בחודשים האחרונים, אלו שקדמו למבצע "עלות השחר" נגד הג'יהאד האיסלאמי, זיהו בצה"ל עלייה בניסיונות הברחת הנשק המתקדם לזרוע הצבאית של חמאס - נשק שעלול היה להיות מופנה כלפי ישראל אם ארגון הטרור היה מצטרף לג'יהאד האיסלאמי בסבב הלחימה. צפו במאמצי חיל הים לסיכול ההברחות.

הלוחמים של פלגה 916 בזרוע הים אחראים על ביטחון המדינה בזירה הימית שבסמוך לחופי רצועת עזה. ביום יום הם מאפשרים לאלפי דייגים עזתיים לצאת לים כדי להביא פרנסה הביתה. חלקם משייטים בסירות מכמורת גדולות יחסית.
מדי פעם חלק מהדייגים חורגים מהשטח המותר לדיג ובמקום מתפתחת הפרת סדר מול הלוחמים, שמצוידים באמצעים לפיזור הפגנות, כדורי ספוג וזרנוקי מים, וברחפנים כדי לערוך בידוק מקיף בטוח על הציוד שנמצא בסירות הדייגים.
2 צפייה בגלריה
חיל הים צרעה רצועת עזה הברחות ספינה
חיל הים צרעה רצועת עזה הברחות ספינה
לוחמת של חיל הים בספינה החדשה
(צילום: יואב זיתון)
בחודשים האחרונים זיהו בזרוע הים מגמה מואצת של ארגוני הטרור הפלסטינים להחדיר לרצועת עזה דרך הים אמצעים מתקדמים עבור הקומנדו הימי של חמאס, וכן חלקים לדיוק ירי הרקטות. שניים מהסיכולים המוצלחים בחודשים האחרונים הותרו לפרסום. ניסיונות ההברחה התבצעו בעיקר מול ריף המעגנות ברפיח.
הכוחות נעזרו בין היתר גם במערכת משודרגת לזיהוי חדירות תת-ימיות שמורכבת ממאות חיישנים שפרוסים בקרקעית הים. הסנסורים המיוחדים נפרסו גם לאורך שובר הגלים החדש, שמהווה מכשול בגובה פני הים, וכן לאורך מתקן קצא"א שיוצא מהחוף הישראלי אל עבר לב הים.
2 צפייה בגלריה
חיל הים צרעה רצועת עזה הברחות ספינה
חיל הים צרעה רצועת עזה הברחות ספינה
חופי רצועת עזה כפי שנראים מהספינה. רוב ההברחות סוכלו
(צילום: יואב זיתון)
בזמן האחרון החלו הלוחמים להשתמש בספינות הצרעה החדשות ליירוט איומים מהים בהקפצות הרבות אליהן הם מוזעקים. הספינות החדשות, דגם משופר לספינות הצרעה הקודמות, מסוגלות לפעול בים במשך עד שמונה שעות ומסייעות לא פעם במארבים בעקבות מידע מודיעיני.
הספינות מתקדמות בים במהירות של עד 90 קמ"ש, ועליהן מקלע מאג ומערכת חדשה לתצפית מתקדמת וזיהוי תרמי, גם בלילה. הצרעה החדשה ארוכה יותר ומתפרסת לאורך של עשרה מטרים. היא גם יציבה יותר ומאפשרת ירי מדויק וקטלני מהחרטום.
"התמרונים של הצרעה החדשה חדים ומצוינים", הסביר קצין בכיר בגזרה. "הם מאפשרים התחמקות מאיומים, סגירות מעגל מהירות לאירועים שזוהו על ידי המכ"ם בחוף, וכוח עתודה זריז למקרה של תקלה באירוע מבצעי".