באיראן נמשכו זה הלילה השישי ברציפות ההפגנות על המחסור במים, שמלוות בעימותים. לפחות שני צעירים נורו למוות במוקד המחאה, מחוז חוזסטאן. גורם בממשל האיראני טען שמפגינים חמושים ירו בצעירים, אך פעילי המחאה טענו מנגד שהם נהרגו מאש כוחות הביטחון. לפי השלטון מספר המפגינים שנהרגו מתחילת המחאה עומד על שניים, אך לפי דיווחים יש חמישה הרוגים.
איראן סובלת מהבצורת הקשה ב-50 השנים האחרונות. משבר המים של הרפובליקה האיסלאמית משפיע על המוני בתי אב ועל ענף החקלאות ומוביל להפסקות חשמל. לטענת המפגינים הניהול הרשלני של השלטונות באיראן מחריף משמעותית את המשבר.
10 צפייה בגלריה
איראן מחאה משבר מים דרום איראן כוחות הביטחון ב חוזסטאן
איראן מחאה משבר מים דרום איראן כוחות הביטחון ב חוזסטאן
ההפגנות במחוז חוזסטאן
במחוז חוזסטאן העשיר בנפט המצב קשה במיוחד, וכמה ערים ועיירות שם סובלות ממחסור במים. בחוזסטאן שבדרום-מערב איראן יש מיעוט ערבי גדול, ותושבי האזור מתלוננים כבר שנים על אפליה מצד השלטונות וטוענים שהרשויות באיראן מזניחות אותם.
לפי Human Rights Activists in Iran, ארגון זכויות אדם של מתנגדי המשטר, לכמעט 5 מיליון איש בחוזסטאן אין גישה למי שתייה נקיים. "איראן לא מצליחה לכבד, להגן ולהגשים את הזכות למים – שקשורה באופן בלתי נפרד לזכות לסטנדרט הבריאותי הטוב ביותר שניתן להשיג", אמרו בארגון.
סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה היום כי "פורעים" ירו למוות בשוטר, ופצעו שוטר נוסף, בעיר הנמל משהר שבמחוז חוזטסאן. בעיירה עיזה קראו המפגינים "רזה שאה, תבורך נשמתך" – התייחסות לרזה שאה פהלווי, שייסד שושלת ששלטה באיראן עד המהפכה האיסלאמית ב-1979.
באחד הסרטונים שעלו לרשת ממחוז חוזסטאן קראה אישה ערבייה לעבר אחד החיילים: "אדוני! אדוני! ההפגנה לא-אלימה. למה אתה יורה? אף אחד לא לקח לך את האדמה והמים". כמה סרטונים שעלו לרשת הראו כוחות ביטחון איראניים מפזרים הפגנות בעזרת גז מדמיע.
10 צפייה בגלריה
בצורת באיראן
בצורת באיראן
איראן מתייבשת: תמונות שממחישות את הבצורת בשנים האחרונות
(צילום: רויטרס)
ההפגנות בערים בחוזסטאן מתקיימות בשעה שאיראן מתמודדת עם גל חמישי של נדבקים בקורונה, וכשאלפי עובדים בתעשיית האנרגיה שובתים במטרה לשפר את שכרם ואת תנאי ההעסקה שלהם.
כלכלת איראן סובלת ממצוקה הולכת וגוברת, הן בשל הסנקציות החריפות שהטילה עליה ארה"ב מאז פרישת וושינגטון מהסכם הגרעין ב-2018 והן בגלל מגפת הקורונה שהיכתה באיראן באופן קשה ביותר. איראן סובלת מאינפלציה של יותר מ-50% ומשיעור אבטלה גבוה, ועובדים מתלוננים בה כי הם אינם מקבלים את משכורותיהם. גמלאים מוחים כבר חודשים על אי-קבלת כספים.
10 צפייה בגלריה
ברחובות טהרן מסכות קורונה איראן
ברחובות טהרן מסכות קורונה איראן
עם מסכות ברחובות טהרן. מחאת המים: בזמן הגל החמישי של הקורונה
(צילום: EPA)
ארגוני אופוזיציה ופעילים פוליטיים קראו לקיים הפגנות תמיכה במפגינים בחוזסטאן. לפי ארגון זכויות האדם שמתנגד למשטר לפחות 31 הפגנות התקיימו אתמול ושלשום בערים ברחבי איראן.
בהפגנה בטהרן נשמעו קריאות נגד המנהיג העליון עלי חמינאי. לרשת עלו סרטונים שמתעדים נשים בתחנת הרכבת התחתית של טהרן קוראות "להפיל את הרפובליקה האיסלאמית".