החלטתה של אוסטרליה, שנחשבת מדינה ידידותית מאוד לישראל, לחזור בה מהכרתה במערב ירושלים כבירת ישראל, יצרה עימות דיפלומטי חריף ביותר בין ירושלים לקנברה. כעת, בישראל חוששים מצעד נוסף ואפשרי מצד ממשלת הלייבור האוסטרלית – הכרה במדינה פלסטינית, צעד שלפי גורמים בירושלים יפגע קשות ביחסים בין המדינות.
3 צפייה בגלריה
רה"מ לפיד ושרת החוץ האוסטרלית. "התנהלות חלטוריסטית"
רה"מ לפיד ושרת החוץ האוסטרלית. "התנהלות חלטוריסטית"
רה"מ לפיד ושרת החוץ האוסטרלית. "התנהלות חלטוריסטית"
(צילום: AP, shutterstock, AFP)
ההכרה האוסטרלית בירושלים כבירת ישראל הייתה ב-2018, אז ראש הממשלה הקודמת סקוט מוריסון החליט לפתוח בירושלים משרד ביטחוני, כלכלי ומסחרי ללא מעמד דיפלומטי. בישראל ציפו שאוסטרליה והממשלה השמרנית הידידותית תלך בעקבות נשיא ארה"ב לשעבר טראמפ ותעביר את השגרירות, אבל ראשי שירותי הביטחון באוסטרליה הזהירו ממשבר חריף עם העולם הערבי והמוסלמי שאוסטרליה צריכה מסיבות כלכליות, ולכן מוריסון הסתפק בצעד סמלי בלבד של הכרה במערב העיר.
בחודש מאי האחרון התקיימו חילופי שלטון באוסטרליה, ולשלטון עלתה ממשלת לייבור, שבתוכה יש גורמים ביקורתיים מאוד כלפי ישראל. הלייבור העבירה בימים שלפני הבחירות החלטה פנימית להכיר במדינת פלסטין, ועל כן החשש הישראלי הכבד מפני האפשרות שזה יהיה הצעד הבא של הממשלה האוסטרלית.
ההחלטה האוסטרלית, שהתקבלה הלילה, באה אחרי דיווח ב"גרדיאן" הבריטי לפיו אוסטרליה החליטה דה-פקטו לבטל את ההחלטה של הממשלה הקודמת. ממשלת הלייבור של אוסטרליה הכחישה את הדיווח, אולם הלילה שרת החוץ האוסטרלית פני וונג, שנחשבת מוערכת מאוד במפלגת הלייבור ובעיקר בחוגי השמאל, הודיעה שהממשלה אכן החליטה לחזור בה מההחלטה של מוריסון.
3 צפייה בגלריה
גדלי ישראל ואוסטרליה
גדלי ישראל ואוסטרליה
(צילום: shutterstock)
בישראל נמתחה ביקורת חריפה על האופן שבו החליטו האוסטרלים לבטל את ההכרה במערב ירושלים, ובכיר ישראלי אמר כי "ההתנהלות של האוסטרלים הייתה בניגוד לכל פרוטוקול דיפלומטי שמישהו שמע עליו אי פעם". לדברי הבכיר, "הם הודיעו, הכחישו והעבירו פתאום החלטה חפוזה בלי דרגים מקצועיים. מילא שלא נתנו לנו התראה על דיון, אפילו השגריר שלהם כאן לא ידע על כל הסיפור".
הבכיר הוסיף: "מה אם היו קמים בבוקר באוסטרליה ומגלים שהחלטנו להעביר את השגרירות לסידני כי קנברה הוקמה על אדמה אבוריג'ינית? האוסטרלים התנהגו באופן חלטוריסטי, אבל גם מגעיל".

"חטפנו מכה, אפשר לקוות שאין עוד מכה בדרך"

דיפלומט ישראלי בכיר לשעבר, שמעורה ביחסי ישראל-אוסטרליה, אמר כי לנוכח החלטת הלייבור לפני הבחירות להכיר במדינה פלסטינית נראה שיצאנו יחסית בזול. השאלה הגדולה, לדבריו, היא אם האוסטרלים ילכו צעד נוסף ויכירו במדינה פלסטינית. "חטפנו מכה מהאוסטרלים אבל זה הרבה פחות מהכרה במדינה פלסטינית. אפשר רק לקוות שזה לא בדרך", אמר הדיפלומט הבכיר לשעבר. גם מעמדו של המשרד שהוקם במערב ירושלים לא התברר עדיין לאור ההחלטה האוסטרלית, ולא ברור אם ייסגר.

בעקבות החלטת הממשלה האוסטרלית, זומן השגריר בישראל פול גריפיטס לשיחת נזיפה קשה אצל ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, עליזה בן נון. היא אמרה שמדובר בהחלטה "אומללה" שמנוגדת ליחסים בין ישראל לאוסטרליה, והבהירה לו שישראל תשקול את צעדיה הבאים כעת. ואולם, בכיר ישראלי העריך כי למרות האיום של בן נון, לא נראה שלישראל יש עוד צעדים בארגז הכלים, ונראה שישראל בחרה בתגובה חריפה שתרתיע את אוסטרליה מצעדים נוספים.
"לא נחזיר על דבר כזה שגריר להתייעצויות. ספק אם יהיו צעדים נוספים. אסור לשכוח שאנחנו בתקופת בחירות", אמר הבכיר הישראלי.
3 צפייה בגלריה
 ג'וקו וידודו נשיא אינדונזיה
 ג'וקו וידודו נשיא אינדונזיה
נשיא אינדונזיה ג'וקו וידודו. הפעם בירכו בג'קרטה
(צילום: AP)
ההחלטה האוסטרלית ב-2018 זכתה לגינויים בעולם המוסלמי, בין היתר מצד אינדונזיה, שכנתה היחסית קרובה של אוסטרליה. היום בירך משרד החוץ בג'קרטה על ההחלטה של ממשלת הלייבור, ובהודעה מטעמו נכתב: "אינדונזיה מקבלת בברכה את ההחלטה האוסטרלית תחת ראש הממשלה אלבניזי, על החזרה בה מההכרה במערב ירושלים כבירת ישראל. אנו תקווה שהמדיניות הזו תתרום לחיוב למו"מ לשלום בין הפלסטינים לישראל".
מנגד, אחד מראשי הקהילה היהודית במדינה, קולין רובינשטיין, תקף בחריפות את ההחלטה ואמר כי "ביטול ההכרה בזכותה של ישראל לבחור את בירתה שלה בשטחה הריבוני שלה היא ביזארית". לדבריו, "החלטת הממשלה לא רק מאכזבת מאוד, אלא נראית חסרת טעם שתערער על המדיניות שלה, המבקשת לעודד מו"מ לשלום בין ישראל לפלסטינים על בסיס שתי המדינות".