זה היה כמו ריאליטי - בימים שבהם עוד לא ידענו מה זה: במשך שבועות ארוכים עקבה כל המדינה אחר הדיווחים על ההתבצרות של עוזי משולם וחסידיו בבית קטן ביהוד. בטלוויזיה ובעיתונים סיקרו את הפרשה, שעסקה באחד הפצעים המדממים של החברה הישראלית מיום הקמת המדינה. "קרה שם משהו שגם בישראל של שנת 2021 לא היינו יכולים להישאר אדישים אליו", אומרת מור שמעוני, כתבת +ynet, שחזרה אל פרשת עוזי משולם בסדרת כתבות מיוחדת.

"אם היינו שואלים אותו, הוא כנראה לא היה אומר שזה על רקע עדתי", סיפרה שמעוני, "הוא היה אומר שמה שקרה בשנים הראשונות להקמת המדינה עורר רגשות מאוד קשים - ללא קשר לשיוך העדתי. על הרקע הזה הוא החליט להתבצר ביהוד עם החסידים שלו".
אני זוכר את הדיווחים האינסופיים אז בערוץ הראשון. "אלה היו דווקא הימים הראשונים של חדשות מסחריות בערוץ השני, וזה דווח כמו תוכנית ריאליטי לכל דבר".
2 צפייה בגלריה
עוזי משולם (במרכז), ראש כת חסידים קנאים, מובל למעצר באשמת קשירת קשר לביצוע פשע, איומים, סיכון חיי אדם ואחזרת נשק לא חוקי
עוזי משולם (במרכז), ראש כת חסידים קנאים, מובל למעצר באשמת קשירת קשר לביצוע פשע, איומים, סיכון חיי אדם ואחזרת נשק לא חוקי
עוזי משולם (במרכז) מובל למעצר
(צילום: צביקה טישלר)
עוזי משולם נאבק על ילדי תימן החטופים, ובעצם על האמת. עברו כל כך הרבה שנים, אפשר לומר כבר שהאמת יצאה לאור? "לא. לא אם תשאל את המשפחות, לא אם תשאל את דור ההמשך. אני לא יודעת אם אי פעם יהיה לזה פתרון אבל המדינה הציעה פיצויים כספיים וזה לא מספק את האנשים האלה. מי שנעלם לו ילד מוכרח לדעת מה קרה לילד הזה".
המשפט "נחטפו ילדים" עדיין לא נאמר. "נכון. משולם לא איתנו כדי להגיד לנו מה דעתו על ההכרעה שהמדינה נמצאת בה, ואני חושבת שהיום הסוגייה של טיהור שמו של משולם והענקת חנינה היא הסוגייה שצריכה להעסיק אותנו. כי גם בצעד כזה יש הכרה של המדינה בכך שהיה פה לכל הפחות עוול בשנים הראשונות להקמת המדינה. אני גם לא בטוחה שזה היה מספק אותו, וגם לא את הבן שלו, שהיה מעדיף להמשיך ולחשוף את העוולות האלה. אבל צריך לזכור שהסיפור של משולם הוא גם סיפור פלילי".
2 צפייה בגלריה
קטע עיתונות על עוזי משולם
קטע עיתונות על עוזי משולם
"הקרב על יהוד", מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות"
הפרק השני בסדרת הכתבות יעסוק בהרחבה ב-52 הימים הדרמטיים של ההתבצרות ביהוד, התבצרות שעלתה גם בחיי אדם. "צד אחד יקרא לזה התבצרות, צד אחר יקרא לזה מצור", הסבירה שמעוני, "אבל כולם יסכימו שהיה כאן אירוע חסר תקדים בתולדות המדינה".
הכתבה השנייה בסדרת "מלחמת היהודים" תתפרסם מחר (ו') - בלעדי למנויי +ynet.