בלי מופעי אמנים ובלי זיקוקים: ברשויות המקומיות שוקלים בכובד ראש כיצד לקיים השנה את אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות, שהמעבר ביניהם טעון ורגשי כל שנה, אך הפעם - בצל המלחמה וטראומת 7 באוקטובר - הוא צפוי להיות מורכב במיוחד.
3 צפייה בגלריה
טקס משואות ערב יום העצמאות 75
טקס משואות ערב יום העצמאות 75
טקס המשואות בשנה שעברה
(צילום: שלו שלום)
יום הזיכרון השנה יהיה אחד הקשים ביותר מאז קום המדינה עם מספר נרצחים והרוגים שממשיך לעלות גם בימים אלה, וכמובן - 134 חטופים שעדיין נמצאים בשבי חמאס בעזה. גם את חגיגות חג הפורים התלבטו רשויות רבות אם לקיים ובאיזה סדר גודל, ובסופו של דבר הלך הרוח הציבורי הכריע וברוב הערים קוימו אירועים מקומיים ומצומצמים.
כעת, עם הפנים לאירועי יום העצמאות, שמדי שנה מאופיינים בהופעות ענק עם אמנים מהשורה הראשונה, מופעי זיקוקים, דוכני מזון ושתייה ושלל אירועים, ישנן עוד ועוד רשויות שמתכוונות להתאים את התוכניות למצב המלחמה תוך התחשבות במשפחות השכול, קרובי החטופים ופצועי המלחמה.
מי שהתחיל את היוזמה לקיים חגיגות צנועות השנה היה ראש העיר גבעתיים, רן קוניק, שפנה בשבוע שעבר לכל ראשי הרשויות וקרא להם לחגוג בצמצום את יום העצמאות ה-76, מתוך סולידריות עם המשפחות השכולות והזדהות עם משפחות החטופים. בנוסף הוא קרא לפתוח את בתי הקפה והמסעדות רק מהשעה 12:00 ולהימנע מהשמעת מוזיקה במקומות ציבוריים, לרבות מקומות בילוי ופנאי.
רשות לחגוג כך ייראה יום העצמאות ברחבי ישראל
ברעננה, גני תקווה, כפר סבא וקדימה-צורן מיד הצטרפו ליוזמה והביעו הזדהות עם המסרים של קוניק, והשבוע גם הערים מודיעין-מכבים-רעות, חיפה וראשון לציון הודיעו כי יקיימו אירועים מצומצמים ובלי אמנים מבחוץ. חיים ביבס, יו״ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין-מכבים-רעות, אמר כי ״יום העצמאות הוא אחד המועדים החשובים לחברה הישראלית וכל השנים אנחנו דואגים שהוא יהיה אחד הימים השמחים בשנה. עם זאת, החלטתי שהשנה נחגוג את יום העצמאות במתכונת צנועה ומצומצמת ובעיקר קהילתית עם כוחות מקומיים, עם להקות מקומיות, עם בנות ובני נוער תושבי העיר. נציין בגאווה אבל בצורה מותאמת לתקופה, בלי זיקוקי דינור ובלי מופעים של אמנים חיצוניים.
ראש העיר גבעתיים ויו"ר הוועדה לתרבות וספורט של השלטון המקומי רן קוניק ציין כי בעירו יקיימו אירועים קטנים המיועדים בעיקר לילדים. "יבורכו ראשי הרשויות שהחליטו להצטרף לקריאתי", הוא אמר. "השנה איננה שנה רגילה, ויחד עם זאת חייבים לחגוג ולציין את יום החג הלאומי, אך באופן התואם את הלך הרוח הציבורי". גם בחיפה, ראש העיר יונה יהב החליט כי חגיגות יום העצמאות השנתיות - אירועי "צאו בחוץ" ובמות ההופעות - יבוטלו, ובמקום זאת יתקיימו אירועים בשכונות לילדים ונוער.
3 צפייה בגלריה
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים
"השנה איננה שנה רגילה". ראש העיר גבעתיים קוניק
בטבריה הוחלט לקיים את אירועי יום העצמאות כמתוכנן, “ללא זיקוקים, אבל ההופעות יתקיימו כפי שתוכנן בגן העיר המחודש”, נמסר מהעירייה. “העיר מארחת אלפי תושבים מהצפון שפונו מבתיהם וגם הם, כמו תושבי טבריה, צריכים לחגוג 76 שנות תקומת מדינתנו בשמחה ובגיל, לצד זיכרון הנופלים במלחמה”.
