במערכת הבריאות ממשיכים להביע אופטימיות זהירה לנוכח הירידה המתמשכת בנתוני התחלואה בקורונה. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר הבוקר (יום א') בדיון שנערך בוועדת החוקה של הכנסת: "יש סימנים טובים לבלימת הגל הרביעי". גם ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס לנושא בפתח ישיבת הממשלה השבועית ואמר: "בלמנו את עקומת התחלואה נגד כל הסיכויים".
לפי הנתונים המעודכנים ממשרד הבריאות, שיעור החיוביים מקרב הנבדקים בשבת עמד על 5.76% - הנמוך ביותר בשבועיים האחרונים. גם מקדם ההדבקה ירד ועומד כעת על 1.05. מספר חולי הקורונה שמאושפזים במצב קשה עומד על 679. לפני שבוע מספרם עמד על 753.
1 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים בחיסון שלישי
במערכת הבריאות מרוצים מכמות המתחסנים במנה השלישית
(צילום: רויטרס)
לדברי פרופ' אש, "אנחנו נמצאים בנקודת זמן מורכבת, יש סימנים טובים לבלימת הגל שהגיע לשיאי מאומתים יותר מהגלים הקודמים. לשמחתנו, מבחינת החולים הקשים הרמה הייתה יותר נמוכה בזכות החיסונים. בימים האחרונים רואים בלימה של חולים קשים, ובסוף השבוע רואים גם בלימה של מאומתים.
"זו תוצאה של שילוב החיסונים והתנהגות יותר זהירה של האוכלוסייה. אנחנו בנקודה רגישה סביב פתיחת מערכת החינוך. אני שמח שפתחנו כי זה ערך חשוב מאוד, נקטנו צעדים כמו מבצע הבדיקות המהירות וכללים שונים שקבענו למקומות שבהם יש יותר תחלואה, שאני מקווה שיעזרו לנו בשבועיים הקרובים".
מנכ"ל משרד הבריאות הוסיף: "אנחנו לקראת החגים וראינו מראות מרגיזים של התקהלויות שהן אמנם לפי התקנות, אך עברו על נושא המסכות וזה מייצר 'תחרות' בין החיסונים מצד אחד לתחלואה הגבוהה מהצד השני. בגלל האירועים ההמונים ותחילת הלימודים עדיף להיות זהירים בתקופה הקרובה מאשר לקבל החלטה פזיזה שנצטרך לחזור ממנה בעוד זמן קצר".

ראש הממשלה בנט התייחס כאמור גם הוא לבלימה בתחלואה. "אני רוצה לבשר היום בשמחה ובזהירות שהדפנו את הלחצים ומנענו סגר בראש השנה", אמר בנט. "המשיכו לקיים את ההנחיות כדי שגם בסוכות ובשמחת תורה נישאר פתוחים. העובדה שפתחנו שנת לימודים כסדרה, העובדה שאנו חוגגים בחגים כשישראל פתוחה, זה לא מובן מאליו ולא קרה מעצמו".
ראש הממשלה שיבח את צוותי הרפואה שמתמודדים עם המאבק בקורונה מפרוץ המגפה, וציין עוד כי "אסטרטגיית הבלימה הרכה, שעיקרה שמירה על הפרנסה והכלכלה לצד שלל פעולות לריסון התחלואה ולצד חיסון הבוסטר, בדרכה להצליח".

"זה לא דבר שקרה מעצמו"

על מבצע החיסונים אמר בנט: "שני מיליון וחצי ישראלים כבר מחוסנים בחיסון השלישי, וזה במצב שהעולם עדיין לא החליט מה הוא עושה ועדיין שוקל ומתלבט. בואו נתעכב על המספר הזה - שני מיליון וחצי, זה לא דבר שקרה מעצמו".
עם זאת, בנט הזהיר משאננות. לדבריו, "הסיפור עוד רחוק מלהיות מאחורינו, אנחנו צריכים דווקא בתקופה הזאת, כשהכול כל כך קרוב, להקפיד על מסכות ומרחק והנחיות. אני מבקש מכל המשפחות לנהוג בזהירות, אם זו ארוחה רחבה שיש בה ילדים מתחת לגיל 12 שהם לא ברי חיסון ויחד עם סבים וסבתות - תבצעו בדיקות עצמיות. תלכו לפארמה הקרובה, תקנו בדיקות עצמיות, תבדקו את הילדים.
"לגבי מתפללים בבתי הכנסת, כולם מחויבים לתו ירוק. מי שמחוסן יש לו תו ירוק, לגבי ילדים יש הנחיה ספציפית לבתי הכנסת שאפשר לעשות בדיקת PCR שתחזיק 96 שעות מבחינת התו הירוק. תעשו PCR לילדים ואם לא - אז שהילדים לא יבואו כי הם מאוד מדביקים ונדבקים".