משרד הבריאות מפרט לראשונה את הסיבות להכנסת כל מדינה לרשימה האדומה, מצביע על חשש מעלייה באשפוזי הילדים עקב זן האומיקרון וחושף כי באחת הטיסות מארצות הברית – שרק היום הממשלה צפויה להוסיף אותה לרשימה האדומה – התגלו לא פחות מ-17 מאומתים לזן. במקביל אישרה הוועדה את הוספת איחוד האמירויות, אירלנד, נורבגיה, ספרד, פינלנד, צרפת ושבדיה לרשימת המדינות שהיציאה אליהן תיאסר החל מהלילה בחצות. ynet העביר בשידור חי את הדיון בוועדת החוקה.
5 צפייה בגלריה
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג, היום
(צילום: שמוליק דודפור)
5 צפייה בגלריה
בריטניה ילדים חוזרים ל בית ספר אחרי חודשיים של פגרת קורונה אנגליה
בריטניה ילדים חוזרים ל בית ספר אחרי חודשיים של פגרת קורונה אנגליה
ילדים בבריטניה. עלייה במאושפזים בני 0 עד 4
(צילום: AP)
לפי מצגת שהוצגה בוועדת החוקה, מספר המאומתים לאומיקרון בישראל עלה ל-137, מתוכם 39 מוגדרים כמחלימים. עוד 386 יש חשד גבוה שנדבקו בזן, בהם 19 החלימו. מתוך 134 המאומתים - 85 חזרו מחו"ל, 27 הם מגעים מקושרים לחוזרים ו-18 נדבקו בקהילה, בארץ. מבין אלו עם חשד גבוה לאומיקרון - 219 חזרו מחו"ל, 46 מגעים שלהם ו-121 נדבקו בקהילה.
אילנה גנס, נציגת משרד הבריאות בוועדה, אמרה בדיון כי באחת הטיסות מארצות הברית התגלו 17 חיוביים, מרביתם מאומתים לאומיקרון או עם חשד גבוה שנדבקו בזן. היא ציינה כי רשימה אדומה חדשה תעלה לאישור הממשלה היום, ואישרה כי באותה רשימה יהיו בין היתר ארצות הברית וקנדה.
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה
ועדת החוקה
הדיון בוועדת החוקה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה השבועית בהתייחסו לנתוני התחלואה כי "הממשלה הזאת עשתה דבר גדול כשקיבלה החלטה מהירה ונחרצת לפני שלושה שבועות להגביל את הכניסה לישראל והיא עיכבה את כניסת הווריאנט. קנינו למדינת ישראל זמן יקר, עיכבנו בלפחות שלושה שבועות את האומיקרון. הזמן אוזל וזה פשוט לא מספיק, האומיקרון כבר חדר לארץ.
"צריך להבין, ההגנה שהמדינה נותנת לא מספיקה. כבר שבעה מיליון ילדים קיבלו את החיסון בארה"ב, אפשר ללכת כבר לקופות החולים בלי לקבוע תור. אני מודאג מהפער בין האוכלוסיות השונות בישראל. בקריית מלאכי, בטבריה וברהט התחסנו רק שלושה אחוזים מהילדים, זה לא צריך להיות ככה. החיסון נגיש לכל אזרחי ישראל, לא רק לעשירים. מדינת ישראל תעשה את חלקה, מערכת הבריאות והחינוך מבינות שצריך לפעול בכל הכוח לחסן את ילדי ישראל".
ראש הממשלה הוסיף: "לא יהיו מגבלות שלא לצורך, אבל היכן שצריך להדק - נהדק. יש לנו מעין מבט לעתיד, מדינות אירופה בסגר או לקראת סגר, כמו הולנד שנכנסה לסגר מלא לכמעט חודש שהתחיל להבנתי היום. אני מבין לגמרי את העייפות בציבור. 'גל רודף גל' כמו שכתוב בשיר, אבל זאת המציאות שאנחנו חיים איתה, והמטרה שלנו צריכה להיות להמשיך את כלכלת ישראל ואת מערכת החינוך כמה שאפשר. יחד, ממשלה אחראית ואזרחים אחראים, נעבור בעזרת השם את הגל החמישי בשלום".

בנט הביא לישיבת הממשלה נערה בשם מיכל זכות, תלמידת כיתה י"א שהחלימה מקורונה. הנערה סיפרה לשרים על התופעות הקשות של פוסט קוביד, לרבות תסמינים של אובדן זיכרון חלקי. שרים שנכחו בדיון אמרו כי משדרים להם מסר של פאניקה.
ציון, אביה של מיכל, פרסם בתחילת החודש פוסט שבו התייחס למצבה של בתו. "מיכל, בתי הבכורה, חלתה בקורונה לפני שלושה חודשים", כתב אז האב. "תודה לאל, את הימים של המחלה היא עברה בסדר, תופעות שהזכירו מעט שפעת. בשבועיים שלאחר מכן היא הרגישה מצוין ואף חזרה לעצמה, אבל רק לשבועיים.
