3 צפייה בגלריה
נסים גאון
נסים גאון
סייע למוסד ב"מבצע אחים". נסים גאון
(צילום: דוד רובינגר)
איש העסקים והפילנתרופ היהודי נסים גאון הלך לעולמו אמש (שלישי) בז'נבה שבשוויץ בגיל 100. הוא נחשב לאחד המנהיגים היהודים החשובים בעולם, נודע לאורך השנים כציוני מסור ואפילו סייע למוסד. בשנת 1973 גאון נבחר לשמש כנשיא הפדרציה הספרדית העולמית, והמשיך להחזיק בתפקיד עד למותו. בנוסף, במהלך השנים הוא שימש גם כסגן נשיא הקונגרס היהודי העולמי, וכן כנשיא המגבית היהודית וארגון הבונדס בשוויץ.
גאון נולד בסודן בשנת 1922 למשפחה יהודית-ספרדית, שהגיעה לבירה חרטום ממצרים ומקורה בטורקיה. אביו היה פקיד בכיר בממשל הבריטי, ושימש כמושל העיר פורט סודאן. גאון למד בבית הספר לכלכלה של לונדון, ולאחר שסיים את לימודיו התנדב בשנת 1940 לצבא הבריטי. במהלך מלחמת העולם השנייה הוא השתתף בקרבות באיטליה, עיראק ואיראן, וסיים את שירותו בשנת 1946 כקצין בדרגת קפטן. לאחר המלחמה גאון השתמש בכוחו ובקשריו כדי לסייע להעלאת ניצולים יהודים לארץ ישראל.
3 צפייה בגלריה
נסים גאון עם בגין וסאדאת
נסים גאון עם בגין וסאדאת
"נסים גאון ומנחם בגין היו ידידי נפש": גאון, בגין ונשיא מצרים סאדאת
(צילום: BGU)
עם תום המלחמה גאון החל לסחור בחומרי גלם והתעשר. הוא התמחה גם בסחר בדגנים ובחומרי הדברה, ועבר להתגורר בז'נבה יחד עם אישתו, רנה, שם הקים את חברת הנדל"ן "נגה". החברה שיתפה בין היתר פעולה גם עם חברת המלונות הבינלאומית "הילטון", ויחד הקימו מלונות בשוויץ, צרפת וניגריה. הונו האישי של גאון הוערך באמצע שנות ה-80 בכחמישה מיליארד דולרים. "נגה" פשטה את הרגל בשנת 1996, בעקבות סכסוך עם ממשלת רוסיה שהוביל לקשיים עסקיים.
גאון היה מקורב מאוד לשמעון פרס ולמנחם בגין. הנשיא יצחק הרצוג אף כינה את הקשר בין גאון לבגין כ"ידידות נפש". בשלהי שנת 1979 גאון היה אורחו האישי של בגין באסמאעיליה, בעת פגישתו עם נשיא מצרים דאז אנואר סאדאת. בעקבות חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים, גאון והקהילה היהודית הספרדית בז'נבה תרמו בשנת 1980 לשיקום בית הכנסת "שער השמיים" שבקהיר.
3 צפייה בגלריה
נסים גאון
נסים גאון
לחם באיטליה, איראן ובעיראק במלחמת העולם השנייה. נסים גאון
(באדיבות המשפחה )
במסגרת "מבצע אחים" להעלאת יהודי קהילת ביתא ישראל מאתיופיה, גאון סייע למוסד להקים את כפר הצלילה הפיקטיבי בסודן. לאורך הימים אנשי המוסד הפעילו את הכפר כאתר צלילה לגיטימי, עם ציוד, מדריכי צלילה ותיירים אמיתיים שבאו לנופש, בעוד שבלילות עולי אתיופיה הועלו על סירות גומי והועברו לאוניות של חיל הים שלקחו אותם לישראל.
בנוסף, גאון הקים בשנת 1972 את בית הכנסת הספרדי "היכל הנס" בז'נבה, ובשנת 1977 הוא ורעייתו הקימו את אצטדיון הכדורגל "אצטדיון גאון" שביפו. האצטדיון הכיל כ-4,000 מקומות ישיבה ושימש כמגרשה הביתי של קבוצת מכבי יפו.
בתו של גאון, מרגרט, נשואה לאיש העסקים יואל הרצוג, אחיו של הנשיא יצחק הרצוג. הנשיא הרצוג ספד לגאון: "נסים זכרו לברכה תמיד היה גאה במורשת יהדות המזרח, ותמך בישראל כל חייו באהבה גדולה. הוא הביא תרומה משמעותית לחברה הישראלית".