שלוש שריפות פרצו אחר הצהריים (שני) באזור קיבוץ ניר עם שבמועצה האזורית שער הנגב. מכבאות והצלה נמסר כי השריפות נגרמו בשל בלוני תבערה שהופרחו מרצועת עזה.
מדוברות כבאות והצלה לישראל מחוז דרום נמסר כי לוחמי האש יחד עם גרורי צה"ל, קק"ל ורבש"ץ הוזעקו אל שלושה מוקדים של שריפות קוצים בתחום המועצה האזורית שער הנגב. חוקר שריפות מכבאות והצלה מחוז דרום קבע כי הן נגרמו מבלוני תבערה.
4 צפייה בגלריה
מספר שריפות באזור עוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה
מספר שריפות באזור עוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה
אחד ממוקדי השריפה ליד ניר עם
4 צפייה בגלריה
מספר שריפות באזור עוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה
מספר שריפות באזור עוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה
מוקד שריפה ליד ניר עם
שלשום הופרחו עשרות צרורות של בלונים משטח הרצועה לכיוון עוטף עזה, אולם הבלונים לא נשאו חומרי נפץ או תבערה – אלא תמונות של הרוגים מהעימותים האחרונים מול צה"ל וכן תמונות של ראשי הזרועות הצבאיות ברצועה. בנוסף נשאו הבלונים מסרי אזהרה לישראל. באחד מהם נכתב בעברית קלוקלת: "תכונן לגיהנום".
דובר אחת מיחידות בלוני התבערה בעזה אמר: "הבלונים שהופרחו היום הם מסר ראשוני לישראל ועליה להפנים אותו – אם היא תמשיך לכפות מצור על הרצועה – נעסיק את יישובי העוטף בבלונים שלנו. לא נקבל את המשך המצור ואת הסחיטה ההומניטרית שעזה חווה".
"בלוני הדמה" הופרחו אחרי שבסוף השבוע שעבר שמר חמאס על רגיעה, ולא שלח מתפרעים לגבולה של הרצועה כפי שעשה בימים קודמים. ארגון הטרור הפלסטיני מנהל בשבועות האחרונים קמפיין לחץ על ישראל, שכלל כבר כמה אירועים של הפרחות בלוני תבערה או התפרעויות אלימות סמוך לגדר הגבול – שאחת מהן לפני שבועיים בדיוק הסתיימה בירי מטווח אפס לראשו של לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי, שמת מפצעיו כמה ימים לאחר מכן.

האירועים האלימים ואיומי חמאס מגיעים על רקע המבוי הסתום בשיחות על הסדרה ארוכת טווח בעזה, מגעים שהחלו עם הפסקת האש שסיימה את מבצע "שומר החומות" בחודש מאי. בשבוע שעבר פרסם חמאס הודעה ולפיה "העם בעזה נחוש לקבל את כל דרישותיו ולסיים את המצור. לא נקבל עוד את ההקלות ההדרגתיות, וכל האפשרויות, הכלים והאמצעים פתוחים וזמינים ללחוץ על ישראל".
חמאס מקשיח עמדות המשא ומתן להסדרה מול ישראל חרף כניסתו של השליח הקטארי, מוחמד אל-עמאדי, לרצועה. אחרי שנכנס בלילה שבין חמישי לשישי, אל-עמאדי החל לנהל דיונים ברצועה עם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, אך לפי שעה ארגון הטרור הפלסטיני ממשיך להתעקש שההסלמה בפעולות על גדר המערכת תימשך גם בימים הבאים.
בלילה שבו נכנס השליח הקטארי לעזה - לא התרחשו כאמור "הטרדות ליליות" סמוך לגבול, אך יום קודם לכן כן נערכו התפרעויות שכאלו, והן כללו גם השלכת מטעני חבלה לעבר הגבול. הפלסטינים דיווחו אז על צעיר שנורה למוות מאש צה"ל.
4 צפייה בגלריה
פלסטינים מפריחים בלונים עם תמונות הרוגים מהעימותים ומסרי איום
פלסטינים מפריחים בלונים עם תמונות הרוגים מהעימותים ומסרי איום
שלשום: פלסטינים הפריחו בלונים עם מסרים מאיימים
(צילום:AFP)
הנהגת חמאס הודיעה לשליח הקטארי כי היא מסרבת לקבל את ההתערבות הישראלית במענק, שבאמצעות שב"כ מאשרת את רשימת הזכאים למענק החודשי על סך 100 דולרים מכספי המענק הקטארי. מדובר על 100 אלף שמות שחמאס מכין ומגיש לקטארים. לפי גורמים ברצועה, ישראל הסירה מהרשימה המקורית שהגיש חמאס לשליח הקטארי מספר רב של אנשים, ייתכן שאלפים, בשל טענה כי הם משויכים לארגון.
אותם גורמים ברצועה ציינו כי הנהגת חמאס זעמה על ההסרה הישראלית של שמות זכאים למענק. עם זאת, חמאס לא הביע התנגדות להכנסת המענק שמתוכנן לחודש ספטמבר במתווה החדש שגיבשו קטאר והאו"ם. יצוין כי המתווה החדש הוא חלקי ואינו כולל לפי שעה פתרון לתשלום משכורות פקידי חמאס ברצועה. הצדדים המתווכים עדיין מנסים לגבש פתרון לסוגיה.
הנהגת חמאס הבהירה לשליח הקטארי במהלך השיחות עמו כי פעולות ההסלמה על הגדר יימשכו עד שיושגו כל דרישותיו שאותן הוא מגדיר "הסרה מוחלטת של המצור על רצועת עזה". עוד הבהירה הנהגת חמאס כי כל ההקלות הישראליות האחרונות לרצועת עזה, שלמעשה השיבו את המצב ברצועה למה שהיה ערב מבצע "שומר החומות", הינן זריית חול בעיניים ותו לא.