ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן, התייחס היום (רביעי) למהפכה המשפטית בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), ואמר כי במקרה שבו ראשי כוחות הביטחון יקבלו הוראה שאינה חוקית, "צריך לשמוע לבית המשפט העליון". כהן ציין כי "אני מקווה שלא נגיע למצב שבו שר ייתן הוראה כזו או שהכנסת תוביל חוק שאינו חוקתי, אך במקרה שנגיע למשבר כזה, הפרשנות היא בידי היועמ"שית ובית המשפט העליון".
כהן הרחיב כי "ראשי מערכות הביטחון אמונים על הממלכתיות, מכירים את החוק ומכירים בעצמאות בתי המשפט והיועצת המשפטית לממשלה. הם מבינים את העשה ואל תעשה ואת כללי המשחק, ולמרות שיש להם שרים ממונים והם כפופים לממשלה ביום-יום, בשוב מצב הם לא עוברים על החוק עקב הנחיה של הדרג המדיני. אסור להם לעבור על חוק מוגדר וידוע".
1 צפייה בגלריה
יורם כהן בכנס INSS
יורם כהן בכנס INSS
יורם כהן בכנס ה-INSS
(מתוך פייסבוק)
ראש השב"כ לשעבר הזהיר ש"הקרע והשסע בעם והמקום שאליו אנו מובלים קשור לביטחון לאומי. אנחנו נמצאים במצב של קרע הולך ומתרחב לקראת הסלמה מול הזירה הפלסטינית. זה יהיה מאתגר, מבלי שהממשלה תביא ללכידות חברתית, נשלם מחירים". כהן מתח ביקורת על התנהלות הממשלה, ואמר כי "שרים מסוימים שמתבטאים בתקשורת עוד לפני שהם שוקלים את מה שהם עומדים לומר גורמים לנזק".
הוא תיאר כי "הרשות הפלסטינית חלשה, היא מתפוררת מבפנים. התפקוד של כוחות הביטחון שלהם חלש. אנשים שם משיגים כלי נשק וקבוצות של חמושים מתנהלות באופן עצמאי, בעוד שהרשות לא מסוגלת לסכל את הפעילות שלהם".
כהן הוסיף כי בתגובה למצב ברשות הפלסטינית, "למערכת הביטחון בישראל אין אופציה לעמוד מנגד". הוא ציין כי "אם בצד שלנו, הדרג המדיני או מתנחלים למשל עושים טעויות, זה שמן למדורה, אבל בעיקר מה שקרה בשטח זה תוצאה מתמשכת של התנהלות הרשות". עוד אמר כהן כי פתרון שתי מדינות לשני עמים הוא "לא רלוונטי, ומדינה דו לאומית תמיט עלינו אסון דמוגרפי וביטחוני. הפיתרון הריאלי כרגע זה אוטונומיה פלוס או מדינה מינוס".