2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בהענקת תעודות הצטיינות לעובדי מוסד
יצחק הרצוג בהענקת תעודות הצטיינות לעובדי מוסד
יקשה על עברייני מין ותנועה, יקל על צרכני סמים קלים. הנשיא הרצוג
(צילום: חיים צח, לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג החליט לנקוט מדיניות מחמירה כלפי בקשות חנינה מצד עברייני מין, עברייני אלימות במשפחה ועברייני תנועה שמבקשים להקל על פסילת רישיון - ויקל על מורשעים בשימוש עצמי בסמים קלים.
מתדרוך שנערך היום (חמישי) לעיתונאים בנושאי חנינה אמר הרצוג כי בשל שינוי הגישה החברתית לנושא הסמים הקלים, החליט להתמקד בטיפול בחנינות בנושא מתוך גישה של רווחה ושיקום לא פחות מההיבט המשפטי. כמו כן, הנשיא מתכוון להעניק משקל משמעותי לתהליכי שיקום, ויתן משקל משמעותי לנסיבות רפואיות אישיות ומשפחתיות יוצאות דופן, או שינוי משמעותי בנסיבות לאחר מתן פסק הדין. עוד נאמר כי הנשיא יוביל מדיניות מקלה במחיקת רישום פלילי. כן יפעל לעידוד היציאה ממעגל הזנות למי שנידונו בעבר על עבירות שנעשו ברקע עיסוקם ולא נידונו למאסר.
באשר להקלה במתן חנינות, הרצוג ינהיג מדיניות מקלה במחיקת רישום פלילי לחיילים ומשרתי שירות לאומי שנידונו לפני גיוסם, וגם ליוצאי אתיופיה שנשפטו בעבר בשל הפרת הסדר הציבורי ולא נשלחו למאסר. באותו נושא מתח הנשאי ביקורת קשה על המשטרה שמחזיקה במאגרי המידע שלה עשרות אלפי תיקים פתוחים כלפי מפגינים יוצאי אתיופיה שנעצרו במהלך ההפגנות וטרם סגרה אותם למרות שלא יוגשו נגדם כתבי אישום.
2 צפייה בגלריה
הרצוג מתח ביקורת על המשטרה שלא סגרה עשרות אלפי תיקים ליוצאי אתיופיה
הרצוג מתח ביקורת על המשטרה שלא סגרה עשרות אלפי תיקים ליוצאי אתיופיה
הרצוג מתח ביקורת על המשטרה שלא סגרה עשרות אלפי תיקים ליוצאי אתיופיה
(צילום: מוטי קמחי)
הנשיא כבר התריע בנושא בפני מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, ואמר כי הוא מקווה שיוצאי אתיופיה שנשפטו על עבירות קלות במהלך המחאה לפני כשנתיים ישובו ויפנו לבקש הקלות בעונש שעיקרן מחיקת רישום פלילי. כמו כן, הנשיא החליט כי בשל המשבר הכלכלי שנלווה לקורונה שפגע בבעלי עסקים קטנים, יגובש מתווה חנינות לבעלי חובות שנקלעו למצב קשה.
הרצוג החליט להגביר את הרישום הפלילי בתחום החנינות ומדי שנה יפרסם את מדיניותו בתחום, לצד הנתונים המספריים על הבקשות שהוגשו וההחלטות שהתקבלו, וכן את המאפיינים העיקריים של החלטותיו. בנוסף הוחלט כי כחלק משיפור השירות והנגשת המידע לאזרח עלה בימים האחרונים אזור מיוחד באתר בית הנשיא שבו יוכלו מבקשי החנינות לקבל באופן עצמאי מידע אודות בקשת החנינה שלהם.
בחמשת חודשי כהונתו העניק הרצוג 104 חנינות, רובן בצורת מחיקת רישום פלילי והתיישנות, וכן הקלות בנושאי קנסות. הרצוג גם דחה 431 בקשות לחנינה, שרובן היו בתחומים פליליים, קנסות ופסילת רישיון. עד כה, הנשיא לא קצב אף מאסר כולם. קודמו בתפקיד, ראובן ריבלין, הספיק במהלך כהונתו להעניק 1,872 חנינות ולדחות 7,000 בקשות.