2 צפייה בגלריה
מחשב גלישה רשת אינטרנט אילוס אילוסטרציה מקלדת
מחשב גלישה רשת אינטרנט אילוס אילוסטרציה מקלדת
אילוסטרציה
(shutterstock)
ברקע התפשטות נגיף הקורונה, אלפי סטודנטים במכללה האקדמית לחינוך בית ברל ייבחנו בבתיהם ללא מצלמות וללא תוכנות מעקב - בניגוד לנעשה במוסדות אחרים להשכלה גבוהה. פרופ' יולי תמיר, נשיאת המכללה ולשעבר שרת החינוך, הסבירה לסטודנטים כי "מבחן הכבוד" ייעשה מתוך אמונה שהסטודנטים לא ינסו להפר את טוהר הבחינה.
עשרות אלפי סטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות החלו השבוע את בחינות סמסטר א', ורבים מהם מתרעמים לנוכח שרירותיות המוסדות והיעדר מדיניות אחידה, המחייבת את חלקם להיבחן באופן פרונטלי כשהם חשופים להידבקות או בזום תחת שתי מצלמות ותוכנות בעייתיות שמקשות עליהם.
במכללת בית ברל החליטו על המהלך המהפכני, ובאו לקראת הסטודנטים שיחתמו על טופס טוהר בחינות שבו הם מקבלים עליהם להיבחן בבית ולשמור על כשרות הבחינות.

"סומכים עליכם שתנהגו באחריות"

במכתב ששיגרה הערב (יום ג') לסטודנטים בבית ברל, ציינה נשיאת המכללה פרופ' תמיר כי "בהצבת מצלמות במרחב הפרטי של הסטודנטים יש חשש לחדירה לפרטיות, אולם בעיקר אני מבקשת להעביר מסר לסטודנטים לחינוך ולמורים לעתיד, שאנו נמנעים מהצבת מצלמות משום שאנו סומכים עליכם כי תנהגו באחריות ובהגינות כדי שההערכה אכן תשקף באופן מהימן את ידיעותיכם ומיומנותכם. אנו סומכים עליכם הסטודנטים שלא תנצלו מצב זה לרעה".
פרופ' תמיר הוסיפה כי אם בקורס מסוים תהיה קפיצה מלאכותית ולא צפויה בציונים, המכללה תחליט אם לנרמל את הציון לפי הישגי הסטודנטים בחמש השנים האחרונות. כמו כן, המורים זכאים להזמין כ-10% מהסטודנטים לשיחה על נושא המבחן. אם יתגלה פער גדול מדי בין הידע של הסטודנט שבא לידי ביטוי במטלה לבין היכולת להסביר את הדברים, יידרש הסטודנט להסביר את הדברים וייתכן שתוטל עליו מטלה נוספת.
2 צפייה בגלריה
"הסטודנטים ראויים לכבוד ולביטחון שלנו"
"הסטודנטים ראויים לכבוד ולביטחון שלנו"
"הסטודנטים ראויים לכבוד ולביטחון שלנו"
(צילום: רמי זרנגר)
לדברי פרופ' תמיר, השינוי הנוכחי שנגרם בעטיה של הקורונה הוא התחלה של חשיבה חדשה על הערכה ומדידה בחינוך. נשיאת המכללה הוסיפה כי היא מקווה שברוב המקצועות לא תהיה חזרה לדרכי הערכה ישנות.
פרופ' תמיר ציינה כי היא רוצה לחנך מורים בוגרים ואיכותיים שאפשר לתת בהם אמון. היא הסבירה כי "את האמון הזה אנחנו בונים בבית - בבית ברל. הקורונה, על כל הקשיים שהציבה בפנינו, יצרה גם הזדמנות אדירה - אנו מעודדים מרצים להמיר מבחנים בהערכה חלופית, לפתח דגמי הערכה חדשים ולשמש מודל לסטודנטים שלנו.
"נדרש מאיתנו ומן הסטודנטים לבנות מערכת יחסים של אמון וכבוד הדדי - כזו שנרצה שיפתחו בעתיד עם תלמידיהם. לא נפגע בפרטיות של הסטודנטים והסטודנטיות שלנו בהצבת מצלמות, מדובר באנשי החינוך של העתיד - הם ראויים לכבוד ולביטחון שלנו".