שר המשפטים יריב לוין בירך היום (שני) לאחר ביטולה הסופי של עילת הסבירות, ברוב של 64 תומכים מול אפס מתנגדים. "זה צעד היסטורי וראשון", אמר מדוכן המליאה, מיד בתום ההצבעה, כשכוונתו לתכנון הקואליציה להמשיך בחקיקת המהפכה המשפטית.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"בואו ננצל את הפגרה ונגיע להבנות". לוין
(צילום: שלו שלום)
"זה בהחלט רגע יוצא דופן, עשינו צעד ראשון במהלך ההיסטורי החשוב של תיקון מערכת המשפט ושל השבת הסמכויות שנלקחו מהממשלה ומהכנסת לאורך שנים ארוכות", ציין, "אני מבקש להודות לראש הממשלה בנימין נתניהו על הגיבוי, לכל ראשי מפלגות הקואליציה, וכמובן - להודות בהתרגשות גדולה ומכל הלב למיליוני אזרחיות ואזרחים, לכל מי שהגיע להפגנות, עמד על דעתו ברשתות החברתיות ושכנע במקום העבודה ובקרב המשפחה - בלי התמיכה האדירה שלכם לא היינו מגיעים לפריצת הדרך הזו".
הוא קרא לאופוזיציה, שהחרימה את ההצבעה הסופית בקריאה שלישית, להגיע להסכמות על השלבים הבאים במה שהוא מכנה "רפורמה משפטית". "אנחנו יוצאים עכשיו לפגרה ארוכה, אני יוצא אליה בידיעה שהעברנו חוק חשוב, אבל בלי שמחה לאיד ועם רצון אמיתי לקרב בין כל חלקי העם. זו אחריות משותפת שמוטלת גם עלינו וגם על חברינו לאופוזיציה. בואו ננצל את הפגרה ונגיע להבנות. זה אולי לא האינטרס הפוליטי של כולם, אבל זה בוודאי האינטרס הלאומי שצריך להנחות אותנו", אמר.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"צריך לממש את המנדט שקיבלנו". סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
במקביל נשא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצהרה מהכנסת והביע גם הוא תקווה שבאופוזיציה "יבואו אחרת" בעתיד. "חבל, היינו בחודשים האחרונים ניסינו ולא מצאנו יד שתושט אל מול היד המושטת שלנו", אמר, "אנחנו מחויבים לתיקון מערכת המשפט. ככה זה בדמוקרטיה, וצריך לממש את המנדט שקיבלנו. אפשר לעשות את זה בשיח, בהסכמה ובדיאלוג".
על איומי המילואימניקים לא להתייצב לשירות התנדבותי אמר: "אני לא מוטרד מהמצב הביטחוני חיל האוויר בכשירות מלאה, צה"ל בכשירות מלאה, אני אומר את זה כחבר קבינט".
לאחר ההצבעה, צייץ השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "מדינה יהודית ודמוקרטית. ומושלת". בדברים שאמר לאחר מכן, ציין: "היום אתם מבינים מה ההבדל בין הממשלה הזו לקודמות, בעזרת השם זו רק ההתחלה. לצערי יש שמנסים לקחת את הצבא ולעשות באמצעותו קמפיין פוליטי. תוציאו את צה"ל מהוויכוח, הצבא הוא של ימין ושמאל".
לדבריו, "אנחנו נשתמש בחוק לעשות דברים טובים, אבל צריך לומר את האמת - יש עוד חוקים שצריך להעביר ברפורמה כדי שנוכל למשול. אם אני רוצה לחוקק חוק נגד פרוטקשן, אז באמת צריך שינוי. היום מתחיל השינוי הזה. אנחנו לא יכולים לעצור בסבירות, צריך לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים, גם את היועמ"שים. בסוף זו ממשלת ימין מלא-מלא, אנחנו צריכים למשול".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ההצבעה במליאת הכנסת
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
ביטול עילת הסבירות, החוק הראשון מבין חוקי המהפכה, עבר בקריאה שנייה ושלישית יותר מחצי שנה אחרי שלוין הציג לראשונה אתה תוכנית המשפטית שלו. חברי האופוזיציה החרימו את ההצבעה ויצאו מאולם המליאה בקריאות "בושה" לעבר הקואליציה. כל זאת, בזמן שמחוץ למשכן הכנסת נמשכו ההפגנות נגד החקיקה.
לפי נוסח החוק, "בסעיף 15 לחוק-יסוד: השפיטה, אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: (ד1) על אף האמור בחוק יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה, של ראש הממשלה או של שר אחר, ולא ייתן צו בעניין כאמור; בסעיף זה: "החלטה" – כל החלטה לרבות בענייני מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות".