פרופ' עליאן אל-קרינאווי, מרצה במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון, התייחס הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet לסערת חשיפת "משמרת הצניעות" האיסלאמיסטית בקמפוס ואמר כי הוא סבור שהיה מקום להימנע מחשיפת הפרשה בפומבי. "צריך לטפל בדברים כאלה במסגרת האוניברסיטה, ואם היה דבר כזה, צריך לזמן את האנשים האלה אם הם סטודנטים, ולהעיף אותם לכל הרוחות".
דבריו של אל-קרינאווי, יליד רהט, מגיעים על-רקע חשיפת הפרשה אתמול באירוע שבתרבות בבאר שבע. נשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ', אמר כי האוניברסיטה חשפה שסטודנטים בדואים תיעדו סטודנטיות בדואיות שהתלבשו באופן לא צנוע מספיק וציין כי המוסד בראשותו טיפל בסטודנטים בהליכים פנימיים, ללא מעורבות משטרתית או תלונות.
4 צפייה בגלריה
צעירות בדואיות מתועדות ללא ידיעתן בסרטוני טיקטוק המסכנים את חייהן
צעירות בדואיות מתועדות ללא ידיעתן בסרטוני טיקטוק המסכנים את חייהן
צעירות בדואיות שתועדו על ידי "משמרת צניעות" בטיקטוק
אתה מכיר את הפרטים? משמרת צניעות שהילכה אימים? "לא, לא מוכר לי. אני חושב שצריכים לטפל בדברים כאלה במסגרת האוניברסיטה, אם וכאשר התופעה קיימת. אני נמצא באוניברסיטה הזו למעלה מ-25 שנים. הצלחנו תוך שלוש שנים להביא כ-153 סטודנטיות בדואיות עם תמיכה מלאה. אני חושב שהדברים שנאמרו אינם במקום. אני חושב שהבנות הערביות, כולל הבדואיות, בנגב במשולש ובגליל מתנהגות בצורה מופתית. יש קודים תרבותיים ודתיים והן מכבדות את זה. אני רואה את זה, אני מלמד אותן ומלווה אותן. מה שנאמר כאן יכול לפגוע בהחלט בבנות הערביות האלה".
מה שפגע בהן זה הניסיון לאיים עליהן ולהציג אותן למשפחה בבגדים מסוימים. "אז אם יש דבר כזה, צריך לזמן את האנשים האלה ולהעיף אותם. לפעמים, כל הנושא הזה של שמועות בחברה הערבית יכול לגרום לרצח והפסקת לימודים של הבנות, ולא רוצים להגיע לזה. הטיפול צריך להיות בצורה כזאת שמעיפים אותם מכאן - אין להם מקום במוסד הזה. בדברים כאלה, כביסה (מלוכלכת - א"ל), מטפלים בבית ולא מוציאים לתקשורת. ואני נחשפתי בחיי כעובד סוציאלי להרבה מאוד סוגיות וטיפלתי בהן בדרכים אחרות".
4 צפייה בגלריה
קמפוס אוניברסיטת בן גוריון
קמפוס אוניברסיטת בן גוריון
קמפוס אוניברסיטת בן גוריון. "לא לעשות מזה רעש בתקשורת"
( צילום: דני מכליס)
זו לא ראייה ארכאית? היו צריכים להצניע את זה? "לא, אני לא אומר להצניע את זה. צריך לא לדבר על זה בתקשורת כנשיא אוניברסיטה. צריך לטפל בזה בדרכים המקובלות. אם יש אנשים כאלה באוניברסיטה צריך לערב את המשטרה ולהעיף אותם. אם הם בחוץ, צריך לערב אבל לא לעשות מזה רעש בתקשורת. השמועות האלה יכולות להוביל לרצח ויכולות להוביל להפסקת לימודים של נשים".
בגלל שחוששים מרצח על רקע כזה, אז לא צריך לחשוף מקרים כאלה בתקשורת? "צריך לחשוף אבל לא בתקשורת. זה נושא מאוד רגיש. עשינו יותר נזק מאשר אם היינו מטפלים בזה, וצריך לטפל בדרכים המקובלות. צריך לקחת בחשבון את המאפיינים של החברה הערבית. השמועות האלה מגיעות להורים ופתאום ההורים מתקשרים, מודאגים ושואלים שאלות. יכולנו לטפל בזה בצורה הרבה יותר מתחשבת. מה זה תא איסלאמיסטי? אם יש אחד או שניים כאן, צריך להעיף אותם לכל הרוחות. אני אומר דבר חשוב, הצלחנו להביא המון בנות בדואיות ללימודים עם תמיכה אקדמית וכלכלית כדי לשנות את המציאות המורכבת. הבת שלי לומדת באוניברסיטת טורונטו. מעולם לא אמרתי לה לשים כיסוי ראש, היא עשתה את זה על דעת עצמה. הבנות שלנו כולן - מצוינות ומתנהגות בהתאם".