עד המדינה שלמה (מומו) פילבר העיד היום (רביעי) בפעם האחרונה במשפטו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. העדות נמשכה יותר משלושה חודשים וכללה גם חקירה נגדית של ההגנה, ובסיומה עזב פילבר את בית המשפט מבלי לתת הצהרה כלשהי לתקשורת. בשבוע הבא יעלו להעיד דובר ראש הממשלה לשעבר שי חייק, ובשלישי צפויה לעלות העוזרת של ארנון מילצ'ן, הדס קליין.
שי חייק, נציין, יעיד לזמן קצר בלבד, שכן תצהירו הראשי הוגש בהסכמת הצדדים ולכן הוא צפוי להיחקר נגדית בלבד. הדס קליין תעיד על תיק 1000, תיק המתנות. בנובמבר האחרון, נזכיר, מסרה קליין עדות חדשה בפרשה. בין המידע שקליין העבירה אז למשטרה היה דיווח על כך שג'יימס פאקר קנה לשרה נתניהו צמיד זהב יוקרתי בשווי עשרות אלפי שקלים, בעת כהונתו של נתניהו כראש הממשלה.
4 צפייה בגלריה
תעיד בשבוע הבא. הדס קליין
תעיד בשבוע הבא. הדס קליין
תעיד בשבוע הבא. הדס קליין
(צילום: פייסבוק)
4 צפייה בגלריה
מצטרף לרשימת העדים. שי חייק מחוץ לרשות לניירות ערך ב-2018
מצטרף לרשימת העדים. שי חייק מחוץ לרשות לניירות ערך ב-2018
מצטרף לרשימת העדים. שי חייק מחוץ לרשות לניירות ערך ב-2018
(צילום: עמית שעל)
גם הבוקר הפרקליטה יהודית תירוש, ראש צוות תיק 4000, חקרה את פילבר בחקירה חוזרת. בדיון הקודם תירוש בדקה לגבי תאריכים אפשריים נוספים ל"פגישת ההנחיה" שבה לפי כתב האישום נתניהו הנחה את פילבר להיטיב עם בזק ושאול אלוביץ' לאחר מינויו למנכ"ל משרד התקשורת. בין היתר, הוצגו ראיות שמטרתן לשלול אפשרות שבתאריכים שאחרי פגישת פילבר ואלוביץ' התקיימה פגישה ראשונית בין נתניהו לפילבר. הפרקליטות הציגה גם מחקרי תקשורת שמראים כי עשרה ימים לפני מינוי פילבר, מלבד שתי פגישות רשמיות שקיים עד המדינה עם נתניהו, היו חלונות זמן נוספים שבהם ייתכן שהשניים נפגשו לאותה "פגישת הנחיה".
פילבר, מנגד, המשיך לטעון גם היום כי פגישת ההנחיה לא התקיימה לפני שנכנס לתפקידו. כשתירוש שאלה אותו אם הוא לכל הפחות יכול שלא לשלול שפגישת ההנחיה התקיימה בזמן שנפגש עם נתניהו בנושאי תקשורת לפני מינויו, הוא השיב כי "העדתי על הפגישה בצורה ברורה. בכל הפעמים, מהיום הראשון, אמרתי שהיא התקיימה בשבוע הראשון שלאחר המינוי שלי למנכ"ל משרד התקשורת".
ההגנה, נזכיר, הצליחה להטיל ספק משמעותי באפשרות שהפגישה אכן התקיימה במועד שעליו העיד פילבר, ובעקבות כך ביקשה הפרקליטות להרחיב את טווח התאריכים שבהם ייתכן שהתקיימה הפגישה. על אף שבקשת הפרקליטות לשנות את כתב האישום בהתאם נדחתה, היא עדיין יכולה לטעון ולנסות להוכיח שפגישת ההנחיה התקיימה בטווח התאריכים החדש.
4 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
חקירה חוזרת או מקצה שיפורים? פילבר
(צילום: יואב דודקביץ')
בכתב האישום נכתב כי זמן קצר לאחר המינוי נפגש פילבר עם נתניהו והונחה לגבי בזק ואלוביץ'. תירוש הציעה את התאריך 3 ביוני, ארבעה ימים לפני המינוי הרשמי, אך גם ב-10 ביוני.
"בחקירה הנגדית הוצגו לך נתונים שראו אתה לא פעיל באותו יום בטלפון בין 19:43 ל-23:36. הסנגור הניח בפניך שאז הייתה כנראה הפגישה שלך במשרד ראש הממשלה בנושא רשות השידור עם נתניהו. (ולכן פילבר הסביר שהפגישה לא עסקה בבזק, ג"מ)", אמרה תירוש. "הוצג לך שזו הייתה פגישה וממושכת של ארבע שעות".
התובעת הציגה גם הודעה של פילבר לאשתו, ובה נכתב "הוזמנתי להערב לבלפור בשמונה". הפגישה הייתה במשרד ראש הממשלה, אין חולק. פילבר אמר כי כנראה הועבר לבלפור.