"לאחר שבועיים החלו התסמינים של הפוסט קורונה, חשבנו שזה ייקח כמה ימים ויעבור, מיכל קיבלה את כל ה'מתנות' של הפוסט קורונה שכוללים קשיים נשימתיים, איבוד זיכרון, חושי טעם וריח משובשים עד כדי כך שנדיר לראות אותה אוכלת ואומרת על האוכל שהוא אכיל, שלא לדבר על טעים, עייפות ותשישות שלא מאפיינים את מיכל בכלל".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט עם מיכל זכות שהחלימה מקורונה וסובלת מתסמינים לטווח ארוך
נפתלי בנט עם מיכל זכות שהחלימה מקורונה וסובלת מתסמינים לטווח ארוך
רה"מ בנט עם הנערה מיכל זכות שסובלת מתסמיני לונג קוביד
(צילום: חיים צח, לע"מ)
באותה מצגת שנחשפה בוועדת החוקה הוזכרו התנאים לסיווג מדינה כאדומה - דיווח מדינתי על 10% שכיחות של אומיקרון על בסיס ריצוף או SGTF; שיעור אומיקרון בקרב הנוסעים הנכנסים הגבוה מחמישה מאומתים ל-10,000 נוסעים נכנסים, וגם שיעור האומיקרון מסך המאומתים ממדינה זו הגבוה מ-10%; או קשר גאוגרפי חזק למדינות עם שכיחות מעל 10%.
במשרד הבריאות ציינו כי לפי מקורות רשמיים, שכיחות האומיקרון בבריטניה היא בין 15 ל-20 אחוזים. 78 מ-10,593 הנכנסים מבריטניה בשבועיים האחרונים התגלו כחיוביים לקורונה, בהם 27 מאומתים או עם חשד גבוה לאומיקרון. מדובר ב-25 חשודים לאומיקרון ל-10,000 נכנסים, ו-34% חשודים לאומיקרון מכלל המאומתים.
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה
ועדת החוקה
נציגת משרד הבריאות אילנה גנס
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
לפי המצגת, יש בבריטניה עלייה משמעותית בשיעור הילדים בני 0 עד 4 שמאושפזים בבתי החולים עם קורונה. לפי הנתונים, בשבוע האחרון הוכפל מספר הילדים המאושפזים והוא הגבוה ביותר מתחילת המגפה.
"הנתון על בריטניה הוא הגבוה ביותר מתחילת הפנדמיה", אמרה נציגת משרד הבריאות גנס. "ראינו דיווח כזה גם מדרום אפריקה שהיה קשה קשה לבסס אותו. זה סימן מדאיג כי בריטניה זו מדינה שאנחנו מאוד מסתמכים על נתוניה. אנחנו ממשיכים לעקוב אחר אנשים עם סטטוס חיסוני ושוקלים אם לבצע הגבלה גורפת או רק ללא-מחוסנים.
"כשמסתכלים על שיעורי החולים, היחס נשמר על לפחות פי שלושה הדבקות באנשים לא-מוגנים ביחס למוגנים. האומיקרון יודע לעקוף במידה מסוימת גם מחוסני בוסטר ולכן אנחנו ממשיכים לבדוק את הנושא. רואים המשך עלייה והתפשטות במערב אירופה אך גם בארצות הברית ובקנדה. כמעט כל טיסה מביאה שלושה-ארבעה חולים ויותר".


בדנמרק תפוצת האומיקרון עומדת על 13%, גם כן גבוה מהקריטריון הראשון. במשרד הבריאות אמרו כי נורבגיה לא פרסמה שכיחות רשמית, אך הצפי הוא ל"התפוצצות תחלואה" ודומיננטיות של זן האומיקרון תוך עשרה ימים. "תוך שלושה שבועות עלולים להיות בין 90 אלף ל-300 אלף נדבקים ביום", נכתב על נורבגיה. מדינה נוספת שהוחלט לסווגה כאדומה עקב עמידתה בתנאי הראשון היא אירלנד (שכיחות אומיקרון של 11% לעומת 1% בשבוע לפני ).
איחוד האמירויות, צרפת וספרד נכנסו לרשימה על בסיס התנאי השני – מספר המאומתים מבין הנכנסים. 46 מ-16,732 החוזרים מהאמירויות אומתו כחיוביים לקורונה, בהם 14 עם חשד גבוה לאומיקרון. מדובר בשיעור מאומתים של 5 ל-10,000 ו-30% חשודים לאומיקרון מכלל המאומתים. בצרפת 12 מאומתים ל-10,000, בספרד 5,8 ל-10,000 ואילו מטורקיה (4.8) וגרמניה (4.0) המספרים - לפחות בינתיים - היו מעט נמוכים מהדרישה.
שבדיה ופינלנד הוכנסו לרשימה האדומה עקב הקשר הגאוגרפי שלהן לנורבגיה ולדנמרק. בנוסף, ציינו במשרד הבריאות, לפי דיווח מגורם בריאות רשמי ממדינה שלישית התגלו עשרה מאומתים שחזרו לאותה מדינה משבדיה עם אומיקרון בשבועיים האחרונים, מה שמצביע על הדבקה בקהילה במדינה.
במשרד הבריאות פירטו גם על מדינות אחרות, שייתכן שגם הן ייכנסו בקרוב לרשימה האדומה. הם ציינו את הולנד (שם הוכרז על סגר) איטליה (עלייה חדה במספר הנדבקים והנפטרים), גרמניה (43 אלף מאומתים, 414 נפטרו ביממה), מקסיקו (211 נפטרים ביממה) וגם ארה"ב (שיא תחלואה יומי בניו יורק), שכאמור תהיה ברשימה האדומה שתעלה לאישור השרים.