3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
"נתניהו וקואליציית המושחתים שלו מנסים כל תרגיל אפשרי". ראש הממשלה
(צילום: מארק ישראל סאלם)
ברקע "יום השיתוק הלאומי" שמקיימים אנשי המחאה נגד המהפכה המשפטית, התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר (חמישי) לבג"ץ נגד חוק הנבצרות שאושר הבוקר סופית במליאה לאחר שעבר בקריאה שנייה ושלישית, שמטרתו למנוע את הוצאתו של ראש הממשלה לנבצרות.
לטענת התנועה, התיקון לחוק יסוד: הממשלה (חוק הנבצרות) שאושר במליאה קובע תנאים בלתי אפשריים להוצאת ראש ממשלה לנבצרות. "נתניהו וקואליציית המושחתים שלו מנסים כל תרגיל אפשרי בניסיונותיהם להימלט מאימת הדין", אמר יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא. "בגאוותם הם בטוחים שהם מעל לחוק, אבל מדינת ישראל וחוקיה חשובים וחזקים מהם. אנו נעמוד על המשמר כדי להציל את המדינה מציפורניהם המושחתות".

התנועה לאיכות השלטון, נזכיר, עתרה לבג"ץ לפני כחודש וחצי להוצאת נתניהו לנבצרות בשל הפרת הסדר ניגוד העניינים שלו, ומטרת התיקון לחוק שעבר אתמול היא למנוע את האפשרות של בג"ץ לדון בעתירה. התנועה טוענת כי מדובר בתיקון פרסונלי ש"חותר תחת הבסיס המשטרי בישראל לפיו הרשות השופטת מאזנת ובולמת את הרשות המבצעת והרשות המחוקקת – וכינונו הוא מעבר נוסף אל דיקטטורה".
עוד טוענת התנועה נגד תחולתו המידית של התיקון, בטענה שהוא "יוצר תקדים חדש ומסוכן - ככל שלא עולה בידי מי שאוחז בראשות הממשלה לשנות את ההסדרים החוקתיים, כך הוא הולך ומשנה אותם בהתאם לנוחיותו, נוכח הרוב המזדמן שברשותו".
חוק הנבצרות אושר כאמור בכנסת בקריאה שנייה ושלישית במליאה, לאחר דיון לילי שהחל אמש ונמשך עד שעות הבוקר המוקדמות. חברי הכנסת דוד ביטן ודוד אמסלם מהליכוד נעדרו מהמליאה, והחוק עבר בתמיכת 61 ח"כים בלבד - הרוב המינימלי הדרוש לאישור חוק יסוד.

3 צפייה בגלריה
דיון בעתירה למינוי ח"כ אריה דרעי
דיון בעתירה למינוי ח"כ אריה דרעי
"תיקון פרסונלי שחותר תחת הבסיס המשטרי בישראל". עו"ד אליעד שרגא
(צילום: אלכס קולומויסקי)
למרות שהקואליציה והאופוזיציה סיכמו ביניהן על דיון שיימשך עד 16 שעות, חברי הכנסת זאב אלקין ומרב בן ארי זיהו בשלב מסוים כי ייתכן שלקואליציה לא יהיו את 61 הח"כים הנדרשים - והחליטו למשוך את רשימת הדוברים מטעם האופוזיציה. בכך, ההצבעה שתוכננה להיות אתמול בשעות הצהריים, הסתיימה לבסוף ב-06:00 בבוקר. מלבד אמסלם וביטן נעדר גם ח"כ משה ארבל מש"ס, בשל מחלה.
החוק נועד להגן על ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני עתירות המבקשות להוציאו לנבצרות לאור המשפט המתנהל בעניינו, כפי שהוגשה בחודש שעבר על ידי התנועה לאיכות השלטון. לפי הצעת החוק, הוצאה לנבצרות תיעשה רק במקרה שבו ראש הממשלה יודיע בעצמו שאיננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו או במקרה שבו 75% מחברי הממשלה יבקשו להוציא את ראש הממשלה לנבצרות בניגוד לרצונו, ואז תובא הבקשה להצבעה בכנסת - שם יידרש רוב של 80 ח"כים למהלך.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
נתניהו ולוין המליאה, אתמול
(צילום: ערוץ כנסת)
במקרה כזה, על ראש הממשלה יהיה לכנס את הממשלה בתוך שלושה ימים ממועד הגשת הבקשה או במועד מאוחר יותר אם התבקש לכך בבקשה. אם ישיבת הממשלה לא כונסה בתוך שלושה ימים, יכנס מזכיר הממשלה את הממשלה באופן מיידי וממלא מקום ראש הממשלה ינהל את הישיבה. החלטת הממשלה במקרה זה תעמוד לתוקפה של שלושה ימים ותובא לאישור ועדת הכנסת. אם החלטת הממשלה ניתנה מטעמי בריאות, תהיה החלטת ועדת הכנסת גם על יסוד חוות דעת רפואית והיא תהיה רשאית לקבוע שהנבצרות תימשך לא יותר משבעה ימים מיום החלטת הממשלה. אם ראש הממשלה לא יגיש חוות דעת רפואית בהתאם לכללים, ייחשב הדבר כאילו הודיע על נבצרותו.
ועדת הכנסת תוכל להאריך את הנבצרות לתקופה שלא תימשך יותר מ-21 ימים בכל פעם, ובלבד שהתקופה כולה לא תעלה על 100 ימים. סיום נבצרותו הזמנית של ראש הממשלה, אם זו נקבעה על ידי הממשלה ואושרה על ידי ועדת הכנסת וכן הארכת תקופת הנבצרות, תיעשה בהחלטה של ועדת הכנסת ואם נקבעה הנבצרות מטעמי בריאות - על יסוד חוות דעת רפואית. הוראות בדבר כינוס הכנסת או הוועדות בזמן פגרה לא יחולו לעניין זה. לפי הייעוץ המשפטי של הכנסת, נתניהו עצמו הורשה להשתתף בהצבעה ולא היה מנוע מטעמי ניגוד עניינים.