2 צפייה בגלריה
פתיחת קבר בבית העלמין בפתח תקווה בפרשת ילדי תימן
פתיחת קבר בבית העלמין בפתח תקווה בפרשת ילדי תימן
"ההורים נפטרו מבלי לדעת מה עלה בגורלה". פתיחת הקבר, הבוקר
(צילום: יריב כץ)
בבית העלמין סגולה בפתח תקווה נפתח הבוקר (יום שלישי) קברה של התינוקת סעדה רמדאן-רמתי, במסגרת חוק פתיחת קבר קטין יוצא תימן, המזרח או הבלקן לשם זיהוי ועריכת בדיקה גנטית לקשר משפחה. זה הקבר החמישי מתוך סדרה של תשעה קברים שאישר בית המשפט לפתוח במסגרת הפרשה. מתוכם, עד כה, נמצאה התאמה גנטית רק במקרה אחד. "בספק שהיא באמת קבורה פה. ההורים שלי מעולם לא הגיעו לקבר ונפטרו בלי לדעת מה עלה בגורלה", סיפרה האחות מיכל.
הוריי התינוקת שלמה וזהרה עלו מהעיר סעוואן בתימן עם שלושת ילדיהם במבצע "כנפי נשרים" בשנת 1949, ושוכנו במחנה העולים בראש העין. האם התבקשה להביא את בתה סעדה בת ה-10 חודשים לבית התינוקות ונאמר לה שתוכל לבוא להניק אותה מתי שתרצה. באחד הימים הגיעה האם להניק את הבת, ונמסר לה כי זאת חולה והועברה לבית החולים הדסה במחנה. כשהגיע לבית החולים נאמר לה להמתין בחוץ בחוץ. כשנכנסה לבסוף לחדר, לא מצאה את בתה, והחלה לחפשה ברחבי בית החולים.
כשהאב חזרה למחנה העולים ושאל על שאירע לבתו, נאמר לו שם שבתו נפטרה בלילה ונקברה. ההורים, שלא קיבלו תעודת פטירה, לא ראו גופה ולא השתתפו בקבורה, לא האמינו למשמע אוזניהם וסירבו לקבל את הבשורה המרה.
המשפחה המשיכה לדרוש לדעת מה עלה בגורלה של התינוקת סעדה, אך ללא הצלחה. כשעברו ממחנה העולים להתגורר בבאר שבע, הם שמעו שם ממשפחות נוספות על היעלמות ילדים, בדומה לאירוע שקרה להם. אב המשפחה פנה לוועדת החקירה הראשונה שבדקה את הפרשה, ועדת מניקובסקי, לאחר שמשפחות החלו לקבל צווי גיוס לילדיהם שלכאורה נפטרו בשנת 1967.
2 צפייה בגלריה
פתיחת קבר בבית העלמין בפתח תקווה בפרשת ילדי תימן
פתיחת קבר בבית העלמין בפתח תקווה בפרשת ילדי תימן
"בספק שהיא באמת קבורה פה"
(צילום: יריב כץ)
הוועדה טענה לבסוף שהילדה נפטרה מדלקת ריאות, אולם האב לא האמין ועשה כל שביכולתו למצוא אותה עד יום מותו. בחלוף השנים ההורים נפטרו מבלי לדעת מה קרה לבתם סעדה. כאמור, זהו הקבר החמישי מתוך סדרה של תשעה קברים שאישר בית המשפט במסגרת פרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן. עד כה נמצאה התאמה גנטית רק במקרה אחד - בקבר הילד יוסף מלמד. ביתר המקרים, נוצר קושי להנפיק DNA או שההליך עדיין מתקיים.
בפעם הקודמת שנפתח קבר בחלקה זו בבית העלמין סגולה, בקברו של התינוק עוזיאל חורי, ההליך הארוך והמייגע שעברה המשפחה הסתיים במפח נפש כאשר נמצאו שתי אבני גולל תחת המצבה, החפירה נעצרה והמשפחה נאלצה לשוב לבית המשפט. לבסוף, לא הצליחו להגיע להסכמות בין המשפחה לדרישות בית המשפט ומשרד הבריאות והמשפחה נאלצה לסגור חזרה את הקבר מבלי לקבל תשובות.
אחיותיה של סעדה מקוות שעם פתיחת הקבר ידעו האם היא באמת קבורה בחלקה בבית העלמין סגולה, או שחשדות הוריהן היו מוצדקים. "אנחנו כבר שנים עוסקים בחיפושים אחר האמת באשר למה שעלה בגורל אחותי. זה שיום אחד ההורים שלי ראו תינוקת בריאה ויונקת, ויום אחר הם מקבלים פתק ואומרים להם שהיא מתה, גרם להם לפקפק במותה עד יומם האחרון. הם לא הגיעו מעולם לקבר פה ונפטרו בלי לדעת מה קרה לה. זה הדבר העצוב ביותר", סיפרה מיכל מעוז, אחותה של סעדה.
עוד הוסיפה: "אני בספק שהיא באמת קבורה פה. אם הקבר ריק, אז אני מקווה שהיא חיה וטוב לה איפשהו בעולם. אם יוציאו שרידים ותהיה התאמה, אז מנוחתה עדן ונוכל לסגור את הפרשה הזו עבורנו".
עו"ד נורית קורן, חברת הכנסת לשעבר שמייצגת את בני המשפחה בהליך המשפטי, סיפרה על חלקת הילדים בבית העלמין סגולה: "אלו מצבות שהוצבו כאן בדיעבד ולכן יש ספק גדול האם יש התאמה בין השם על המצבה ובין מה שנמצא בתוך הקבר. במידה ונתקל בסיטואציה כמו של משפחת עוזיאל חורי, שמצאו שתי אבני גולל תחת המצבה, אז כבר יפתחו את שני הקברים בהתאם למה שקבע בית המשפט. זה הקבר החמישי שנפתח, כל ההליך מתבצע בהרבה רגישות ואנחנו מקווים שהמשפחות יקבלו את התשובות שלהן".
עו"ד רמי צוברי הוסיף: "חקר האמת זה כל מה שאנחנו רוצים. ייקחו שרידים, אם ימצאו, ויעשו הצלבה של ה-DNA של המשפחה. זה לא תמיד מצליח בגלל שהשרידים בני 70-60 שנה. אחרי הקבר הזה יהיו עוד ארבעה שאישר בית המשפט ואחריהם ניאלץ לעצור. פונות אלינו המון משפחות שרוצות לבצע את פתיחת קבר, אבל הוראת השעה שקידמה חברת הכנסת לשעבר נורית קורן כבר נגמרה ונדרשת החלטה חדשה של ממשלה כדי לאפשר פתיחת קברים נוספים. לצערי, נראה שזה לא בראש סדר העדיפויות של הממשלה".