3 צפייה בגלריה
אבו מאזן ג'ו ביידן
אבו מאזן ג'ו ביידן
אבו מאזן וביידן
(צילום: רויטרס, AFP)
ברשות הפלסטינית לא תולים תקוות גדולות מביקורו ההיסטורי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באזור. ביום שישי, כמה שעות לפני שימריא מנמל התעופה בן גוריון לסעודיה, יגיע הנשיא האמריקני למזרח ירושלים ולרמאללה. "בישראל יש דגלים אמריקניים ובפלסטין אין, כי אנחנו לא מצפים לחיבוק חם כמו שביידן ייתן לישראלים", אמר ל-ynet נביל עמרו, יועצו של הנשיא הפלסטיני אבו מאזן.
הפלסטינים, שהתכוונו לקדם מחדש את פתיחת הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים שנסגרה בתקופת כהונתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ וביטול הגדרת אש"ף כארגון טרור, לא נענו לבקשותיהם. "האמריקנים ייתנו סיוע קטן לפלסטינים ובשאר הבקשות אין מענה וזה חמור מאוד", אמר הבכיר הפלסטיני עמרו.
עזאם אל-אחמד, חבר בוועד המרכזי של פתח, הביע פסימיות לגבי הביקור של ביידן. "אנחנו סקפטיים מאז תחילת הדיבור על ועידה וברית חדשה במזרח התיכון בדומה לברית (נאט"ו), כדי להתעמת עם איראן, כאילו היא הסכנה היחידה", אמר אל-אחמד בתקשורת הערבית. "הברית הזו נועדה לספק את הפחדים הישראליים מאיראן, וזה לא יהיה לטובת העמים הערביים וכינון שלום במזרח התיכון".
3 צפייה בגלריה
ביידן עם אבו מאזן בביקורו במוקטעה ברמאללה ב-2016
ביידן עם אבו מאזן בביקורו במוקטעה ברמאללה ב-2016
ביידן עם אבו מאזן בביקורו במוקטעה ברמאללה ב-2016
במהלך פגישתו עם אבו מאזן, צפוי ביידן לשמוע בקשה לסיוע בסוגיית קבוצת 19 הכפרים הפלסטיניים שנכללים באזור מסאפר יטא בדרום הר חברון - חודשיים אחרי שבג"ץ קבע כי אפשר לפנות מאות פלסטינים שמתגוררים בשטח זה החולש על שטח צבאי סגור הידוע כשטח אש 918. מיד לאחר החלטת בג"ץ דרשו 83 חברי המפלגה הדמוקרטית בסנאט ובבית הנבחרים האמריקני מממשל ביידן להפעיל לחץ על ישראל על-מנת למנוע את פינוי הפלסטינים מבתיהם.
בימים אלו משלים צה"ל אימון בשטח האש המדובר, כמה שבועות אחרי שהתושבים באזור קיבלו הודעה על כך. באמצעות האגודה לזכויות האזרח, פנו התושבים הפלסטינים לבג"ץ כדי לעצור את האימון שעובר לטענתם בין הבתים ובשטחים החקלאיים. נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות דחתה את הבקשה, וטענה כי הובהר לה מצה"ל כי לא יהיה פינוי של התושבים וכי הכוחות המתאמנים יימנעו מפגיעה בשטחים חקלאיים ולא יעברו במטעים או במקבצי מגורים.
ואולם, ביום רביעי שעבר סיפרו התושבים כי החלו לשמוע כדורים שורקים בסביבתם. בסריקות שביצעו לאחר מכן הם מצאו על אחד הגגות קליע שנורה מכלי ירי כבד. בצה"ל שלחו למקום כמה חיילים על-מנת לחקור את הטענות, וקבעו כי אין מדובר בירי שקשור לאימון. למרות שהאימון אמור להימשך, היום לא הגיעו כוחות צה"ל למקום ולא מן הנמנע שמדובר בהחלטה שקשורה לביקורו של ביידן.
