הצצה מבפנים למטוס הגדול ביותר של חיל האוויר - שנתיים טרם הגעתו לישראל: יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג הציגה השבוע בתערוכת הסלון האווירי בפריז את הדגם החדש ל-KC46, שמסוגו יקבל חיל האוויר הישראלי ארבעה מטוסים חדשים - הראשון שבהם ינחת בבסיס נבטים בסוף 2025, ישירות ממפעל החברה בסיאטל.
5 צפייה בגלריה
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
מתקן תדלוק ייחודי. מטוס ה-KC46 החדש של חיל האוויר
(צילום: יואב זיתון)
בחודשים האחרונים אישר הקונגרס בוושינגטון לישראל להכפיל את עסקת הענק לשמונה מטוסים, אם תחפוץ בכך. בואינג אפשרה לכתבים ישראלים לתעד השבוע את חלקו הפנימי של המטוס, ללא חלקו היותר מסווג - הקוקפיט המתקדם וחדרון המשימה הסמוך, עמוס במחשב פעולה ואמצעי שליטה. בחלק הקדמי יתפעלו אנשי הצוות את המטוס, וקציני מודיעין ומשימה ינהלו את הגיחה על מאפייניה השונים.
5 צפייה בגלריה
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
בית חולים מוטס. מטוס ה-KC46
(צילום: יואב זיתון)
5 צפייה בגלריה
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
מטוס ה-KC46 החדש של חיל האוויר
(צילום: יואב זיתון)
בתצורת טיסה בסיסית יוכל המטוס להכיל לפחות כ-110 לוחמים או נוסעים, בנוסף להיותו בית חולים מוטס. המטוס מכיל 22 מיטות אשפוז וציוד רפואי מלא לרופאים ופרמדיקים, שיאפשרו לפנות פצועים מכל פינה בעולם ולטפל בהם, ללא תלות בבית חולים מקומי.
מושביו הנשלפים של המטוס יוכלו להתפנות באופן מודולרי ומהיר, גם עבור נשיאות מטענים של מאות טונות, בהם רכבים מבצעיים ומערכות לחימה שונות. מכלי הדלק הנוספים יאפשרו למטוס לתדלק לא רק מטוסי קרב - אלא גם את עצמו - ויעניקו לו יכולת טיסה רציפה של יותר מ-24 שעות ללא נחיתה. בכך, יהפוך ה-KC46 למטוס רב משימתי, המשמש מעבר לצורכי תדלוק אווירי.
מעקבי מודיעין ברמה האסטרטגית, חפ"ק אווירי לפיקוד על משימות מורכבות ומשימות רגישות נוספות כמעט ללא הגבלת זמן באוויר, יפתחו יכולת חסרת תקדים לחיל האוויר למבצעים רגישים כמו תקיפה אפשרית של מתקני הגרעין באיראן. מתקן התדלוק הייחודי של המטוס (בום) יאפשר מעבר תוך חמש דקות בלבד לתדלוק מטוסי קרב מסוגים שונים באותה משימה.
5 צפייה בגלריה
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
מתקני שירות לרווחת הנוסעים והצוות. המטוס הגדול ביותר של חיל האוויר
(צילום: יואב זיתון)
5 צפייה בגלריה
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
מטוס ה-KC46  החדש של חיל האוויר
יחליף את מטוסי הראמים הוותיקים. מטוס ה-KC46
(צילום: יואב זיתון)
למטוס יהיו גם מתקני שירות לרווחת הנוסעים והצוות, שיכילו מטבחון מאובזר, פינות קפה ומיטות נוחות לטייסים למשימות ארוכות. מטוסי ה-KC46 יחליפו את מטוסי הראמים הוותיקים כבני ה-60, שהוסבו מבואינג 707 משומשים וכבר חרגו ממשכי תקופת השירות שלהם. הפרויקט החל באיחור גדול של יותר משנתיים בגלל המשבר הפוליטי והיעדר תקציב מדינה בסוף העשור הקודם, באופן שהיה יכול לפגוע בהכנות של צה"ל לגיבוש תוכניות תקיפה מיטביות נגד מתקני הגרעין באיראן.
קפטן קודי נלסון, מדריך וטייס הניסוי של חיל האוויר האמריקני, אמר השבוע לכתבים הישראלים על המטוס: "מדובר במטוס התדלוק המתקדם בעולם שיכול לתדלק למעשה כל מטוס קרב. אלו מטוסים חדשים, אך הצבא האמריקני כבר הפעיל אותם מבצעית בזירות שונות בעולם. עד כה מסרה לנו בואינג 69 מטוסים מתוך 179 שהצבא האמריקני הזמין".
התעשייה האווירית התמודדה במכרז מטוסי התדלוק והפסידה לבואינג, אך תשתתף באופן מרכזי בפרויקט: חלקים מרכזיים במטוס יוסבו למערכות ישראליות של תעשייה אווירית במתכונת "הכחלה" (מלשון כחול-לבן), בדומה למטוסים אמריקנים אחרים שהגיעו לחיל האוויר. התעשייה האווירית תבצע את התחזוקה השוטפת של המטוס, ויותקנו בו מערכות גילוי ומעקב מתוצרת החברה הישראלית - האחראית על הסבות מטוסים למשימות צבאיות בארץ עבור צה"ל וגם בעולם - כפי שכבר עשתה עבור חיל האוויר של קולומביה.
הכתב היה אורח התעשייה האווירית בסלון האווירי "לה בורז'ה".