ההפגנות נגד המהפכה המשפטית התקיימו אמש (שבת) לקראת סבב השיחות בבית הנשיא שצפוי להתחדש השבוע ולעסוק בשורש המחלוקות. כ-150 אלף בני אדם הפגינו בקפלן בתל אביב, המונים פקדו מוקדים נוספים. "יש חשש שאם אנחנו מתקפלים עכשיו, בכנסת לא הולכים לדון בנושא הזה", אמר אהרון פרקש שהפגין בתל אביב, לקראת ה"מאני טיים" בבית הנשיא. לעומתו, דני מנדלר שהפגין בירושלים אמר שהוא "לא חושב שזה יצליח. על דמוקרטיה לא מתפשרים".
"יש אנרגיה להפגנה כזו, והיא יכולה עם הזמן להתמסמס", הוסיף פרקש בהפגנה בתל אביב. "אני חושב שזו הסכנה. לחכות עכשיו חצי שנה לעונת החורף של הכנסת, זה עשוי להרדים את המהפכה. הרי הרוב מוכן. אני חושב שזו הסכנה, שתוך 24 שעות יעלו משהו להצבעה. אנחנו שם, לראות שעכשיו בחודש-חודשיים הקרובים מגיעים להחלטה, ממשיכים לשיחות ומגיעים למכנה משותף - או מפסיקים".
12 צפייה בגלריה
אריה שקולינק
אריה שקולינק
"או שיש דמוקרטיה או שאין". אריה שקולינק
12 צפייה בגלריה
חבצלת, מפגינה בתל אביב
חבצלת, מפגינה בתל אביב
חבצלת: "לא רואה פתרון בפרישה מהשיחות"
(צילום: מוטי קמחי)
12 צפייה בגלריה
שוקי בנימין
שוקי בנימין
"אם לא מציבים דד-ליין, אז חייבים לפרוש". שוקי בנימין
(צילום: מוטי קמחי)
חבצלת, שהפגינה גם היא בתל אביב, אמרה כי לטעמה הפוליטיקאים לא מתאמצים מספיק בתהליך ההידברות. "אנחנו מרגישים שזה חוזר על עצמו כל הזמן", ציינה, "זה לא מוביל אותנו לשום מקום". לדבריה, "אני לא רואה פתרון בפרישה מהשיחות, אבל אני חושבת שצריך לחפש אופקים נוספים. לא להיות פסיביים בסיפור הזה, צריך משהו אקטיבי שיביא אותנו לתוצאות יותר טובות".
שוקי בנימין הוסיף: "אני רואה את ההרכב של הצד השני, וזה נראה לי לא רציני. אם ביבי באמת היה רוצה להגיע לפתרון, הוא היה לוקח אנשים יותר פיקודיים, לא כאלו בלי תועלת". לדבריו, יש להקציב להידברות זמן מוגדר. "אנחנו משחקים את המשחק, שלא יגידו שאנחנו לא עושים מאמץ להגיע להסדר, אבל אני לא חושב שיקרה משהו בנושא", אמר, "ביבי רוצה למשוך זמן. צריך להגיד לו 'אדוני, הנושא הוא מאוד פשוט, א' או ב', צריך לקבל החלטה, כן או לא', ובזה לגמור את הסיפור הזה". בנימין ציין בהחלטיות: "אם לא מציבים דד-ליין, אז חייבים לפרוש".
12 צפייה בגלריה
ניב וויליאמס
ניב וויליאמס
"הקואליציה לא רוצה באמת להגיע להסכמות". ניב וויליאמס
(צילום: ליאור אל-חי)
12 צפייה בגלריה
משה יזדי
משה יזדי
"אין ציפייה גדולה". משה יזדי
להפגנה בחיפה הגיע ניב וויליאמס בן ה-18, פעיל בכל המחאות. "השבוע אנחנו נראה אם הקואליציה מורחת אותנו ומנסה להרדים אותנו, או שהיא באמת רוצה להגיע להסכמות", אמר, "עד עכשיו לא הגיעו לאיזושהי הסכמה קונקרטית באיזשהו נושא חשוב".
לדבריו, "הקואליציה הזו לא רוצה באמת להגיע להסכמות. ראינו בהפגנת הימין איך הם עדיין רוצים להעביר את המהפכה המשטרית ולהחריב את הדמוקרטיה והחברה הישראלית".
גם משה יזדי לא הביע אופטימיות יתרה בנוגע להידברות בבית הנשיא. "אין ציפייה גדולה", הוא אמר, "יש שם נציג קיצוני שבקיצונים. גם עם 'אויבים' מדברים ועושים שלום. העם נושא את עיניו, רק שיצליחו. אמן".
אורן, תושב קדימה שהפגין בנתניה, ציין: "מה מצפים שיקרה בשיחות? לגנוז את השינוי בוועדה לבחירת שופטים. הייתי שמח שהיו מקדמים גם חוקה לישראל. יש כל כך הרבה מה לשנות במערכת המשפט, אבל בין זה ובין איך בוחרים את השופטים, אין קשר. יש כל כך הרבה דברים אחרים לטפל בהם - יוקר המחיה, לפריפריה לא דואגים. דווקא בג"ץ דואג לאזרחים".
12 צפייה בגלריה
אורן, מפגין בנתניה
אורן, מפגין בנתניה
אורן: "הבעיה היום היא להביא את כולם יחד"
(צילום: ניצן דרור)
12 צפייה בגלריה
אהרון פרקש
אהרון פרקש
"הסכנה - שתוך 24 שעות יעלו משהו להצבעה". אהרון פרקש
(צילום: מוטי קמחי)
הוא הוסיף: "מה שמפריע להרבה אנשים, זה שמחלקים את העם. אנשים מנסים להגיד שבעצם מחלקים את העם - צד אחד רוצה דבר אחד והשני דבר שני. הבעיה היום היא להביא את כולם יחד. יש חלק גדול של העם שיוצא עכשיו להפגין, ולא מאמין לראש הממשלה ולמה שהוא אומר. אני מצפה מהשיחות אצל הנשיא שהמדינה הזו תהיה מדינה אחת לכל העם. המפלגים מנסים לעשות פוליטיקה על הגב שלנו".
