החלטת 37 טייסי המילואים בטייסת 69 להימנע מהתייצבות לאימונים בעקבות המהפכה המשפטית עוררה סערה בצבא ובקרב הבכירים בו, גם לשעבר. מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר, שפיקד בעברו על הטייסת, עדכן את הרמטכ"ל הרצי הלוי על החלטת הטייסים.
מי שמתנגד למהפכה המשפטית, הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי), קרא בצהריים לטייסים להימנע מאי הגעה למילואים. "אני מבין את כאבכם הגדול ומוקיר את מאות האלפים הנאבקים על פניה ועתידה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות", אמר איזנקוט. "צה"ל הוא הגוף היחידי שייעודו להבטיח את קיום מדינת ישראל. בלי צה"ל אין קיום למדינת ישראל. אנו מוכרחים לשמור עליו מחוץ למאבק החשוב והצודק".
לדברי איזנקוט, "מחויבת ההבחנה בין מאבק אזרחי צודק לבין החובה להגן על אזרחי ישראל ולהבטיח את קיום המדינה. מלא הערכה על תרומתכם ארוכת השנים לחיזוק הביטחון הלאומי של מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
טייסי חיל האוויר. ארכיון
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
קרא לטייסים "לשמור על צה"ל מחוץ למאבק החשוב והצודק". איזנקוט
(צילום: עידו ארז)
בכירים בצה"ל מתחו מוקדם יותר ביקורת על החלטת הטייסים, ואמרו כי מדובר באירוע חמור ביותר. לדבריהם, לא ייתכן שטייס יבחר לאיזה סוג מילואים הוא מתייצב. בצה"ל חוששים כעת, שאותם טייסים, שמשתתפים בין השאר בתקיפות במסגרת המב"מ בסוריה, יאבדו כשירות לטיסה מבצעית.
במקביל, אנשי מילואים נוספים שהצהירו כי לא יתייצבו לשירות מילואים בעקבות המהפכה, החליטו לחשוף את פניהם ולדבר. יואב גל בן ה-24 שירת ביחידה מובחרת, והצהיר כי לא יענה לקריאה למילואים. "זאת החלטה לא פשוטה שאני עושה בכאב", סיפר. "תקופה ארוכה שאני חושב על זה וזה מבחינתי הדבר הנכון כרגע. אני חושב שמדובר בסכנה ממשית לדמוקרטיה וצריך לנקוט בכל הצעדים כרגע - שזה מרי אזרחי מלא ואי גיוס למילואים".
גל, ששירת כלוחם ביחידה מיוחדת בצבא טוען כי הוא לא לבד במערכה: "ואני לא קול בודד מבין חבריי. אולי הראשון שיוצא עם זה בפומבי, אבל אני שומע מסביבי סרבנים רבים בגלל ההפיכה". לדבריו, "דיברתי עם המפקד שלי בשיחת טלפון כעשרים דקות והוא גם הביע דאגה מהמצב במדינה. הוא לא חושב שזו הדרך הנכונה לפעול והוא ניסה לשכנע אותי להגיע, אבל הוא בהחלט מודאג ואמר שהדאגה הזו קיימת בדרגים בכירים בצבא".
4 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
בצה"ל חוששים שאותם טייסים יאבדו כשירות לטיסה מבצעית. הרמטכ"ל, הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
מלואימניקים שמסרבים לשרת
מלואימניקים שמסרבים לשרת
"לא אשרת בדיקטטורה". מימין לשמאל: ד"ר ישי סקלי, יואב גל ותבל דקל
על ההשלכות של החלטה כזו אמר גל כי "סרבנות מילואים זה לא משהו חוקי. אני מאוד חושש ודואג לעתיד של המדינה ויותר מפחיד אותי שהחוק יעבור מאשר שמשטרה צבאית תגיע אליי הביתה. אני פועל בהתאם לצו מצפוני ומבחינתי זה מהלך הכרחי. זה לא אומץ, זה מרגיש שזו המלחמה האחרונה".
תבל דקל היה אמור להתייצב למילואים ביום חמישי, אך סירב להגיע בעקבות ההפיכה המשטרית לדבריו. "הייתי אמור להתייצב למילואים", אמר. "‏הגעתי למילואים אחרי מחאת הלהט"ב ב-2018, הגעתי אחרי שקראו לי מפיץ מחלות כשהפגנתי בבלפור ב-2020, אבל משהו נשבר בי בשבוע שבו ראש הממשלה השווה אותי למחבלים יהודים שביצעו פוגרום ושר במשרד הביטחון תמך במחיקת כפר על יושביו. ‏החלטתי לא לעשות שקר בנפשי".
ד"ר ישי סקלי, קרדיולוג בבית החולים איכילוב בן 41, הצהיר בציוץ בעמוד הטוויטר שלו המונה אלפי עוקבים כי הוא לא מתכוון להתייצב למילואים: "מאות של ימי מילואים. רובם המוחלט בזמן שלטון ממשלת ימין בהובלת בנימין נתניהו, כסמג"ד ומג"ד ביחידה לוחמת. לא אבצע שירות מילואים במדינה עם רשות בודדת. לא אתייצב לשרת בדיקטטורה".