1 צפייה בגלריה
הדמיית הפרויקט, רפאל אדרעי
הדמיית הפרויקט, רפאל אדרעי
רפאל אדרעי והדמיית בית יד לבנים שיוקם בצפת
משפחתו של חלל צה"ל שנפל במלחמת השחרור גייסה סכום של כשלושה מיליון שקל שיוקדשו – בסיוע עיריית צפת – להקמת בית יד לבנים בעיר. את היוזמה מובילים בני משפחת אדרעי, ובראשם רפי אדרעי, הקרוי על שם דודו, רפאל ז"ל, שנפל בקרבות בתש"ח. בית יד לבנים יוקם במתחם הסראיה בצפת, ובמקום נערכות כבר כעת חפירות הצלה של רשות העתיקות.
משפחת אדרעי, דור עשירי בארץ, הייתה מעמודי התווך של הקהילה בצפת. בני המשפחה סיפרו כי רפאל היה עד, עם חבריו, לעזיבת הבריטים את העיר, כמה שבועות לפני הקמת המדינה. הם מסרו את הבניינים הגבוהים בעיר לידי הערבים, שמיהרו להניף עליהם את דגלי סוריה. אדרעי עבר מבית לבית עד שהשיג דגל ישראל מאולתר, עלה לגג בית המלון שעמד בסמוך למבנה המשטרה הבריטית, חיבר תורן ותלה עליו את דגל ישראל תוך כדי שהוא סופג אש תופת.
"בעיתון שיצא לאור באותה העת בצפת, תואר המקרה ככזה שנטע רוח חדשה במגיני העיר, שהיו בנחיתות מספרית ולוגיסטית", סיפרו בני המשפחה. "עם שחרורה של צפת, עבר רפאל לגזרת הנגב, שם לחם ונפל כגיבור למען עצמאות ישראל".
"התגייסנו, שלושת האחים לבית מזל ואחינועם אדרעי ז"ל, לנצור, להוקיר ולהנציח את זכר הנופלים בני צפת, ובהם רפאל אדרעי ז"ל, דודנו", אמרו האחים רפאל, איל ומשה אדרעי. הם הוסיפו: "אנחנו רואים בפעילות זו שליחות וזכות גדולה, הן להנצחת זכרם של הלוחמים ועוז רוחם, והן בתיעוד ההיסטוריה של המאבק היהודי בארץ ישראל לדורותיו".
בתקופה הקרובה תתכנס הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בצפת כדי לאשר את הקמת המבנה.