כ-400 שוטרים, לוחמי מג"ב וכוחות תגבור נוספים עצרו ביומיים האחרונים 25 חשודים בסחר באמצעי לחימה לא חוקיים. החשודים הם פלסטינים מיהודה ושומרון ותושבי ישראל, וכן אישה שניצלה את אזרחותה הישראלית על מנת להעביר סוחרים ונשק ברכבה במחסומים ובמעברים. המעצרים התבצעו בתום פעילות חשאית של סוכן סמוי, שפעל במשך שמונה חודשים ברחבי יהודה ושומרון, במזרח ירושלים ובלוד. החשודים יובאו בהמשך היום בפני שופט להארכת מעצרם.
בעת פעילותו, ביצע הסוכן עשרות עסקאות ורכש 31 כלי נשק, בהם 22 אקדחים, תשעה רובי סער מסוג M-16 ושלושה רימוני רסס, שלפי החשד חלקם הוברחו מחוץ לגבולות ישראל. כמו כן, חלק מרובי הסער הוסבו מנשק "אייר-סופט" לנשק שביכולתו להרוג.
2 צפייה בגלריה
פעילות מעצרים שבוצעו במסגרת "פיצוח סוכן"
פעילות מעצרים שבוצעו במסגרת "פיצוח סוכן"
תיעוד מהמעצרים
(צילום: דוברות המשטרה)
2 צפייה בגלריה
פעילות מעצרים שבוצעו במסגרת "פיצוח סוכן"
פעילות מעצרים שבוצעו במסגרת "פיצוח סוכן"
(צילום: דוברות המשטרה)
הסוכן, שכונה "שופל" בקרב הסוחרים והופעל על ידי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים, החל את פעילותו באזור מחנה הפליטים שועפט והכפר ענאתה, ולאחר מכן התרחב לכיוון מרכז הארץ, יפו ושכם. במהלך פעילותו, הפליל הסוכן - שהיה בעל קשרים ראשוניים בתחום האמל"ח במזרח ירושלים, ובהמשך התחבר לגורמים משמעותיים יותר - עשרות סוחרים, הצעיר שבהם בן 19, וחלקם בעלי עבר ביטחוני.
מחירון כלי הנשק נע בין 70-30 אלף שקל לאקדח ו100-70 אף שקל לרובה סער, בעסקאות שבוצעו ברחבי הארץ. בחיפוש שנעשה בביתם של החשודים נתפסו כמה חלקי נשק ושלושה רכבים. כמו כן, הנשק שנרכש על ידי הסוכן הועבר למיצוי פורנזי במעבדות הזיהוי הפלילי של המשטרה.
באירוע שהתקיים הבוקר במחוז ירושלים - ובמסגרתו נחשפה זהותו של הסוכן והוענקה דרגת רב-נגד למפעילו, השוטר ע' - בירך השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על הצלחת המבצע: "נגיד כל הכבוד על העבודה והפעולה הזו ונזכור שעוד דקה אנחנו חייבים להמשיך, זה בנפשנו. אנחנו גאים בכם, אתן לכם את כל הגיבוי והתנאים הכי טובים כדי שתוכלו להצליח להציל את מדינת ישראל".
הוא הוסיף: "יכולתי לקחת כל מיני תפקידים בממשלה, אבל המשרד הזה זה הנשמה של מדינת ישראל. אם במשרד הזה מצליחים וקוצרים ניצחונות, זה לא רק ניצחון שלנו, זה ניצחון של מאות אלפי ילדים שהם הדבר הכי יקר לכולנו".
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי שיבח את המעורבים במבצע: "אני מברך את מחוז ירושלים והעומד בראשו, ניצב דורון תורג'מן, על הישג מרשים של הפעלת סוכן סמוי שהפליל עשרות חשודים בעבירות אמל"ח. חיי אדם רבים ניצלו בזכות פעולה זו, שכן אותם נשקים היו עלולים להגיע לידיים רעות. נמשיך לפעול נגד אותם עבריינים העוסקים באמל"ח לא חוקי, שחלקו משמש לפשיעה חמורה וחלקו זולג לפעילות טרור".
מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, מסר: "הפעלת הסוכן אפשרה להרים מסך ולחשוף עשרות סוחרי אמל"ח, להפלילם, לעצור אותם ולהביאם לדין. חשוב מכך, היא הרחיקה נשקים מסוכנים מהרחוב - נשקים שיכלו להוביל לפגיעה משמעותית בחיי אדם. זהו נדבך חשוב במאבק המתמשך שלנו נגד אותם עבריינים ונגד עבירות הנשק בחברה הערבית ובכלל. מאבק עיקש, נחוש ויום-יומי, המחייב אותנו לפעול בכל הכלים והאמצעים שברשותנו לשמירה על שלום הציבור וביטחונו".