2 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
(צילום: shutterstock)
תביעה יוצאת דופן המגוללת מסכת של התעללות והתעמרות בשוטר מצד המפקד הממונה עליו הוכרה לאחר מאבק משפטי כ"תאונת עבודה", לאחר שהביטוח הלאומי חזר בו מסירובו והודיע כי יכיר בפגיעה הנפשית של השוטר כפגיעה שהתרחשה בעבודה ויקבע לו אחוזי נכות.
בקשתו של השוטר הוותיק והמצטיין להכיר ב"אירועים מיוחדים ובלתי שגרתיים", כלשונו, שאירעו במהלך עבודתו וגרמו לפגיעה נפשית וגופנית, כתאונת עבודה, נדחו תחילה בטענה שלא היה לשוטר "אירוע תאונתי". השוטר הגיש תביעה לבית הדין לעבודה וגולל בפניו השופטים את מסכת ההתעמרות שחווה מצד המפקד הממונה עליו בשטח, וכלל דוגמאות על שיחות מזלזלות ופוגעניות ובהאשמות מופרכות לדבריו.
2 צפייה בגלריה
האיגרת ששיגר בועז גולדנברג למפקדים במשטרה בנושא ההתעמרות בעבודה
האיגרת ששיגר בועז גולדנברג למפקדים במשטרה בנושא ההתעמרות בעבודה
האיגרת שנשלחה לשוטרים
"הייתי בהלם, הרגשתי כאילו יש רעידת אדמה מתחתיי", סיפר השוטר. "נכנסתי ללחץ והתבלבלו לי המילים בפה. הרגשתי שהבטן מתכווצת ושכל מפעל חיי שבניתי מתמוטט לי מול העיניים. הכול נמחק, ממש עלבון, זלזול וחוסר הערכה. לא יכולתי לענות לו באותו הרגע. ממש קפאתי במקום עם דמעות בעיניים", תיאר בתביעה.
לתביעה צורף גם דו"ח התרשמות של הקב"נית המשטרתית שטיפלה בשוטר עקב הלחץ הנפשי שהיה שרוי בו, ובו ציינה כי הוא נמצא במשבר תעסוקתי מתמשך. "התרשמתי כי הנ"ל סובל מסימפטומים פוסט-טראומתיים מובהקים על רקע משבר תעסוקתי מתמשך", כתבה הקב"נית. "נראה כי הטריגר להתעוררות הסימפטומים הינו היחסים המורכבים אל מול מפקדו. מהתרשמותי הנ"ל משלם מחיר כבד מאוד בדמות המצוקה הנפשית כאשר השלכותיה פוגעות בכל תפקודי חייו".
בעקבות פסיקת בית הדין לעבודה שיגר ניצב בועז גולדברג, ראש אגף משאבי אנוש במשטרה, איגרת לכלל השוטרים בעניין התעמרות בפקודים. "כארגון שחרט על דגלו את הטיפול בשוטר/ת כנדבך מרכזי, חובה עלינו לבחון את התופעה בארגון שלנו, להבין את המימדים והמאפיינים שלה ולהקים מנגנונים ארגוניים מקצועיים לטיפול יסודי בתופעה וצמצומה ככל שניתן", כתב גולדברג. "אבחון התופעה והטיפול בה ייעשה באופן מקצועי, רגיש ודיסקרטי, תוך תשומת לב להשלכות על השוטר, המפקד והיחידה".

עו"ד סאמי אבו ורדהעו"ד סאמי אבו ורדה
עורך הדין סאמי אבו ורדה שהגיש את התביעה אמר כי "התעמרות בעבודה הפכה בשנים האחרונות לבעיה שכיחה שמגיעה מדי פעם לידי תביעות מול המוסד לביטוח הלאומי, שעדיין אינו מוכן להכיר בכל המקרים הקשים הללו כפגיעה בעבודה כמו כל אירוע תואנתי אחר בעבודה". לדבריו, "במקרה של השוטר לאחר דיונים הגיעו בביטוח הלאומי להבנה שאכן הפגיעות הנפשיות נובעות מהתעמרות בעבודה והסכימו להכיר בנכותו הנפשית של השוטר".