3 צפייה בגלריה
צעדת המים בהר חברון
צעדת המים בהר חברון
אזור דרום הר חברון
(צילום: משה מזרחי)
מאחר שהפלסטינים לא קיבלו סיוע מבית המשפט הישראלי, הם מתכוונים כאמור להעלות את הסוגיה בפני הנשיא ביידן על-מנת למצוא פתרון. "אנחנו נמצאים כאן עשרות שנים ולא מוסרי לפנות אותנו מכאן", אמר תושב אחד הכפרים. "הצבא מתאמן כאן בין הבתים והורס את המטעים שלנו. אנחנו לא חושבים שדווקא ביידן, שהגיע כדי לסייע לישראלים, יעזור לנו במשהו".
עותמאן ג'בארין, בן 57 מאחד כפרים במסאפר יטא, מספר שהוא נתון בחרדה מחשש שהוא ומשפחתו יפונו מהשטח שבו הם מתגוררים עשרות שנים. בריאיון לסוכנות הידיעות הסינית "שינחואה", ציין כי ביקורו של ביידן בגדה ופגישתו עם אבו מאזן "לא יועילו לתושבים שעומדים מול עקירה מבתיהם. האם ביידן יכול לעצור את הצעדים הישראליים נגד הבעלים המקוריים של הקרקע, שירשו אותה מהוריהם וסביהם? הביקור הזה לא יענה על הדרישות הצודקות של הפלסטינים".

"מציאות זועקת של עקירת חיים"

אורי גבעתי, חבר בארגון "שוברים שתיקה", אמר: "אנחנו קוראים לנשיא ביידן לעמוד לצד המשפחות של מסאפר יטא, ולהבהיר לעולם שמהלכים גיאופוליטיים לא מחליפים דאגה כנה ואמיתית לחיי אדם. כל מי שחי כאן יודע, לפני סעודיה ומדינות המפרץ ישראל צריכה לסיים את הכיבוש, וכל הטקסים, הכיבודים והממלכתיות לא יוכלו להסתיר את המציאות הזועקת והאלימה של עקירת חיים וגירוש משפחות וילדים מבתיהם".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "שטח אש 918 הוכרז כשטח אש בשנת 1980, ובפסק דינו של בג"ץ מיום 4 במאי 2022 נקבע כי ההכרזה על שטח האש היא כדין וכי בעת ההכרזה על האזור כשטח אש לא התגוררו תושבי קבע במרחב. במהלך החודש הנוכחי, מתקיים אימון צבאי בשטח האש. האימון מתקיים במרחבי שטח האש באזורים המוגדרים והמתואמים. תושבי האזור מעודכנים לפני כל אימון שכולל ירי חי באמצעות הגורמים הרלוונטיים. האימונים מתואמים באופן מלא מול כלל הגורמים ומתבצעים בהתאם להנחיות הבטיחות.
"תנועת הכוחות בשטח האש נעשית בהתאם למתווה האימון ולא עוברת במקבצי מגורים או על שטחים מעובדים. בזמן אחד האימונים בשבוע שעבר, התקבל דיווח על טענה לפגיעה של קליע בגג מבנה בשטח האש. מיד עם קבלת הדיווח הופסק האימון והגורמים הרלוונטיים החלו בבירור מעמיק של הטענה. לאחר שנערך תחקיר, אשר כלל בדיקה של מקום הפגיעה, נמצא כי אין תימוכין מספקים לכך שהמבנה נפגע מירי מהאימון. לצד זאת, הוחלט על נקיטת מספר אמצעי בטיחות נוספים להמשך האימון בשטח האש".
במקביל, עיתון אל-אחבאר דיווח מפי מקורות בחמאס כי גורמים רשמיים במצרים ובקטאר ניהלו באחרונה מגעים עם הנהגת הארגון שעסקו בביקורו של ביידן באזור. הגורמים הביעו את רצונם שהביקור לא ילווה בהסלמה כלשהי מכיוון שלצעד כזה עלולות להיות השלכות שליליות על רצועת עזה. עוד דווח כי ישראל הזהירה באמצעות אותם גורמים כי היא תגיב בצעדים קשים להסלמה כזו. לפי הדיווח, בחמאס השיבו כי פעולת ההתנגדות של העם הפלסטיני אינה קשורה לביקור של אף אדם באזור אלא תהיה לפי האינטרס הפלסטיני.
אייל ערביד השתתף בהכנת הכתבה