ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הזהירו שאלימות יהודים ביו"ש נגד פלסטינים מתסיסה את השטח, מקשה מאוד על הצבא ומאלצת אותו להסיט כוחות ליהודה ושומרון ולרתק כוחות על חשבון הזירות הבוערות בדרום ובצפון. השניים אמרו את הדברים במהלך דיון שנערך השבוע בקבינט המלחמה המצומצם.
1 צפייה בגלריה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, הלילה (ה׳) ב״בור״ בקריה, במהלך סיכולו של מפקד הכוח הרקטי של הגא״פ
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, הלילה (ה׳) ב״בור״ בקריה, במהלך סיכולו של מפקד הכוח הרקטי של הגא״פ
ראש השב"כ בר והרמטכ"ל רא"ל הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
מתחילת המלחמה ב-7 באוקטובר ניכרת עלייה ברמת האלימות של יהודים כלפי ערבים בשטחי הגדה המערבית. שר הביטחון יואב גלנט חתם על צו מעצר מנהלי למשך ארבעה חודשים נגד פעיל ימין מההתנחלות יצהר בשומרון עקב מעורבות בפעילות אלימה נגד פלסטינים.
השילוב של חלוקת הנשקים הרחבה עם אווירת הנקמה על-רקע המלחמה יוצר תחושה שהכול מותר וזו שעת כושר לפגיעה בערבים. מאז הטבח ביישובי העוטף והדרום ובמסיבת הטבע ליד קיבוץ רעים, התרחשו עשרות מקרים של פגיעה בפלסטינים ובכללם הצתות כלי רכב, שריפות חנויות, פגיעה במסגדים ועוד. במערכת הביטחון חוששים מפוטנציאל מיידי להבערת השטח, מעבר לגזילת הקשב בזמן המלחמה ויעדיה.
"לאירועי החיכוך של יהודים ופלסטינים באיו"ש פוטנציאל הסלמה מיידי בשטח", אמרו גורמי ביטחון. "אירועי החיכוך ילבו פיגועים בשטחי יהודה ושומרון, מה שיפגע במאמץ המלחמתי".
ראשי הצבא והשב"כ גם התריעו מפגיעה בלגיטימציה הבינלאומית של ישראל. ארה"ב העבירה בימים האחרונים מסרים חריפים לישראל, ודרשה יד קשה נגד מתנחלים אלימים והעמדה לדין.