אם לא נבלום את הדהירה המטורפת הזו שמוביל ראש ממשלה נאשם בפלילים שעומד למשפט, זוֹ תִּהְיֶה מְדִינָה שֶׁשָּׁטָה אֶל סוּפָה וְאֶל סוֹפָהּ. סופה של המדינה הדמוקרטית היהודית. אולי תישאר מדינה, אולם זו כבר לא תהיה המדינה שהקימו האבות המייסדים, זו לא תהיה המדינה שמגילת העצמאות היא המגדלור שלה, המדינה שחבריי, אתם ואני נלחמנו עליה ועבורה במשך עשרות שנים.
3 צפייה בגלריה
יובל דיסקין
יובל דיסקין
יובל דיסקין

לא מתנצלים ולא מהססים. מחאה שונה

אין יותר מקום להתנצלויות, אין מקום לרפיסות או להיסוס במאבק שלנו לשימור הדמוקרטיה ושלטון החוק. המסר שלנו חייב להיות חד, ברור, נוקב ובעיקר בלתי מתפשר. על מנת שהמאבק שלנו יהיה אפקטיבי וישיג את מטרותיו - הפעולות בהן עלינו לנקוט חייבות להיות שונות.
פעולות המחאה שלנו חייבות להיות חוקיות וגלויות לחלוטין, והן חייבות להבהיר מיידית, שלא נאפשר לחסל סופית את חזון האבות המייסדים, למחוק את עקרונות מגילת העצמאות, לחסל את האיזון בין הרשויות, להגן על שחיתות שלטונית באמצעות רפורמה משפטית מעוותת. לא נאפשר להשליט עלינו את עריצות הרוב.
ההפגנות הן מקור הכוח והלגיטימציה של המאבק. אולם במצב החירום הדמוקרטי / לאומי שנוצר יש לטפל במקביל במהלכים הרבה יותר נחרצים וברורים. הדרך הטובה ביותר והמהירה ביותר היא השבתה של המדינה, או לפחות השבתה של חלקים ממנה. רצוי שזה יהיה בסיוע ההסתדרות אולם גם אם לא, נצטרך לחשוב על רעיונות יצירתיים להשבית את המדינה.
"המיעוט" שמתנגד במיוחד למהפיכה המשפטית והמשטרית הוא בעצם "הרוב" כשזה מגיע לנשיאה בנטל. ההיי טק, הרופאים, עורכי הדין, האקדמיה, ועוד
שביתות כאלו יסבירו ל"רוב" שדווקא במגזרים החיוניים של המדינה, "המיעוט" שמתנגד במיוחד למהפכה המשפטית והמשטרית, הוא בעצם "הרוב" כשזה מגיע לנשיאה בנטל. ההיי טק, הרופאים, עורכי הדין, האקדמיה, ועוד. הלהט"בים שנמצאים חזק על הכוונות של "השר המיוחד לענייני חינוך" מעוז, שזורים עמוק בכל מערכת אפשרית בארץ. מיעוט אחר שנמצא תדיר על הכוונת של הימין הקיצוני, הוא המיעוט הערבי שחלקו באוכלוסייה הוא כ–20%. פרסומים אחרונים של משרד הבריאות מראים כי מיעוט זה מהווה כבר כמעט מחצית ממקבלי הרישיון ברפואה, מחצית מהאחים והאחיות החדשים, ויותר ממחצית מרופאי השיניים ומהרוקחים.
בשורה התחתונה, כמעט אחד מכל שני אזרחים לא הצביע בעד הממשלה הרעה הזו. כוחם של "המיעוטים" הוא רב, ואפשר יהיה להסביר באמצעות שביתות בלשון שאינה משתמעת לשני פנים, כי עם חצי עם אי אפשר לנהל מדינה.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
(צילום: EPA)

קשה להפריז בחשיבותה של הדמוקרטיה

קשה להפריז בחשיבותה של דמוקרטיה שבמרכזה שלטון החוק, זכויות אזרח, ושיוויון מלא (כולל בפני החוק). הדמוקרטיה היא זו המאפשרת לנו לחיות במורכבות הדמוגרפית, הדתית והלאומית המאתגרת של המדינה שלנו, אל מול האתגרים הביטחוניים והכלכליים שלה. יסודות בריאים של הדמוקרטיה הם המכנה המשותף הבסיסי ביותר עליו ניתן להסכים בין כל חלקי החברה והעם, והם הדבק המאפשר לנו לקיים חברה ישראלית כל כך מורכבת, ולהיות חלק מהעולם הנאור שאליו אנו רוצים להשתייך. פגיעה בהם שהחלה כבר בחקיקת "חוק הלאום" הגזעני, תהיה הרת אסון.
דמוקרטיה אמיתית וחזקה היא כלי הנשק החזק ביותר שלנו בשכונה המזרח תיכונית הקשוחה שבה אנו חיים, משום שהיא מהווה את השוני בינינו לבין המדינות המקיפות אותנו, היא גם היתרון המוסרי שלנו עליהן, וזה אינו פחות חשוב מהיתרון הטכנולוגי והצבאי.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לוין ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)

