מכת האלימות, הבריונות והחרמות, שהחריפה כפי שפורסם השבוע ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" מאז חזרת התלמידים למוסדות החינוך אחרי תקופה ארוכה של סגרים ובידודים, עמדה במוקד דיון שנערך היום (ג') בוועדת החינוך של הכנסת. במקביל, משרד החינוך הודיע על תוכנית עבודה מקיפה שתוטמע בכל שלבי הגיל לנוכח העלייה החדה באירועי האלימות, ההקצנה והתכיפות שלהם.
אריאל, תלמיד כיתה ח' בן 13 בחטיבת ביניים בדרום, ריגש את הנוכחים בדיון בכנסת כששיתף אותם דרך הזום ומבלי שייחשף בקשיים שעמם הוא מתמודד. "אני לא הולך לבית הספר זה שלושה שבועות", סיפר אריאל. "אני חווה בבית הספר בריונות ברמה קשה, ילדים מתנכלים אליי וזורקים עליי שולחנות וכיסאות. במקרה האחרון אחד הילדים התנפל עליי, תפס אותי בצוואר, זרק אותי על השולחנות ורדף אחריי בבית הספר".
אריאל אמר עוד: "אני מייצג אלפי ילדים ברחבי הארץ שחווים חרם ואלימות יומיומית". הוא סיפר כי כשהתלונן - לא קיבל מענה והוצע לאמו לבדוק מה בהתנהגות שלו גורם לכך שילדים יתנהגו כלפיו באלימות.
לדבריו, "המנהל אמר שצריך לבדוק מה אני עשיתי שגרם לילד להתנהג אליי כך. אני מתנדב בטיפול בבעלי חיים. למדתי שאני מפחד מבני אדם יותר מחיות. בני אדם פוגעים בך בלי סיבה וחיות רק אם פוגעים בהן. אני ילד מאוד מנומס ונחמד, ואני נגד אלימות, ולא מבין איך ילדים כל כך רעים מתנפלים עליך ועושים דברים כל כך רעים".
הנער סיפר עוד כי הוא מחפש כעת בית ספר חדש. "בבית הספר שלי מציקים לי, מקללים אותי והורסים לי את הרכוש האישי. נאלצתי להתקשר לאימא שלי באמצע יום הלימודים כי לא היה אף אחד שיעזור לי. המנהל לא זימן את הילד שהכה אותי לשיחה, אבל אמר לי שיכול להיות שאני התחלתי ופגעתי בילד קודם".
הנוכחים בדיון לא יכלו להישאר אדישים אל מול דבריו הכנים של אריאל. ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) אמרה לו: "אני בכנסת מהבוקר והיית הדובר הכי רהוט והכי מדויק. נורא קשה לי לדבר אחריך. האלימות היא מכת מדינה, חלק מהבעיה היא מחסור של 650 פסיכולוגים חינוכיים ברחבי הארץ".
2 צפייה בגלריה
"האלימות היא מכת מדינה" (אילוסטרציה)
"האלימות היא מכת מדינה" (אילוסטרציה)
"האלימות היא מכת מדינה" (אילוסטרציה)
(צילום: shutterstock)
במהלך הדיון ציינו הדוברים כי החרם שחווה התלמיד עמית כהן מראשון לציון, שהוכה והושפל על ידי תלמידים מבית ספרו, אינו מקרה בודד וכי מדובר בתופעה רחבה שמתחילה כבר בגיל הגן ובמקרים רבים בתמיכה ובעידוד של הורי הילדים המחרימים.
יו"ר ועדת החינוך ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) אמרה בדיון כי בסיורים ובמפגשים עם ראשי ערים, הם דיווחו לה על עלייה באלימות בקרב תלמידים בעקבות הקורונה. היא ציינה עוד כי ראשי הרשויות המקומיות סיפרו לה כי המעמסה הרגשית והסגרים יצרו מצבים בלתי-אפשריים של אלימות קשה בבתי הספר ומחוצה להם.

"ילדות מפחדות להגיע לחדרי השירותים"

רז קינסטליך, ראש העיר ראשון לציון שנכח במוצאי השבת האחרונה בהפגנת התמיכה בעמית כהן, סיפר בדיון כי במערכת החינוך בעירו חסרים 30 פסיכולוגים, בעיקר בגלל משכורות נמוכות מדי. הוא הדגיש כי הקורונה יצרה בעיה ממש חמורה: "מנהלות מגיעות אליי ואומרות לי שהן מניפות דגל אדום. תלמידים ראו המון פורנו במהלך הקורונה, חדרי השירותים בבעיה וילדות מפחדות להגיע לשם. לצערי, יש הורים שמשתפים פעולה עם חרמות".
יו"ר הוועדה ח"כ השכל ביקשה ממשרד החינוך לרענן את הנהלים, ולהזכיר להנהלות בתי הספר כי חלה עליהם חובה לדווח על כל אלימות שמתרחשת בין כותלי בתי הספר. השכל גם ביקשה לגבש נוהל הרחקה לתלמידים אלימים ולחייב את הנהלות בתי הספר לפעול לפיו. "לא יכול להיות שילד שעבר התעללות יישב בבית, ואילו התלמידים הבריונים ימשיכו ללמוד ולהטריד ילדים נוספים".
2 צפייה בגלריה
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
"לא יכול להיות שילד שעבר התעללות יישב בבית". ח"כ השכל
(צילום: מוטי קמחי)
ד"ר נאוה כהן אביגדור מהמטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, סיפקה נתונים על הטרדה ברשתות: 62% מהפגיעות מופנות כלפי בנות ו-38% כלפי בנים. "גילי התלמידים הפוגעים נע בין 13 ל-16, אבל יש דיווחים על ילדים פוגעים בגיל 8", סיפרה. "טווח הגילים של הנפגעים הוא בין 11 ל-14, אך יש נפגעים בני 6 ומטה וגם עד 18". ד"ר כהן אביגדור קראה להורים ולילדים שחשים נפגעים ברשת להתלונן במוקד 105.

התוכנית של משרד החינוך

במשרד החינוך הודיעו כאמור על תוכנית עבודה מקיפה שכוללת שורה רחבה של פעולות שייצאו לדרך באופן מיידי, חלקן יוטמע לאורך שנת הלימודים הנוכחית. פעולות התוכנית עולות בקנה אחד עם מדיניות המשרד שעליה הכריז עם פתיחת שנת הלימודים הנוכחית, ועל כן הן כוללות מתן מענים רבים להיבטים הרגשיים והחברתיים.
הפעולות המרכזיות של התוכנית כוללות פתיחת מוקד מיוחד לחרמות, מינוי תלמידים לנאמני אלימות פיזית ואלימות ברשת, מתן כלים למורים לזיהוי ולטיפול בבעיות אלימות, ליווי ותמיכה למנהלים ולמורים בהיבט הרגשי, פתיחת מוקד לעובדי הוראה שחווים מצוקה, שיבוץ איש טיפול בתוך בית הספר למתן מענה לבעיות אלימות, איתור בעיות בדידות אצל תלמידים, איתור תלמידים שחווים חרם, שיח פעמיים בשבוע בנושא אלימות ושילוב הורים בקבוצות שיח בנושאי אלימות.
במשרד החינוך אמרו כי ביום חמישי הקרוב מערכת החינוך תעצור את כל הפעילויות הלימודיות והחינוכיות לטובת עיסוק בנושאי האלימות והשלכותיה ההרסניות על חיי החברה, לצד העיסוק בהעמקה של ערכי הערבות ההדדית, השותפות ויצירת דרכים לשינוי וקידום הסביבה האישית, הקהילה והחברה.