שר החוץ יאיר לפיד האשים היום (שלישי) במפורש את רוסיה בביצוע פשעי מלחמה נגד אוכלוסייה אזרחית חסרת הגנה באוקראינה. במקביל, ראש הממשלה נפתלי בנט המשיך בקו עמום וזהיר יותר.
דבריו של לפיד, שנאמרו בהצהרה משותפת עם שרי החוץ של יוון וקפריסין באתונה, מהווים עליית מדרגה בהתבטאויות של בכירים בממשלת ישראל כלפי רוסיה. שלשום לפיד דיבר בכלליות על פשעי מלחמה בבוצ'ה, אך לא האשים במפורש את רוסיה.
היום, כאמור, זה כבר היה אחרת. "יש מלחמה באירופה. שוב מדינה גדולה וחזקה פולשת בלי שום הצדקה לשטחה של מדינה קטנה וחלשה יותר. שוב נספגת האדמה בדמם של חפים מפשע. התמונות והעדויות שמגיעות מאוקראינה מחרידות. הכוחות הרוסים ביצעו פשעי מלחמה נגד אוכלוסייה אזרחית חסרת מגן. אני מגנה בצורה נחרצת את פשעי המלחמה האלה".
1 צפייה בגלריה
בנט, ליברמן ולפיד במסיבת עיתונאים
בנט, ליברמן ולפיד במסיבת עיתונאים
מדברים בשני קולות. בנט ולפיד
(צילום: חיים צח, לע"מ)

"אלא שיש גם נקודת אור בתוך החשיכה – העולם אינו שותק. העולם אינו ציני ואינו מוגבל רק באינטרסים ובתועלת כלכלית. קואליציה נדירה בהיקפה ובעוצמתה התגייסה כדי לסייע לאוקראינה ולעמוד לצדה", אמר לפיד.
לפני יומיים, לאחר שהתפרסמו התמונות הראשונות מבוצ'ה, צייץ לפיד מסר מעורפל יותר: "אי אפשר להישאר אדיש אל מול התמונות המחרידות שהתגלו בעיר בוצ'ה, בסמוך לקייב, אחרי שהצבא הרוסי עזב את המקום. פגיעה מכוונת באוכלוסייה אזרחית היא פשע מלחמה ואני מגנה אותה נחרצות".
למרות הגינוי התקיף של לפיד, ראש הממשלה בנט היה זהיר יותר והתחמק מלהאשים במפורש את רוסיה בביצוע פשעי מלחמה.
"אנחנו מזועזעים מהמראות בבוצ'ה, מראות נוראיים ואנחנו מגנים אותם בכל תוקף", אמר בנט במסיבת עיתונאים באוגדת איו"ש. "התמונות קשות ביותר. הסבל של אזרחי אוקראינה הוא עצום ואנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לסייע".