ברשויות רבות עדיין מתלבטים, וטרם התקבלה החלטה על איך ייראו האירועים השנה. כך למשל בתל אביב, ירושלים, באר שבע, נתניה, אשקלון, אשדוד, רמת גן, לוד וערים נוספות, שוקלים אם לצמצם את האירועים או בכלל לבטלם. בחלק מהרשויות מתכוונים בשלב זה לקיים חגיגות כמדי שנה, וחלק מהרשויות החליטו לשאול את התושבים איך הם מעדיפים לקיים את אירועי יום העצמאות. כך, למשל, בראשון לציון החליטו התושבים לקיים את החגיגות לילדים בלבד.
עיריית ירושלים, שם ההחלטה לקיים תהלוכת עדלאידע מפוארת עוררה ביקורת רבה מצד אזרחים ומשפחות חטופים בטענה שאין זה הזמן לחגיגות ראוותניות בחוצות העיר, הודיעה כי היא מקיימת בימים אלה דיונים בנוגע לחג הקרוב וכיצד יש לקיימו בצל התקופה והאבל הלאומי. “ישנה הבנה כי השנה יש לקיים את האירועים ברגישות ובהבנה לתחושות משפחות החטופים, הנופלים, הפצועים והמפונים”, אמרו בעירייה, והוסיפו כי בכוונתם לקיים דיאלוג עם מטה משפחות החטופים “במטרה לייצר אירועים אשר יבטאו אחדות, תקווה וחיזוק החוסן הלאומי”.

מוכרחים להמשיך לנגן?

תעשיית המוזיקה הישראלית שרויה בשבועות האחרונים בערפול גדול לגבי ההופעות ביום העצמאות הקרוב. רשויות ועיריות רבות ברחבי הארץ פנו לאמנים וסיכמו עקרונית על הופעות כאלה, אך איש לא יודע אם ההופעות יתקיימו ומתי יהיה אפשר לתת אור ירוק למופעים המסורתיים ביום העצמאות, אם בכלל. יום העצמאות נחשב לאחד משיאי ההכנסות של אמני ישראל מדי שנה, בהם גם כאלה שלא משופעים בהופעות בימים רגילים ובונים על החג להכנסות עתידיות.
המלחמה מכניסה את האמנים לדילמה. מצד אחד הפרנסה, בטח אחרי שהם התנדבו בצורה חסרת תקדים בימי המלחמה, ומצד שני האווירה הכללית שלא מאפשרת הופעות כאלה. ״איך אני יכולה לעלות להופיע ביום העצמאות כשיש לנו חטופים במנהרות וחיילים מתים מדי יום?״, שואלת אחת הזמרות היותר מצליחות בישראל, שדחתה הצעות משלוש עיריות שונות. ״אני לא מבינה ולא יכולה לקבל שיש מישהו עם מצב רוח לחגיגות כאלה. הופעות רגילות זה עניין אחר. האמן פותח קופה, והקהל בוחר. כאן מחליטים בשבילו שיש חגיגות. מי אמר שבא לו לחגוג? ולמה אני צריכה להיות בתוך כל זה?״.
3 צפייה בגלריה
חוגגים יום העצמאות ה-74 בחולון
חוגגים יום העצמאות ה-74 בחולון
חגיגות יום העצמאות בשנה שעברה
(צילום: קובי קואנקס)
אבל יש גם אמנים שחושבים לגמרי אחרת. ״אייל גולן ממלא את בלומפילד, עומר אדם את הפארק, עדן חסון את מנורה ועוד המון אמנים מופיעים מול קהל גדול״, אומר אחד הזמרים שחתום עקרונית על ארבע הופעות ביום העצמאות. ״כלומר, הקהל מגיע ורוצה לראות הופעות. למה שאנחנו נחליט בשביל מי שרוצה אסקפיזם בימי מלחמה? בשביל מי שרוצה להראות שישראל עדיין חזקה וחוגגת גם בימי מלחמה? מהר מאוד שוכחים פה כמה תרמו האמנים בחודשים האחרונים. מגיע לנו להתפרנס וגם לאנשי הצוות שלנו. שכחו גם שאנחנו בסוף מפרנסים הרבה מאוד משפחות מההופעות האלה״.
אתמול קיבלו מספר מנהלי אמנים הודעות ממספר רשויות על ביטול הכוונה לערוך חגיגות ביום העצמאות. מנהלים אחרים ממתינים. ״נאמר לנו להיות מוכנים גם יום לפני אם תהיה הופעה, והסכמים אנחנו מכבדים״, אמרו.