משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על בכיר אמ"ן לשעבר, אל"מ במיל' טל דיליאן, ועל אישים וגופים נוספים שקשורים לתאגיד הסייבר "אינטלקסה". הסנקציות הוטלו על פיתוח, תפעול והפצה של תוכנות ריגול מסחריות נגד מטרות אמריקניות, כולל פקידי ממשל.
בהודעה האמריקנית נכתב כי התפשטות תוכנות הריגול המסחריות מציבה סיכונים ביטחוניים לארה"ב, שהולכים וגוברים. התוכנות נוצלו לרעה על-ידי שחקנים זרים כדי לאפשר הפרות של זכויות אדם. לפי ההודעה, מאז הקמתו ב-2019 פעלו תחת תאגיד "אינטלקסה" מגוון חברות סייבר התקפיות, שהציעו תוכנות ריגול וכלי מעקב מסחריים כדי לאפשר קמפיינים ממוקדים והמוניים. אותם כלים נארזו יחד תחת המותג "פרדטור", תוכנת ריגול שיכולה לחדור למגוון מכשירים אלקטרוניים באמצעות התקפות שבהן לא דרושה אינטרקציה של המשתמש.
2 צפייה בגלריה
 טל דיליאן
 טל דיליאן
טל דיליאן
(צילום: רויטרס)
ברגע שמכשיר אלקטרוני נגוע בתוכנת הריגול "פרדטור", ניתן למנף את התוכנה למגוון יכולות גניבת מידע ומעקב - כולל חילוץ לא מורשה של נתונים, מעקב אחר מיקום גיאוגרפי וגישה למגוון יישומים ומידע אישי במכשיר שנפגע. מפעילי תוכנת הריגול יכולים לאתר מידע רגיש של המשתמש - כולל אנשי קשר, יומני שיחות ומידע על הודעות והקלטות מהמכשיר.
תאגיד "אינטלקסה", שיש לו בסיס לקוחות בינלאומי, אפשר להפיץ את "פרדטור" ברחבי העולם - כולל למשטרים אוטוריטריים. חלק מהגורמים שהשתמשו ב"פרדטור" ניסו לרגל אחר פקידי ממשל אמריקנים, עיתונאים ומומחים. בנוסף ממשלות ברחבי העולם השתמשו בטכנולוגיה כדי להקל על דיכוי מתנגדי המשטר, ולאפשר הפרה של זכויות אדם ומעקב אחר עיתונאים. גם במדינות דמוקרטיות התברר שגורמים רשמיים השתמשו בתוכנת הריגול ועקבו אחר אזרחים ללא אישור.
2 צפייה בגלריה
טל דיליאן
טל דיליאן
(צילום: רויטרס)
על פי ההודעה האמריקנית, טל דיליאן הוא המייסד של "אינטלקסה", וה"אדריכל" מאחורי תוכנות הריגול שלו. התאגיד הוא רשת בינלאומית מורכבת של חברות מבוזרות, הנשלטות באופן מלא או חלקי על ידי דיליאן, גם באמצעות שרה אלכסנדרה פייסל חמו - זוגתו של דיליאן, בעלת אזרחות פולנית וקפריסאית, שגם נגדה הוטלו סנקציות.
הסנקציות האמריקניות מונעות גישה לרכוש, ואוסרות על אנשים בארה"ב לבצע עסקאות עם מי שנמצאים ברשימת הסנקציות. מוסדות פיננסיים וגורמים אחרים שנמצאים בקשר עסקי עם מי שמופיע ברשימה עלולים לחשוף את עצמם לסנקציות גם כן.