מפגין נוסף ציין: "כל יום וכל מפגש הוא קריטי. אנחנו מצפים שתהיה דמוקרטיה, שיתקיימו כבוד ושוויון, שנוכל לחיות בשלום אחד עם השני - לא לפלגנות. אני אזרח פשוט, אני לא יודע מה אפשר לצפות מהשיחות. שרשויות השלטון יתחילו לתפקד לטובת העם".
בהפגנה בבאר שבע, אמר ערן צלגוב (49): "אני מקווה שיעצרו את החקיקה. הבעיה היא שזה רק בינתיים. נתניהו הוא לא בנאדם שעליו אנחנו יכולים לסמוך. אנחנו העם. אנחנו הרוב. לא ניתן לפשיזם לעבור. אם לא הייתי אופטימי לא הייתי כאן".
ויקטוריה ויוליאם שטרן, בני זוג בשנות ה-70 לחייהם, ציינו: "אנחנו פה כל שבוע. אנחנו רוצה שיהיה טוב לנכדים שלנו ושכולם יהיו אנשים ישרים ולא שקרנים, שלא יעבדו עלינו".
12 צפייה בגלריה
ויקטוריה ויוליאם שטרן
ויקטוריה ויוליאם שטרן
"רוצים שאנשים יהיו ישרים, שלא יעבדו עלינו". ויקטוריה ויוליאם שטרן
(צילום: אילנה קוריאל)
12 צפייה בגלריה
יוליה ורמי לוי
יוליה ורמי לוי
"מרגישים שהקרקע נשמטת לנו מתחת לרגליים". יוליה ורמי לוי
(צילום: אילנה קוריאל)
יוליה ורמי לוי, תושבי להבים, אמרו כי הם מרגישים שהם מאבדים את צביון המדינה. "ההורים שלנו הגיעו מפרס ועבדו קשה כדי להקים מדינה", סיפרו, "אנחנו מרגישים שהקרקע נשמטת לנו מתחת לרגליים. כל אבני הבניין שהובילו את המדינה לצמיחה מדהימה, הופכות למקום שבו לא נוכל לקיים חיים חופשיים. הערכים ההומניסטיים והתרבותיים שלשמם התכנסנו כאן נמחקים".
הם ציינו כי הם לא מאמינים בתהליך ההידברות שמתקיים בבית הנשיא. "זה לא מפני שאין כוונה להגיע להסדר. אנחנו מרגישים שזו שעת כושר של גופים קיצוניים לשנות את צביון המדינה ולהחיל משטר הלכה על חשבון החופש של כולנו. אנחנו סקפטיים, אבל לא רוצים לאבד את התקווה שניתן להגיע לאיזשהו שיח שבאמת מקבל את כל הדעות במדינה, להבין שאין מנוס אלא להגיע לקונצנזוס. יש פה חברה פלורליסטית וזה מה שיפה בה".
אריה שקולינק (71), תושב ניר יצחק, אמר: "כתבתי מכתב לנשיא המדינה, וציינתי שבלי דמוקרטיה לא תהיה עלייה לישראל. דמוקרטיה היא לא עוגה. אני לא יכול לחתוך את הדמוקרטיה לפרוסות ולא יכול לעשות איתה מסחר. מנסים לעשות שיחות, או שיש דמוקרטיה או שאין. זו לא חבילה שאני מפרק - זו חתיכה אחת".
12 צפייה בגלריה
יואב שטרן
יואב שטרן
"לנוער אכפת". יואב שטרן
(צילום: איתן גליקמן)
12 צפייה בגלריה
נטע, מפגינה בירושלים
נטע, מפגינה בירושלים
"הידברות היא אמצעי ולא מטרה". נטע אותרמן
(צילום: משי בן עמי)
12 צפייה בגלריה
דני, מפגין בירושלים
דני, מפגין בירושלים
"אני לא מצפה לכלום". דני מנדלר
(צילום: משי בן עמי)
בהפגנה באור עקיבא, מוקד נפיץ במחאות האחרונות, השתתף יואב שטרן - תלמיד תיכון בן 15 בלבד - שדיבר על במת הנואמים. "בכל שבת אני רואה את סבתא שלי, בת 78, יוצאת למחות ומסבירה לי כמה זה חשוב לדור שלי", אמר, "אנו, בני הנוער, ניאבק למען הדמוקרטיה. לא נפסיק למחות. לנוער אכפת".
להפגנה בירושלים הגיעו אמש כ-7,000 מוחים, בהם דני מנדלר ונטע אותרמן. "אני חושבת שהידברות היא אמצעי ולא המטרה", אמרה אותרמן, "המטרה היא להקפיא ולהוריד מהפרק באופן מלא את כל 149 הסעיפים - ולא רק את הסעיף הנוגע למינוי שופטים. צריך לדאוג שכל 148 הסעיפים הנוספים ילכו לפח, לאמריקה ולפורום קהלת. למי שלא חי פה אין שום זכות להשפיע ולנסות לשחק איתנו".
מנדלר סיכם: "אני לא מצפה לכלום, אני לא חושב שזה יצליח. על דמוקרטיה לא מתפשרים. נראה לי שכל השיחות האלה זה רק דרך של ביבי למשוך זמן ולהעביר דברים אחרים אני לא אופטימי לגביהן".
פורסם לראשונה: 23:49, 06.05.23