המשילות היחידה שאבדה היא המשילות השלטונית על הארץ

"אני משיק היום את השלב הראשון של רפורמת המשילות, שתכליתה חיזוק הדמוקרטיה, שיקום המשילות, השבת האמון במערכת המשפט והשבת האיזון בין שלוש רשויות השלטון", אמר שר המשפטים יריב לוין בנאום ההשקה של רפורמת המשילות שלו.
מדובר פה על עיקור בית המשפט העליון שמשמעותו היא פגיעה חמורה באיזון בין הרשויות, על שליטה פוליטית מוחלטת במינוי שופטים, על מינויים פוליטים בתפקידי מפתח שירקיבו את המערכת הממשלתית
כל אזרח במדינה יודע כי המשילות העיקרית שאבדה לנו בתקופת ממשלות נתניהו, היא המשילות השלטונית על המדינה. "ראש ממשלה חזק מהימין" ביבי קרא לעצמו בקמפייני הבחירות, אולם מדינת ישראל הפכה להיות בתקופת ממשלותיו למדינה רוויית אמצעי לחימה בלתי חוקיים, מוכת פשע, דמי חסות, רציחות, אלימות בכבישים. זו מדינה שמנוהלת בפועל על ידי משפחות פשע וארגוני פשיעה. אובדן המשילות הזה הפך להיות איום מוביל בסדר גודל לאומי. זו המשילות שאנחנו חייבים להחזיר.
את המשמעות של הרפורמה של יריב לוין ושמחה רוטמן הסבירו היטב 620 עורכי דין במכתבם: "מי שכותב את החוק, מחליט עבור עצמו אם הוא מקיים את החוק, שולט בבחירת השופטים וגם מוסמך לעקוף את פסיקתם - איננו כפוף למעשה לחוק".
מדובר פה על עיקור בית המשפט העליון שמשמעותו היא פגיעה חמורה באיזון בין הרשויות, על שליטה פוליטית מוחלטת במינוי שופטים, על מינויים פוליטים בתפקידי מפתח שירקיבו את המערכת הממשלתית, על מחיקתם של היועצים המשפטיים שהם "שומרי הסף" במשרדי הממשלה, על הגנה מוחלטת על נבחרי ציבור עבריינים / נאשמים בפלילים מפני החוק. זו רפורמה שנועדה לאפשר את השחיתות השלטונית ההולכת ופושה בנו.

להניח את האגו בצד. להסכים על המטרות הבסיסיות ביותר

האגו הוא מכשול חמור כשמנסים להתאחד למאבק צודק. חייבים להסכים להניח את האגו בצד, לאחד כוחות, לפעול בתיאום ולהיות כל הזמן ממוקדים במטרה. אסור שהמאבק יהיה מבוזר ליותר מדי מטרות. לצורך זה חייבים להסכים על מטרות המחאה באופן שכמה שיותר תומכים וארגונים יוכלו להזדהות איתן ולהשתלב. במאבק. אני סבור שהמטרות הללו הן:
• הגנה על יסודות הדמוקרטיה: אנחנו נגד פסקת התגברות וביטול עילת הסבירות. אנחנו דורשים מערכת משפט עצמאית וחזקה ובית משפט עליון בעל כוח שיוכל להגן על חוקי היסוד, על זכויות האזרח, על זכויות המיעוטים.
• מאבק בכפייה הדתית והחינוכית: לא נאפשר להחדיר את הדעות החשוכות של הרב טאו, אבי מעוז וחברי הם התומכים בהדרת נשים, בשנאת להט"בים למערכת החינוך שלנו. לא נאפשר את השלטת התיאוקרטיה הדתית היהודית של מעוז, סמוטריץ' ובן גביר עלינו.
• מאבק בלתי מתפשר בגזענות על כל סוגיה: נדרוש לעקור כל סממן של גזענות מהשיח במדינת ישראל. העליונות היהודית הגזענית אינה הזהות היהודית שלנו.
• נשיאה שווה בנטל: אנחנו חייבים לחזק ולשלב את האוכלוסיות המוחלשות. חיזוקן הוא לטובתן וגם על מנת שהנטל יתחלק בצורה שווה. לא נוכל לקיים מדינה שבעוד 30 שנה לכל היותר, שליש מהאוכלוסיה יצטרך לסחוב את השני שליש הנותרים על גבו.
המאבק הזה יכול להיות כור היתוך שיאפשר את לידתם המחודשת של כוחות ליבראלים ציונים שמבינים את תפקידם ההיסטורי בשמירת ציביונה של המדינה

התקווה

המאבק הזה יכול להיות כור היתוך שיאפשר את לידתם המחודשת של כוחות ליבראלים ציונים שמבינים את תפקידם ההיסטורי בשמירת ציביונה של המדינה. כוחות ליבראלים אלו יחושלו באמצעות המחאה, יצמיחו קאדר חזק של תומכים והנהגה ויוכלו להחזיר את המדינה למסלול שהתוותה מגילת העצמאות שצריך להיות תמיד לנגד עינינו: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות".
יובל דיסקין היה ראש שב"כ