הממשלה אישרה היום (ראשון) פה אחד את הצעתם של שר הרווחה מאיר כהן והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב להרחבת הסמכויות של הוועדה הבין-משרדית לבדיקת רצח נשים, כך שתכלול גם רצח של נשים על ידי בני משפחה אחרים שאינם בני זוגן.
הוועדה הבין-משרדית הוקמה כבר בשנת 2002, וכיום היא פועלת כוועדת משנה של הוועדה לטיפול ומניעת אלימות במשפחה, שאותה מוביל משרד הרווחה. מטרת הוועדה היא ללמוד ולבחון את תהליכי הטיפול וההתערבות לפני מקרי הרצח, כך שניתן יהיה להפיק לקחים בניין עבודת גופי הממשלה והגורמים הרלוונטיים למניעת מקרים עתידיים. בוועדה חברים נציגים ממשרד הרווחה, ממשטרת ישראל ולצידם נציגים ממשרדי הבריאות, החינוך והקליטה.
2 צפייה בגלריה
תקיפה מינית
תקיפה מינית
ב-2021: פי שלוש וחצי מקרי רצח בידי בני משפחה שאינם בני זוג
(צילום: shutterstock)
לפי הנתונים שנאספו בוועדה, בכל השנים האחרונות רק מחצית מהנשים נרצחו על-ידי בני זוגן, בעוד שביתר המקרים מדובר בבני משפחה אחרים. בשנת 2021, מספר מקרי הרצח של נשים על-ידי בן משפחה שאינו בן הזוג שלהן זינק פי שלושה וחצי מאשר נשים שנרצחו בידי בן הזוג.
משרד הרווחה והמשרד לביטחון הפנים הציעו להרחיב את סמכויות הוועדה כדי שניתן יהיה להביא בפניה גם מקרים שבהן לא בן הזוג רוצח את האישה - וגם במקרים שבני משפחה שותפים לרצח.
בראש הוועדה עומדת כיום איילה מאיר, מנהלת אגף בכיר משפחות ילדים ונוער במשרד הרווחה. מאיר אמרה כי "לאורך השנים הסיקה הוועדה תובנות משמעותיות ביותר מהבדיקות שסייעו לנו בקידום הטיפול ובהתמודדות עם התופעה של רצח נשים, וכן עם חיזוק הממשקים המשותפים בין המערכות המטפלות. הרחבת סמכויות הוועדה תאפשר לנו לבחון מקרים רבים יותר ולצבור ידע משמעותי נוסף".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השרים אישרו את הרחבת המנדט של הוועדה
(צילום: מארק ישראל סלם)
ראש הממשלה יאיר לפיד ציין היום כי "הרחבת סמכויות הוועדה הבין-משרדית לבדיקת מקרי רצח נשים בידי בני זוגן היא עוד צעד במאבק הנחוש שלנו באלימות נגד נשים. זה בלתי מתקבל על הדעת שאישה תחוש אימה בתוך ביתה. בלתי נתפס שאב, אח, דוד או בעל רוצחים אישה. הממשלה הזו תעשה ככל שביכולתה כדי להגן על נשים מפני רוע ואלימות בכלל ובתוך המשפחה בפרט".
שר הרווחה מאיר כהן הוסיף כי "הרחבת מנדט הוועדה נועד לחזק את היכולת של גורמי המקצוע להסתכל באופן רחב על רצח נשים, להסיק מסקנות ולפתח מנגנונים ושירותים מותאמים יותר למאבק בתופעה. אנחנו לא חוסכים במאמצים ובמשאבים להיאבק בתופעה הקשה ואנחנו מגבים מאמצים אלו גם בהחלטות ממשלה חיוניות שיאפשרו לגורמים הרלוונטיים לפעול".
מנכ"לית משרדו, סיגל מורן, אמרה: "התובנות שעולות בוועדה הבין-משרדית בנושא רצח נשים הן משמעותיות ביותר כי הן מאפשרות לנו לפתח כלים למניעה של מקרים עתידיים באמצעות שיפור היכולות של מערכות ההגנה והאכיפה. ההחלטה החשובה הזאת תיתן לנו ולעמיתנו במשרד לביטחון הפנים רוח גבית קריטית למאבק באלימות נגד נשים".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.