנשים".