ארגנטינה קראה לאינטרפול לעצור ארבעה אזרחים לבנונים, במסגרת חקירת הפיגוע שהיה ב-1994 בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס - מתקפת טרור שבה נרצחו 85 בני אדם ועוד 300 נפצעו.
בפנייה לארגון השיטור הבינלאומי ציין השופט הפדרלי דניאל ראפקס כי "ישנם חשדות מבוססים שהארבעה שיתפו פעולה עם הזרוע הצבאית של חיזבאללה - או שהיו סוכנים מבצעיים שלה". ארגנטינה רוצה לחקור את הארבעה בחשד למעורבותם בפיגוע הקשה ביותר בתולדות המדינה.
שלושה מארבעת הלבנונים המבוקשים חיים לפי הערכות באזור משולש הגבולות של ארגנטינה, ברזיל ופרגוואי - אזור שמשמש כבר שנים כמוקד פעילות של רשתות למימון טרור. השופט ראפקס קרא לעצור את חוסיין מוניר מוזנאר, לבנוני בעל אזרחות פרגוואית, ואת פארוק עבדול חי עומיירי ועלי חוסיין עבדאללה - לבנונים שקיבלו אזרחות מברזיל. עבדללה מחזיק גם בדרכון של פרגוואי.
המבוקש הרביעי הוא עבדאללה סלמאן, שלפי ההערכות חי בביירות. לפי המסמכים שהוצגו בבית המשפט בארגנטינה, סלמאן חשוד ב"תיאום הגעתם ועזיבתם" של מבצעי מתקפת הטרור.
מתקפת הטרור בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס (AMIA) מעולם לא פוענחה, אך בישראל ובארגנטינה מאמינים שאיראן השתמשה באנשי חיזבאללה, שמוגדר גם בארגנטינה כארגון טרור, כדי לבצע את הפיגוע. לאורך השנים טהרן הכחישה מעורבות בפיגוע והערימה קשיים על החקירה. ארגנטינה פרסמה ב-2006 צווי מעצר נגד שמונה איראנים, אך הם לא נעצרו מעולם.
2 צפייה בגלריה
בואנוס איירס ארגנטינה עצרת 25 שנה ל פיגוע בניין הקהילה היהודית
בואנוס איירס ארגנטינה עצרת 25 שנה ל פיגוע בניין הקהילה היהודית
עצרת לזכר הנרצחים ב-2019, 25 שנה אחרי הפיגוע
(צילום: AP)
נשיאת ארגנטינה לשעבר, כריסטינה פרננדס דה קירשנר, הואשמה שטייחה את חקירת הפיגוע כשהייתה בשלטון בין 2007 ל-2015. קירשנר סיכמה להקים עם איראן ועדת חקירה משותפת, ושיתוף הפעולה בין הצדדים אפשר למעשה לגורמים איראנים לחמוק ממעצר. קירשנר, שכיום מכהנת כסגניתו של הנשיא אלברטו פרננדס, נחקרה בחשד לטיוח חקירת הפיגוע אך החקירה נגדה נסגרה.
בפיגוע ב-18 ביולי 1994 מחבל מתאבד פוצץ רכב עמוס בחומר נפץ בשערי הבניין. הפיגוע היה שנתיים אחרי הפיגוע בשגרירות הישראלית בבואנוס איירס - מתקפת טרור שבה נרצחו 29 בני אדם.
פורסם לראשונה: 23:00, 15.06.23