נשיא המדינה יישא נאום מיוחד לאומה, בערב שלפני השביתה המתוכננת נגד המהפכה המשפטית, ורגע לפני תחילתן של ההצבעות הראשונות על חוקי הקואליציה: הנשיא יצחק הרצוג יישא את נאומו הערב ב-8, והנאום - שהוגדר כ"מיוחד" - יועבר דרך הפלטפורמות של בית הנשיא.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה וראש המוסד העניקו תעודות הצטיינות לשניים- עשר מצטיינות ומצטייני המוסד
נשיא המדינה וראש המוסד העניקו תעודות הצטיינות לשניים- עשר מצטיינות ומצטייני המוסד
הנשיא הרצוג. נאום על רקע ההסלמה ברטוריקה והשביתה מחר
(צילום: חיים צח/ לע״מ)
הרקע לנאום הוא גם הניסיון להגיע להידברות בין הצדדים וההסלמה ברטוריקה בימים האחרונים. רק אתמול ראשי הקואליציה אמרו כי עצם קיומו של דיון בבג"ץ על נבצרות לנתניהו - דיון שעדיין כלל לא הוחלט שיתקיים - הוא "ניסיון הדחה, כמו הפיכה צבאית", וח"כ טלי גוטליב מהליכוד אמרה כי היא "מאשימה את נשיאת בית המשפט העליון בפיגוע" בשכונת רמות.
בשביתה מחר נגד המהפכה המשפטית, שבמוקד שלה הפגנה בצהריים בירושלים, ייטלו חלק רופאות ורופאים, נשות ואנשי מערך בריאות הנפש, חברות הייטק רבות, משרדי עורכי דין, עסקים קטנים, מסעדות, אדריכלים וגם שכירים מענפים וסקטורים שאינם חלק מהתארגנות והודיעו עצמאית למעסיקים על היעדרות מהעבודה. ההסתדרות אינה חלק מהשביתה.
במקביל, שר החינוך יואב קיש אמר היום כי מערכת החינוך תפעל מחר כסדרה, למרות התוכניות של חברות במשק לשבות כמחאה על המהפכה המשפטית. "אם מורים ותלמידים לא יהיו נוכחים – יירשם לתלמידים חיסור והמורים לא יקבלו תשלום", הבהיר קיש בתדרוך לכתבים. "אני קורא להשאיר את מערכת החינוך מחוץ לעניין הפוליטי. התחייבנו לא לערב פוליטיקה במערכת החינוך".
3 צפייה בגלריה
שר החינוך יואב קיש ומנכ"ל המשרד אסף צלאל
שר החינוך יואב קיש ומנכ"ל המשרד אסף צלאל
השר קיש. "מערכת החינוך צריכה להישאר ממלכתית"
(צילום: דוברות משרד החינוך)
לדברי קיש, מערכת החינוך צריכה להישאר מחוץ לוויכוח ולדיון הפוליטי. "מערכת החינוך צריכה להישאר ממלכתית. אני מאמין בזכות ההפגנה שהיא קריטית, אך אני חושב שלא צריך להכניס אותה בין כותלי בתי הספר. הדיון כדיון לגיטימי והכרחי במדינה דמוקרטית, אבל לקחת את הדיון ולכפות דעה או להוביל מאבק חד-צדדי זה פסול. נכון לקיים דיון במערכת החינוך, אבל לקחת צד זה פסול". לגבי סוגיית נקיטת עמדה על ידי מוסדות להשכלה גבוהה, אמר קיש כי הנושא ייבחן במל"ג.
מנהל הגימנסיה הרצליה בתל אביב, זאב דגני, קרא להורים ולתלמידים לעלות לירושלים ולהפגין מחר מול הכנסת – ולא להגיע לבית הספר. "אני מזמין את כולם. אנחנו מאפשרים לתלמידים שלנו בי', י"א וי"ב שרוצים להצטרף להורים ורוצים לנסוע ולהיות יחד איתנו. ההנהלה עולה לירושלים מחר. אנחנו עושים הכול כדי לשמור על הדמוקרטיה שכל כך יקרה לנו ורגע לפני ריסוק. אני מזמין את כולם לקחת יום ולהקדיש אותו למלחמה כנגד העוולות והתופעות שהולכות להתרחש כאן בארץ".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו בישיבת הממשלה. "אי אפשר לכפות שביתה על רבים שלא רוצים זאת"
(צילום: EPA)
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה כי "אני מבקר בחריפות את הקריאות להפרת חוק, למרי אזרחי, לפגיעה מכוונת במשק, ואפילו לשימוש בנשק, מצד מי שמתנגדים למדיניות הממשלה. הממשלה קיבלה את אמון העם בבחירות דמוקרטיות וקיבלה מנדט ברור מאזרחי ישראל. איש אינו יכול לערער זאת. איש אינו מערער גם על הזכות להפגין, אבל אי אפשר ואסור לקרוא לאלימות, לפעול באלימות, לקרוא למרי אזרחי, לכפות שביתה על רבים שאינם רוצים זאת".
נתניהו, שהיה חבר בממשלת הליכוד שיזמה את ההתנתקות ואף הצביע בעד התוכנית, אמר כי "עם כל הביקורת העצומה שהייתה לנו בזמן ההתנתקות נגד ממשלה שעקרה אלפי יהודים מבתיהם, ואפילו מקבריהם, הימין לא נהג כך. לא השבתנו את המדינה, לא קראנו למרי אזרחי, גינינו בתוקף קריאות להשתמטות משירות צבאי וכל קריאה לשימוש בנשק. הדמוקרטיה היא שלטון הרוב ולא שלטון הרובה".
במקביל, היום הוגשה לבג"ץ עתירה נגד תוכנית נתניהו-לוין, שבה נטען כי בית המשפט נדרש לקבוע שלכנסת אין סמכות לבטל את הביקורת השיפוטית עליה. בעתירה שהגישו בין השאר תמי ויובל ארד, משה בוגי יעלון, דן חלוץ, חתן הנובל פרופ' דניאל כהנמן ועותרים נוספים, נכתב כי "החקיקה החדשה כוללת 'מלכוד חוקתי' שנועד לשתק ולהשתיק את בית המשפט ויהפוך את ישראל לדמוקרטיה חלולה שבה יש רשות אחת בלבד – המבצעת".
עוד נטען בעתירה כי "הדורסנות שבה מנוהל המהלך לשינוי החקיקתי המוצע הוא שבירה יסודית של הכללים, ופגיעה אנושה בדמוקרטיה. השער בפני הסמכות לביקורת שיפוטית על חקיקה במדינת ישראל עלול להיסגר".

