סימונה הלפרין, ראש חטיבת אירו-אסיה במשרד החוץ וממלאת-מקום שגריר ישראל באוקראינה, סיפרה הבוקר (ראשון) על הסיוע לישראלים שעדיין נמצאים במדינה מוכת הקרבות. בריאיון לאולפן ynet אמרה הלפרין: "להערכתנו, מתוך 12 עד 14 אלף ישראלים שהיו באוקראינה ערב פרוץ המלחמה, כרגע נשארו פחות מ-1,500. אנחנו נתקלים במקרים רבים מאוד של ישראלים שאין להם מסמכי נסיעה בתוקף, אין להם דרכו בתוקף או שהוא פג תוקף או כי אבד במהלך המנוסה.
"אנחנו רואים בזמן האחרון שמספר הישראלים שיוצאים מהמדינה יורד והופך לטפטוף, למספרים נמוכים מאוד ברמה של לא יותר מכמה עשרות במהלך היום מכל הגבולות. ממה שאנחנו יודעים, כמחצית מאלה שנשארו לא מתכוונים בכלל לצאת. זה לא בהכרח מכיוון שהם במקומות בטוחים, לפעמים זה מכיוון שהם לכודים או נמצאים במקומות שהם תחת לחימה ולכן העזיבה מסוכנת".
1 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
(צילום: רויטרס)
הלפרין, ששוהה בגבול פולין-אוקראינה, אמרה עוד: "בטוח עבורם להישאר במקום שבו הם נמצאים, בין אם זה בדירות עצמן, במרתפי הבניינים או בתחנות מטרו שמשמשות מקלט זמני. אני קוראת לכל הישראלים שעדיין לא נרשמו לעשות את זה. כל אלה שנרשמו מקבלים מאיתנו מסרונים ומיילים עם עדכון תמונת מצב, כולל איזה דרך מעברים מומלץ לצאת. לצד זה אנחנו מתמקדים מאוד בעשייה של סיוע לאוקראינה, ואני רוצה להדגיש שהסיוע של משרד החוץ לא מופנה ספציפית לישראלים או ליהודים אלא גם כסיוע הומניטרי כחלק מהיחסים הטובים שלנו עם ממשלת אוקראינה".
- ראש הממשלה שוחח ארוכות עם זלנסקי, האם נערכים בירושלים לאירוח פסגה בין פוטין לזלנסקי כדי להפסיק את המלחמה? "ראש ממשלת ישראל התבקש והתגייס לסייע בשיח הדוק. כפי שכולנו רואים, הוא משוחח באופן מאוד תדיר גם עם נשיא אוקראינה זלנסקי וגם עם נשיא רוסיה פוטין. לישראל יש יחסים מאוד הדוקים קרובים אסטרטגיים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה. אתם יכולים להבין לבד שיש נושאים מורכבים שנדונים בשיחות. לצערי אני לא יכולה לפרט בפורום הזה, אבל אני כן יכולה לומר שאנחנו מגויסים ונסייע ככל שאפשר כדי לעצור את המלחמה".


דני דנון, לשעבר שגריר ישראל באו"ם, התייחס במשדר למהלכים הדיפלומטיים לעצירת המלחמה. לדבריו, "יש תפישה שפוטין הוא כל יכול, לא אכפת לו מהעולם. זה לא מדויק. אולי יש לו קריטריונים שונים מאשר לכל מדינה אחרת, אבל גם לו יש שעון חול מדיני שלוחץ עליו, שעון חול כלכלי. ברוסיה המצב הוא לא כמו באוקראינה אבל מתחילים לעמוד בתורים, מתחילים לראות מצוקה של מזומנים. אנחנו שומעים את האוליגרכים שהוא גידל, היום חלקם יוצאים נגדו.
"מבחינת פוטין הדבר הרצוי הוא החלפה של המשטר באוקראינה. זה הדבר שהם אוהבים לעשות - לשים בובה ולשלוט דרכה. המצוי יכול להיות שבסוף תהיה אמירה של המשטר הקיים שבה הם מתחייבים לא להצטרף לאיחוד האירופי, לא להצטרף לנאט"ו, ומבחינתו זה יהיה הישג שהוא יוכל להציג, 'הנה, הצלחתי לבלום את ההשתלטות של כוחות המערב'".