"אנחנו במלחמה. הקשה והמורכב עוד לפנינו - אבל ננצח". כך הבטיח הבוקר (שני) מפקד יחידת הקומנדו של חיל האוויר שלדג, סגן אלוף ב', ללוחמיו שפועלים מהשעות הראשונות של המלחמה במוקדי הקרבות הקשים ביותר בנגב המערבי - עד רגעים אלה.
2 צפייה בגלריה
לוחמי שלדג באימון בשטח
לוחמי שלדג באימון בשטח
לוחמי שלדג. קרבות הירואיים בעוטף
(צילום: גדי קבלו)
סא"ל ב' התעורר בשבת בבוקר בביתו באחד המושבים בצפון למכת הפתיחה של חמאס והבין מהר את גודל האירוע. "יצאתי מיד דרומה, ובדרך העליתי על הקו את כל המפקדים ביחידה ואמרתי להם - תביאו את כולם, יש מלחמה. כולם הוקפצו, מהלוחמים הצעירים שבפלגת ההכשרה ועד אחרוני המילואימניקים", הוא אמר.
סא"ל ב' הבין שיש להגיע מהר ככל הניתן לשטח העוטף כי המצב רק מידרדר, ולכן הזניק מסוקים שיעבירו את הצוותים למוקדי הקרבות. "הצוות הראשון עם 12 הלוחמים נחת עם מסוק הינשוף בקיבוץ בארי והחל להילחם על הקיבוץ. כבר בכניסה לקיבוץ הצוות ספג אש כבדה ממנה נהרג לוחם ונפצע נוסף. הצוות נערך מחדש להסתערות ונלחם בקיבוץ במשך חמש שעות ברציפות, ממש עד לכדורים האחרונים שנשארו במחסניות".
הפנייה ישראל במלחמה לנרצחים ולחללים
סא"ל ב' עשה בינתיים את דרכו למפקדת אוגדת עזה במחנה רעים, עליה פשטו עשרות רבות של מחבלים: "פגשתי את קצין הגששים האוגדתי בתוך הבסיס והוא אמר לי שכל הלוחמים בחוץ, יצאו להילחם על היישובים והראה לי היכן מרוכזים המחבלים. התחלנו הסתערות אבל חצי מהכוח שלי נפגע - 5 לוחמים - אחד מהם באורח קשה, אבל הצלחנו לחלץ אותו עם מסוק לבית החולים. עוד פלגה מסיירת מטכ"ל הגיעה לעזור לנו בטיהור הבסיס ממחבלים וגם מסוקי קרב תקפו עם טילים בתוכו כדי לסייע לנו. הסגן שלי הרג מחבלים בדרכו לבסיס במארב שהם הכינו לנו בציר. ב-18:30 הודעתי למפקד האוגדה תא"ל אבי רוזנפלד שסיימנו לטהר את הבסיס ממחבלים".

בינתיים, יתר הכוחות מהיחידה לחמו במוקדים נוספים בעוטף, וקרב הירואי רדף קרב הירואי: מפקדה חלופית לאוגדת עזה נפתחה בבסיס אורים שבדרום עוטף עזה וגם היא הותקפה בפשיטת מחבלים. לוחם מילואים ותיק משלדג שקפץ למוקד אורים מצא עצמו לבד מול הבסיס שורץ המחבלים וברשותו אקדח בלבד.
הוא לקח משוטר שנפצע את רובה ה-M-16 שלו, והחל להילחם. כעבור דקות זיהה מחלקת לוחמי חי"ר מגדוד של קורס מ"כים וחבר אליהם כדי לטהר את הבסיס בקרבות מטווח קרוב, וחילץ בחיים חיילות מפקדה. במקביל, הלוחם הכי ותיק ביחידה המובחרת, רס"ב עידו רוזנטל, בן 45, קפץ להילחם בקיבוץ עלומים, וחיסל מחבלים עד שנהרג בהיתקלות.
2 צפייה בגלריה
רכב של מחבלים בשדרות
רכב של מחבלים בשדרות
לוחם לצד טנדר מחבלים בשדרות. מפקד הצוות הצעיר משלדג קפץ עם נשקו של אחיו, והצטרף לסיירת מטכ"ל לקרב
(צילום: Oren ZIV / AFP)
סגן שילה כהן, מפקד צוות צעיר מהיחידה שגר בשדרות, מצא עצמו נצור בביתו בשבת בבוקר. הוא לא היסס לקחת את רובה ה-M-16 של אחיו תומך הלחימה כדי להילחם בחוץ. בשלב מסוים הוא זיהה רכב סוואנה גדול עם לוחמי סיירת מטכ"ל והצטרף אליהם כשהוא עדיין לבוש בבגדי הבית שלו. בקיבוץ בארי, בקרב מול מחבלים, הוא נהרג. בסך הכל נפלו חמישה לוחמים משלדג, בהם מפקד פלגה, ו-15 נפצעו.
"חיי האזרחים מקדימה והחיים שלנו מאחורה", הוסיף סא"ל ב'. "כל הלוחמים כאן, ולא רק של שלדג, נלחמו כמו אריות ועדיין אנחנו רודפים אחר מחבלים גם עכשיו. אין המתנה ואין הססנות. ננצח רק אם נסתכל קדימה על המחבל הבא שנהרוג או על האזרח הבא שנציל - ולא על מה שהיה. אנחנו בכל פינה וחוטפים רק כי אנחנו קדימה. גם חיילי מפקדה נלחמו והרגו מחבלים".