תירוש הציגה התכתבות נוספת מ-7 ביוני ובה כתב פילבר "קיבלתי הודעה שעברתי", ורעייתו משיבה "מזל טוב". עד המדינה הסביר כי יום קודם לכן עבר ועדת בוחנים לשירות המדינה כמו כל המנכ"לים המיועדים למשרדי הממשלה. "כנראה שקיבלתי את ההודעה שהמינוי מאושר וביום ראשון אני עולה לממשלה", הסביר.
תירוש הציגה את יומן ראש הממשלה לאותו יום: "ב-19:30 אני רואה פגישה עם ח"כ דוד ביטן וב-20:00 עד 21:00 פגישה מושחרת", אמרה הפרקליטה. "אנו רואים ביומן שלא קבועה ישיבה ארוכה של ארבע שעות איתך, יש פה שתי פגישות אחרות. האם לא בהכרח שבכל השעות היית אצל מר נתניהו?", שאלה.
פילבר אמר כי "בעשרות מקרים מהסוג הזה אתה מגיע ללשכה ומחכה לפגישה. לפעמים יש פגישה אחת ארוכה אז אתה סוגר את הטלפון מתחילתה ועד סופה. יש מקרים שלפעמים היו יושבים ומחכים קצת. זה יכול להיות כך וזה יכול להיות כך". הוא ציין כי "לגבי פגישת ההנחיה, אם היא אכן התרחשה ב-20:00 בערב, אין סיבה שעד 23:00 בערב לא יהיה לי את הטלפון. כי פגישת ההנחיה הייתה 20 דקות. לא היה לפניה ואין אחריה, ואני חושב שהיא התקיימה אחרי כניסתי לתפקיד. גם אם היינו דנים על פרק הזמן הזה - יש פה בעייתיות. למה אני לא ניגש לטלפון שעה וחצי אחרי הפגישה? בפגישת ההנחיה יצאתי וחזרתי".
4 צפייה בגלריה
יהודית תירוש
יהודית תירוש
השופט העיר שאינו מרגיש בנוח עם חקירתה. התובעת יהודית תירוש
(צילום: יואב דודקביץ)
תירוש עברה עם פילבר על התאריך 10 ביוני, שלושה ימים אחרי מינויו הרשמי, וניסתה להראשון שייתכן ונפגש אז עם נתניהו לאותה פגישת הנחיה בהתאם ליומנו.
"בחקירה הנגדית אישרת לו שהפגישה עם נתניהו לא יכלה להתרחש בתאריך זה", אמרה תירוש. "בראשית אמרת שזה היה אחרי המינוי, בחקירות נתת את ה-10 כאופציה לקיום פגישת ההנחיה. בן צור הציג לך חוות דעת שבין 14:00 ל-16:00 אתה מאוכן באזור לשכת רה"מ ובין 15:00-14:00 התכתבת עם איתן צפריר, ולכן לא נפגשת עם נתניהו".
הסנגור בן צור ציין שפילבר סיפר כי הפגישה נערכה בשעות הערב, ועורך הדין ז'ק חן המייצג את אלוביץ' העיר: "זו לא חקירה חוזרת, זה מקצה שיפורים של הפרקליטות. העד כלוא בגרסתו השקרית".
תירוש המשיכה: "נאמר לך מחוות הדעת של האיכון שייתכן שהיית באזור. אני רוצה להניח בפניך שביומן שלך ישנה פגישה עם דוד שרן במשרד ראש הממשלה בין 14:00 ל-15:00. פגישה שנקבעה יומיים קודם ככל הנראה. תאשר לי שלשכת דוד שרן היא במשרד ראש הממשלה?". פילבר השיב בחיוב ואמר כי ראש הסגל שרן ישב חדר ליד נתניהו.
"ישנם שני חלונות זמן שבמשך רבע שעה אתה לא פעיל בטלפון", אמרה תירוש, ובן צור התערב ואמר כי נתניהו לא היה באותן השעות במקום. התובעת המשיכה בניסיון לחלץ מפילבר אם נתניהו בכלל סימן לו להיטיב עם אלוביץ' באותה ההזדמנות. "אתה לא יכול לשלול בזמן הזה אתה ב'אקווריום' ונמצא עם ראש הממשלה?", שאלה.
פילבר השיב כי "אני לא זוכר אם הייתה פגישה. כנראה שהייתה עם שרן ובטח לא בצהריים. היו לא מעט אינטרקציות עם שרן, הוא חנך מנכ"לים". השופט בר-עם העיר לתובעת כי הוא לא מרגיש בנוח עם חקירתה. "זו לא השלמה, אני לא מרגיש בנוח כשהעד אומר שהוא לא יודע ואומרים ושואלים אותו שוב 'אתה לא יכול לשלול'", אמר השופט.
פורסם לראשונה: 10:06, 29.06.22