תוכנית קיש למערכת החינוך: "ממשבר ליציבות וצמיחה"

השר קיש הציג בתדרוך שקיים עם מנכ"ל משרדו אסף צלאל את תוכניתו ליציאת מערכת החינוך ממה שהגדיר "משבר מתמשך", לקראת חזרה ל"יציבות וצמיחה". קיש אמר כי מערכת החינוך נמצאת במשבר מתמשך על רקע אפקט הקורונה. במסגרתו, לדברי קיש, קיים מחסור באנשי חינוך וכוח אדם, מחסור חמור בכיתות, בירוקרטיה וחסמים למנהלים, פגיעה קשה במעמד המורה וקריסה של מערכת החינוך המיוחד.

קיש ציין כי אחד הכלים להתמודדות עם המחסור בכוח אדם יהיה באמצעות הגדלה של מספר החיילים העוסקים בהדרכה למערכת החינוך. כלי נוסף, לדבריו, הוא הכרה בהוראה כמקצוע מועדף לחיילים משוחררים. אמצעים נוספים להתמודדות עם המחסור יהיו בהגדלת המשרה למורים ל-100% וקיצור ההכשרות שלהם.
במקביל, שר החינוך הבהיר כי בכוונתו לקדם פתיחת אזורי רישום לרשויות שיהיו מעוניינות בכך - בניגוד למדיניות משרד החינוך עד כה. אזורי הרישום יאפשרו להורים לתלמידים לבחור איפה ילמדו ילדיהם, בניגוד למדיניות שהייתה נהוגה עד כה - במסגרתה הרשות המקומית קובעת את רישום התלמידים לבית ספר קרוב למקום המגורים. "יש כאן פוטנציאל. חלשים יוכלו להגיע לבתי ספר חזקים ובתי ספר יוכלו לבחור ייחודיות ולהתחזק", הוא אמר.
שר החינוך ציין כי הוא תומך גם בהכנסת לימודי ליבה למערכת החינוך של המגזר החרדי, אבל "לא בכפייה", כלשונו. הוא ציין כי יש למצוא את הדרכים הנכונות לכך, ואמר שמתקיימות שיחות בנושא עם השר במשרד החינוך חיים ביטון. על ביטול רפורמת הבגרויות של השרה לשעבר שאשא ביטון אמר קיש כי מתגבשת בימים אלה תוכנית חדשה שבה יהיה מבחן חציוני בר השוואה.
קיש התייחס גם לתופעת האלימות בבתי הספר שרווחת בחודשים האחרונים יותר ויותר. הוא אמר כי מערכת החינוך נקטה בקו של הכלה מוגזמת, ותחתיו יאפשר המשרד להרחיק תלמידים אלימים ולהעבירם למסגרות מתאימות. "יש גבול מסוים שכשחוצים אותו אי אפשר להכיל. ניתן גיבוי למנהלים ולא נסבול אלימות במערכת החינוך", הוא אמר. קיש הבהיר כי יתמוך גם בהשעיה של מורים אלימים, שהשעייתם תדרוש גיבוש של כללים ומנגנון. לגבי החינוך המיוחד, אמר קיש כי הורה להקים ועדה מקצועית בראשות עמוס שפירא – כדי שזו תבחן לעומק את הנושא. לחיזוק מעמד המורה אמר כי הוא תומך בהנהגת קימה כשמורה נכנס לכיתה. "לא נחייב, אך נעודד מנהל שיבחר להנהיג זאת בבית הספר. נתמוך בו ונחזק אותו", אמר קיש.
פורסם לראשונה: 15:27, 12.02.23