תיעוד פריטי "גז הקצפות" שנתפסו על ידי המשטרה בנוף הגליל
(צילום: דוברות המשטרה)

כ-15 אלף מכלים של "גז קצפות" שהיו עלולים להגיע לבני נוער וילדים לפני חג פורים נתפסו על ידי המשטרה בפשיטה על פיצוצייה בנוף הגליל. בעל החנות עוכב לחקירה והוא יזומן לשימוע לפני סגירת העסק. עדויות הקטינים שרכשו אצלו את הגז ישמשו בכתב אישום שצפוי להיות מוגש נגדו.
"גז קצפות", שמוכר גם בשם "גז צחוק" משפיע על מערכת העצבים וגורם לשיכוך כאב ותחושת טשטוש. לצד זאת, החומר עלול לגרום במקרים קיצוניים להתקף לב ואף למוות פתאומי, ובמקרים שכיחים יותר לאובדן לחץ דם, התעלפות, פגיעה בהכרה, איבוד קואורדינציה, טשטוש ראייה, סחרחורת, ופגיעה בזיכרון ובשמיעה. החומר רעיל מאוד למערכת העצבים ולמערכת החיסונית.
3 צפייה בגלריה
פריטי גז הקצפות שנתפסו על ידי המשטרה
פריטי גז הקצפות שנתפסו על ידי המשטרה
פריטי "גז הקצפות" שנתפסו. "עלולים לגרום לנזק נפשי ולמוות"
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
פריטי גז הקצפות שנתפסו על ידי המשטרה
פריטי גז הקצפות שנתפסו על ידי המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה)
במשטרה מתמודדים בתקופה האחרונה עם השפעות "גז הקצפות", שנמכר ב-50 שקלים לחבילה המכילה 24 פריטים. בני נוער וילדים לעיתים רוכשים את ה"גז" ומשתמשים בו כתחליף לסם הגורם להזיות ותחושת ריחוף, אך כאמור - הוא גם מסכן חיים.
פקד עו"ד קוג'אן תחאוחו, קצין החקירות של מרחב העמקים, סיפר כי "לאחרונה נתקלנו בנערים כבני 15, שנתפסו כשהם מסטולים בגנים ציבוריים בעמקים. התחלנו לתחקר אותם וגילינו מה המקור ממנו הם רכשו את הגז". לדבריו, "בסוף השבוע ביצענו חיפוש יזום בפיצוצייה ונדהמנו לגלות כמות ענקית של 15 אלף פריטים שהיו עלולים להגיע לרחוב ולגרום לנזק נפשי ואפילו למוות. ההערכה שלנו שהכמות הגדולה הזו נועדה למכירה לילדים מרחבי העמקים בפורים".
פקד תחאוחו הסביר שהנערים מוציאים את הגז מהמכל לתוך בלון באמצעות נוקר מיוחד ושואפים אותו. "האפקט הוא מיידי. לצערי, החומר חוקי להחזקה אך מכירתו לקטינים אסורה. מדובר בגז שבמקור נועד לשמש לתעשיית המזון, אך בני נוער הפכו אותו לסם זול ונגיש. זה מקביל לגז המזגנים שהוא חוקי להחזקה, אבל משמש באופן פסול ומסכן גם כתחליף סם". תחאוחו הדגיש כי "אם בגיר רוכש את גז הקצפות אין בכך עבירה פלילית, אולם אם הוא משתמש בגז כתחליף סם אז השימוש מהווה עבירה".
"חשוב שכל בעל פיצוצייה או עסק אחר בארץ ידע שכל מכירה של סם קצפות לקטינים מהווה עבירה פלילית. אני פונה להורים לשוחח עם ילדיהם על התופעה הזו שהולכת ומתפשטת ולחשוף בפניהם את הסכנות בשימוש בגז לפני חג הפורים. זו אחת הסכנות הגדולות שאני מזהה", סיכם תחאוחו.
3 צפייה בגלריה
גז קצפות
גז קצפות
ה"סם" נמצא גם במכלי קצפות. אין דרך להגביל את השימוש
(צילום: shuttetrstock)
בקיץ האחרון, מדינת ניו יורק אסרה על מכירת מכלי קצפת לצעירים מתחת לגיל 21 בשל הימצאות חמצן דו חנקני (nitrous oxide) במכל. החוק עבר לאחר שיותר ויותר בני נוער שאפו את החמצן הדו חנקני מהמכלים, לצורך השגת תחושת טשטוש ואופוריה. על פי התקנות, עבירה ראשונה של מכירת מכלי קצפת ללקוחות מתחת לגיל 21 תגרור קנס של 250 דולר, עם קנסות של עד 500 דולר על הפרות עוקבות.
גורמים במערכת הבריאות בישראל, שמכירים את הנושא, טענו בתגובה לחקיקה בניו יורק כי גם כאן השוק מוצף בחומר המכונה "גז קצפות" או "גז צחוק", אך מאחר שהוא מותר לשימוש רפואי ומנגד הוא מצוי בפחיות הקצפת, רבים עושים בו שימוש לרעה - ובפועל אין כל דרך להגביל את השימוש בו.