מהנדס גרעין אמריקני ואשתו מואשמים שניסו למכור למדינה זרה סודות על הצוללות הגרעיניות של ארה"ב. הזוג התייצב היום (ג') לראשונה בבית המשפט במרטינסבורג שבמערב וירג'יניה.
2 צפייה בגלריה
ג'ונתן ו דיאנה טובי זוג מואשם במכירת סודות גרעין ארה"ב
ג'ונתן ו דיאנה טובי זוג מואשם במכירת סודות גרעין ארה"ב
דיאנה וג'ונתן טובי
ג'ונתן טובי (בן 42) עבד כמהנדס גרעין בצי האמריקני, והיה בעל סיווג ביטחוני גבוה. טובי ואשתו דיאנה (בת 45) שלחו באפריל 2020 חבילה עם מסמכים של חיל הים לממשלה זרה - בצירוף הנחיות כיצד לקבל מידע מסווג נוסף, במטרה להגיע לעסקה בין הצדדים. שם המדינה לא פורסם.
במכתב שצורף לחבילה כתב ג'ונתן : "אני מתנצל על התרגום הגרוע של השפה שלכם. בבקשה תעבירו את המכתב הזה לסוכנות המודיעין הצבאית שלכם. אני מאמין שלמידע הזה יהיה ערך אדיר למדינה שלכם. זו לא הונאה". החבילה יורטה על-ידי ה-FBI, והבולשת הפדרלית החלה לעקוב אחרי הזוג.
ג'ונתן ודיאנה נעצרו בשבת במערב וירג'יניה, בתום מבצע של ה-FBI שנמשך כשנה. במשך כמה חודשים מכר הזוג סודות מדינה לסוכן סמוי של ה-FBI, שהתחזה לנציג של ממשלה זרה. השניים נעצרו אחרי שהשאירו בשטח לאותו סוכן כרטיס זיכרון דיגיטלי שכלל מידע מסווג.
2 צפייה בגלריה
צוללת תקיפה גרעינית של ארה"ב הצי האמריקני  USS Connecticut במתן לטיפול בספינות במדינת וושינגטון ב ארה"ב-2016
צוללת תקיפה גרעינית של ארה"ב הצי האמריקני  USS Connecticut במתן לטיפול בספינות במדינת וושינגטון ב ארה"ב-2016
צוללת גרעינית של חיל הים האמריקני
(צילום: הצי האמריקני / וויקימדיה)
בחודשים האחרונים העביר הזוג לסוכן מידע מסווג על כורים של צוללות גרעיניות אמריקניות, וקיבל ממנו תשלום במטבעות וירטואליים ששקול לכ-100 אלף דולר. בכמה הזדמנויות השאיר ג'ונתן לסוכן כרטיסי זיכרון במקומות סודיים במערב וירג'יניה, כשאשתו משגיחה שאיש לא מבחין בו. באחד המקרים החביא כרטיס בכריך חמאת בוטנים. כרטיסים נוספים הוטמנו בחבילת מסטיקים ובפלסטר.
הצוללות הגרעיניות של ארה"ב עמדו בחודש שעבר במוקד משבר דיפלומטי בין פריז לוושינגטון: ארה"ב חתמה על הסכם עם אוסטרליה שבמסגרתו יקבלו האוסטרלים גישה לטכנולוגיה האמריקנית של צוללות שמונעות בעזרת אנרגיה גרעינית. בעקבות עסקת הצוללות הגרעיניות ביטלה אוסטרליה עסקת ענק עם צרפת. פריז זעמה על העסקה, שנרקמה מתחת לאפה בחשאיות מוחלטת.