3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה שני בבית אבות בהרצליה
חיסון קורונה שני בבית אבות בהרצליה
חשש מהתפרצות בבתי האבות. ארכיון
(צילום: gettyimages)
כבר מהגל הראשון של הקורונה, אי-שם לפני כשנתיים, הוגדרו בתי אבות והמוסדות הגריאטריים כבטן הרכה של המגפה. הצורך להגן על האוכלוסייה הרגישה הזו, שאופיינה כקבוצת סיכון לחלות בנגיף, ובו בזמן לאפשר להם להמשיך ולנהל אורך חיים בריא ולהיפגש עם בני משפחתם היה רצוף קשיים. ניתן היה לצפות שכעת, בגל החמישי, כבר ימצאו את כל התשובות שיאפשרו לשמור על האיזון הזה, אבל מסתמן שגם הפעם בבתי האבות עדיין לא מוכנים לשיא הגל, שכבר בעיצומו.
"כרגע לא נרשמה עלייה בתחלואה בבית האבות", מסביר יוסי קפלן, פרויקטור הקורונה של איגוד בתי האבות. "החשש שלי זה שנמצא את עצמנו מהר מאוד עוברים ממצב של בלימה להתמודדות. עד כה לא ניתנו לנו כל הכלים לניהול המערכה באופן מיידי. הפער בין קבלת ההחלטות לביצוע מוגזם בכל הרבדים. מנהלי המסגרות החוץ-ביתיות מלאים בניסיון במלחמה נגד הקורונה", ציין קפלן, שקרא למקבלי ההחלטות: "תנו לנו לעבוד, תנו לנו את הכלים. אנחנו בשטח, אל תעכבו אותנו בגלל בירוקרטיה".
3 צפייה בגלריה
יוסי קפלן
יוסי קפלן
"חושש שנמצא את עצמנו בעלייה בתחלואה מהר מאוד". פרויקטור איגוד בתי האבות יוסי קפלן
(צילום: טל שחר)
קפלן מסביר שחלף שבוע מאז שהתקבלה החלטה במשרד הבריאות לחלק בדיקות אנטיגן לכלל המסגרות, אך עד כה נותרו מאות מוסדות גריאטריים שהערכות לא הגיעו אליהם. "אנחנו רודפים אחריהם. זה כלי מצוין עבורנו כדי להגן ולנטר את האומיקרון במקום. גם מבחינת הדיירים, העובדים והמבקרים", אמר.
הוא סיפר כי נעשתה חלוקה ראשונה של בדיקות מהירות למוסדות בסיכון גבוה, אבל חלוקה שנייה עדיין לא בוצעה. "אנחנו ממתינים שהציוד יגיע. מדובר במאות מוסדות, והמשמעות היא שאלה שיכלו להרשות לעצמם, רכשו בדיקות לעצמם. אלו שלא, מנסים להתנהל בצורה זהירה וממתינים".
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה שני בבית אבות בהרצליה
חיסון קורונה שני בבית אבות בהרצליה
לא נערכו למתן המנה הרביעית בבתי האבות: "כל יום קריטי". חיסון בבית אבות בהרצליה, ארכיון
(צילום: gettyimages)
לפי ההנחיות של משרד הביאות, הדיירים בבתי האבות נבדקים פעם בחודש בבדיקת PCR ואנטיגן אם ישנם תסמינים מעוררים חשד. "העובדים שלנו עוברים בדיקת PCR שבועית. לפני חודש נאמר לנו לבדוק פעם בשבוע את העובדים בבדיקת אנטיגן, אבל במוסדות שלא התקבלו הבדיקות זה לא קורה".
גם בנושא הביקורים נוצרה לקונה משמעותית, כאשר הדרישה היא שכל מבקר יבצע בדיקה מהירה יממה לפני הגעתו למוסד. עבור בני משפחה שמבקרים את יקירהם באופן תדיר מדובר בהוצאות משמעותיות מכיסם, שכן עלות הבדיקה על חשבונם.
בנוסף, קיימת מחלוקת הנוגעת לכניסתם של מבקרים לא-מחוסנים למוסדות הגריאטריים. "בעניין הזה אני לא רואה אמירה חד-משמעית של משרד הבריאות. קשר עם המשפחה הוא חשוב מאוד, אבל אלו מצבים קיצוניים. אנחנו באירוע, ובאירוע הזו צריך הנחיה ברורה שמי שאינו מחוסן לא יכול להיכנס למוסדות לקשישים, לפחות עד לחיסון הרביעי. אנחנו רוצים לשמור על הדיירים שלנו, אל תסכנו אותם".
מבצע החיסון הרביעי עוד לא התחיל במוסדות, על אף שמנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, אישר כבר בחמישי האחרון בוסטר נוסף גם לדיירי בתי האבות. "זה אבסורד. החלטת מנכ"ל משרד הבריאות ניתנה ביום חמישי, אבל אנחנו יודעים שהמלצת הצוות לטיפול במגפות לבצע חיסון לבני 60 ומעלה ניתנה כבר לפני שבועיים. למה לא התחילו לבצע הכנות לוגיסטיות? לא חבל על הזמן? אנחנו מדברים על אוכלוסייה בסיכון, ששוב משלמת את מחיר הזמן, כל יום קריטי".
מטה ההסברה במשרד הבריאות למאבק בנגיף הקורונה נמסר: "לאחר אישור הממשלה חולקו כבר רבע מיליון בדיקות אנטיגן למוסדות הנמצאים בסיכון גבוה כאשר מיליון בדיקות נוספות יגיעו בשבוע הקרוב לכלל המוסדות. ההנחיה היא להשתמש בבדיקות ככל שצריך על מנת למנוע כניסת הווריאנט למוסדות אלו. בעקבות התפשטות זן האומיקרון, ובכדי להקטין את הסיכונים בחודש הקרוב, בוצעו שינויים בפורמט הביקורים של בני משפחה. והם נדרשים להיבדק לפני הגעתם. מחוסנים יוכלו להצהיר שנבדקו בביתם או להיבדק בכניסה למוסד. אלו שבחרו שלא להתחסן יאלצו לשלם על הבדיקה מכיסם.
"בנוסף, לאחר המלצת הצט"מ אישר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ נחמן אש ביום שישי האחרון לחסן גם בבתי האבות. ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שאישרה את החיסון הרביעי וכבר השבוע ייחל מבצע החיסונים במוסדות הללו. בהזדמנות זאת אנו ממליצים לכלל האוכלוסיה להשלים את מנות החיסונים וביחד נמנע תחלואה".